ÚAMK radí: Léto patří bicyklům, co ale v případě, že vaše ratolesti ještě nejsou dost velké na to, aby se přidaly do rodinného pelotonu? Přeprava z dob našeho mládí – tak zvaně „na štangli“ je už dnes nemyslitelná. Takže? Partnerský automotoklub ÚAMK, německý ADAC, provedl crash testy, kdy se střetl automobil s kolem, které kromě dospělého přepravovalo také dítě. Co dítě, hned dvě. Které řešení je nejbezpečnější?
Na bicyklu s dvěma dětmi
Jaké jsou vůbec možnosti přepravy dvojice dětí pomocí jednostopého stroje
Jaké jsou vůbec možnosti přepravy dvojice dětí pomocí jednostopého stroje o síle jednoho člověka? Nabízí se pět základních možností: klasické kolo s dvojicí zadních sedáků-cyklosedaček pro děti, kolo s přívěsným vozíkem vzadu, kolo s postranním vozíkem jakousi „sajdkárou“, „nákladní“ kolo, tedy táhnoucí za sebou na přídavné tyči dětské kolo a tříkolová verze bicyklu. Každá z variant má své pro a proti, která ověřily crash testy. Šlo o náraz vozidla v rychlosti 30 km/h pod úhlem 45 stupňů do cyklisty. Tedy o typický příklad, kdy motorista při odbočování přehlédne tohoto společně s chodci nejvíce zranitelného účastníka silničního provozu.
Možná trochu překvapivě dopadly samotné crash testy. Samozřejmě, že vozíky – tažený nebo postranní, díky své konstrukci částečně ochrání děti uvnitř, když jsou připoutány pásy a mají přilby, nabízejí solidní míru ochrany. Z druhé strany při daném crash testu vlastně kolo vozidla a příď s reflektorem mířily přímo na děti. Došlo tedy k přímému střetu a ohrožení zdraví dětí.
Pokud jde o tříkolku, je ochrana zdraví dána tím, zda dojde při nárazu automobilu k jejímu převrácení nebo ne. Jestliže ano, je pád velmi nebezpečný i v tom ohledu, že dítě může vypadnout na silnici, kde jedou další vozidla. Pokud jde o tažení dětského kola za tím velkým, považují takové řešení i odborníci ÚAMK za vhodné pouze pro příležitostní cestování, a to na krátké vzdálenosti, nejlépe jen na cyklostezkách, nikoliv v běžné dopravě.
Co nám tedy zbývá? Jízda dvou dětí v dětských cyklo sedačkách za dospělým. Odborníci ji považují za nejbezpečnější společně s tažením vozíku, v němž jsou děti. Jak je to možné? O ochranné konstrukci vozíku jsme již hovořili. A dvojice sedaček? Testy jasně ukázaly, že srážka automobilu s kolem v případě dvojice sedaček má jednoznačnou přednost. Je v tom, že náraz nesměřuje přímo na děti. Ty sedí poměrně vysoko. Skořápka sedáku, v němž jsou připoutány a ochráněny přilbou, je podrží i při pádu kola na povrch silnice. Ukazuje se tak, že pokud vezmeme v potaz všechna tři kritéria: bezpečnost, komfort i cenu, je vítězem právě dvojice sedaček za jezdcem.
Igor Sirota
ÚAMK