Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
bezpečnost

Mikrospánek za volantem zažil každý osmý řidič

nehoda

Aktuální statistiky Policie České republiky i průzkum společnosti Nextbase ukazují, že únava za volantem stále způsobuje značné množství dopravních nehod. Mikrospánku podléhají nejčastěji muži.

Únava za volantem ročně může za více než 1000 nehod v ČR

Letošní počet nehod zaviněných únavou za volantem bude zřejmě rekordní. Zabránit jim může dodržování několika jednoduchých zásad, následky umí zmírnit moderní technika. Tou je však stále vybaveno jen málo aut na našich silnicích.

Za první pololetí roku 2023 došlo podle statistik Policie České republiky k 785 dopravním nehodám, způsobeným únavou řidiče, spánkem nebo náhlou fyzickou indispozicí. Jejich následkem je letos zatím šest úmrtí, 43 těžkých zranění a 406 lehkých zranění. Pro srovnání, za celý loňský rok bylo takových nehod 1032 s 15 úmrtími, 32 těžkými zraněními a 660 lehkými zraněními. K drobnému snížení počtu nehod, jejichž důvodem byly různé druhy únavy či fyzických problémů, došlo v Covidových letech 2020 a 2021, kdy byl provoz obecně nižší, jinak ale tyto problémy za volantem stabilně způsobují přibližně 1100 nehod ročně.

Zákeřný mikrospánek 

Podle průzkumu společnosti Nextbase, předního evropského výrobce palubních autokamer, zažilo mikrospánek při řízení 12 procent českých řidičů. Mnohem častěji postihuje muže, zkušenosti s ním má 17 procent dotázaných, zatím co u žen jde jen o 6 procent. Z průzkumu dále vyplývá, že mikrospánek postihuje prakticky všechny věkové skupiny stejně. Ztráta pozornosti byť jen na malou chvíli je přitom velmi nebezpečná nejen pro samotného řidiče a posádku jeho vozu, ale také pro okolí – další účastníky provozu či chodce. Při rychlosti 90 km/h vůz ujede každou sekundu 25 metrů a v dálničních 130 km/h dokonce přes 36 metrů. Průměrný mikrospánek přitom typicky trvá 15 až 30 sekund, během nichž vozidlo nikdo neovládá.

Proti mikrospánku může bojovat chytrá technika i samotný řidič

nocni videniNová vozidla musí být dle nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2019/2144 vybavena systémy pro upozorňování řidiče na ospalost a nedostatek pozornosti. Těmito asistenty byla vybraná motorová vozidla osazována již v minulosti, nyní půjde o povinnost u všech vozů schvalovaných do provozu. Systémy umí detekovat únavu i spánek řidiče, na něž ho vhodnými způsoby upozorní – například akustickou výstrahou nebo vibracemi volantu. Pokud nereaguje, některé vozy již nyní samy bezpečně zastaví a přivolají pomoc.

U starších vozidel se musí o svou bezpečnost postarat sám řidič. Před jízdou by se měl pořádně vyspat a pokud možno nejezdit v noci, pokud přes den bděl. S únavou mohou účinně bojovat přestávky v jízdě, doporučeno je minimálně 15 minut na každé dvě hodiny za volantem. Dbát musí také pravidelný přísun tekutin, ale ne sladkých, energetických nápojů nebo kávy. Ty sice krátkodobě zlepší pozornost, ale po odeznění účinků nastupuje útlum.

 I „staré“ auto umí po nehodě samo zavolat pomoc

kamer do autaVšechna vozidla schválená v EU k výrobě po 31. březnu roku 2018 mají povinně systém eCall, který v případě nehody automaticky zavolá na tísňovou linku a vyšle na místo incidentu záchranné složky, jsou-li potřeba. U starších vozidel je možné tuto funkci doplnit velmi užitečnou formou – v rámci palubní kamery. „Kromě kvalitního obrazu za všech světelných podmínek, senzoru zrychlení pro detekci nárazu a zamknutí záznamu proti nechtěnému smazání nyní zákazníci stále častěji vyžadují i další pokročilé funkce autokamer,“ vysvětluje Lászlo Szalontai, obchodní ředitel společnosti Nextbase pro Střední a Východní Evropu. „Nyní mohou být některé druhy kamer vybaveny také SOS funkcí se stejnými vlastnostmi, jako má eCall. Ten v posledních letech prokazatelně pomáhá s rychlým příjezdem záchranných složek k nehodám. Záznam z palubní kamery pak může pomoci policii s objasněním okolností nehody a posloužit i jako důkaz pro pojišťovnu,“ doplňuje.

Poznámka ke sběru dat: Informace vycházejí z průzkumu, který provedla společnost YouGov Deutschland GmbH jménem společnosti Nextbase. Během něj bylo dotazováno 1 014 osob v České republice ve věku 18 a více let.

O společnosti Nextbase

Společnost Nextbase vstoupila na trh palubních kamer v roce 2012 a během několika let se stala jednou z předních světových značek v tomto segmentu. Její produkty již získaly řadu ocenění i pozitivních recenzí, včetně ceny Best Dash Cam 2019, kterou modelu 522GW udělil přední magazín T3 za kombinaci inovativních funkcí a technologií zachraňujících lidské životy.

Podle údajů získaných nezávislými maloobchodními analytiky GfK je Nextbase největším evropským výrobcem palubních kamer, který drží více než 60% podíl na evropském trhu. V domovské Velké Británii je tento podíl dokonce 79,8 %, což je 20krát více než druhá největší značka.

Maria Romanczinová

Podobné příspěvky

Jak bezpečně vozit psa v autě?

Afri

Projekt Na kole jen s přilbou rozjíždí jedenáctou sezónu

Afri

Vláda schválila zpřísnění protiepidemických opatření

Afri