Aktuální statistiky Policie České republiky i průzkum společnosti Nextbase ukazují, že únava za volantem stále způsobuje značné množství dopravních nehod. Mikrospánku podléhají nejčastěji muži.
Únava za volantem ročně může za více než 1000 nehod v ČR
Za první pololetí roku 2023 došlo podle statistik Policie České republiky k 785 dopravním nehodám, způsobeným únavou řidiče, spánkem nebo náhlou fyzickou indispozicí. Jejich následkem je letos zatím šest úmrtí, 43 těžkých zranění a 406 lehkých zranění. Pro srovnání, za celý loňský rok bylo takových nehod 1032 s 15 úmrtími, 32 těžkými zraněními a 660 lehkými zraněními. K drobnému snížení počtu nehod, jejichž důvodem byly různé druhy únavy či fyzických problémů, došlo v Covidových letech 2020 a 2021, kdy byl provoz obecně nižší, jinak ale tyto problémy za volantem stabilně způsobují přibližně 1100 nehod ročně.
Zákeřný mikrospánek
Podle průzkumu společnosti Nextbase, předního evropského výrobce palubních autokamer, zažilo mikrospánek při řízení 12 procent českých řidičů. Mnohem častěji postihuje muže, zkušenosti s ním má 17 procent dotázaných, zatím co u žen jde jen o 6 procent. Z průzkumu dále vyplývá, že mikrospánek postihuje prakticky všechny věkové skupiny stejně. Ztráta pozornosti byť jen na malou chvíli je přitom velmi nebezpečná nejen pro samotného řidiče a posádku jeho vozu, ale také pro okolí – další účastníky provozu či chodce. Při rychlosti 90 km/h vůz ujede každou sekundu 25 metrů a v dálničních 130 km/h dokonce přes 36 metrů. Průměrný mikrospánek přitom typicky trvá 15 až 30 sekund, během nichž vozidlo nikdo neovládá.
Proti mikrospánku může bojovat chytrá technika i samotný řidič
U starších vozidel se musí o svou bezpečnost postarat sám řidič. Před jízdou by se měl pořádně vyspat a pokud možno nejezdit v noci, pokud přes den bděl. S únavou mohou účinně bojovat přestávky v jízdě, doporučeno je minimálně 15 minut na každé dvě hodiny za volantem. Dbát musí také pravidelný přísun tekutin, ale ne sladkých, energetických nápojů nebo kávy. Ty sice krátkodobě zlepší pozornost, ale po odeznění účinků nastupuje útlum.
I „staré“ auto umí po nehodě samo zavolat pomoc
Poznámka ke sběru dat: Informace vycházejí z průzkumu, který provedla společnost YouGov Deutschland GmbH jménem společnosti Nextbase. Během něj bylo dotazováno 1 014 osob v České republice ve věku 18 a více let.
O společnosti Nextbase
Společnost Nextbase vstoupila na trh palubních kamer v roce 2012 a během několika let se stala jednou z předních světových značek v tomto segmentu. Její produkty již získaly řadu ocenění i pozitivních recenzí, včetně ceny Best Dash Cam 2019, kterou modelu 522GW udělil přední magazín T3 za kombinaci inovativních funkcí a technologií zachraňujících lidské životy.
Podle údajů získaných nezávislými maloobchodními analytiky GfK je Nextbase největším evropským výrobcem palubních kamer, který drží více než 60% podíl na evropském trhu. V domovské Velké Británii je tento podíl dokonce 79,8 %, což je 20krát více než druhá největší značka.
Maria Romanczinová