Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
bezpečnost

Třetina Pražanů se na silnicích bojí nehody

Fiat

Praha, 28. června – Až 53 % Pražanů se na silnicích necítí bezpečně. V porovnání s ostatními evropskými metropolemi se tak Praha v oblasti vnímané dopravní bezpečnosti řadí na předposlední příčku, vyplývá z průzkumu společnosti Cyclomedia, která se specializuje na digitální vizualizaci veřejného prostoru. Třetina obyvatel hlavního města ve studii uvedla, že mají kvůli obavám z nehody strach vydat se do provozu. Za rizikovou považují zejména jízdu na kole.

Rizikově vnímá zejména jízdu na kole, vyplývá z průzkumu

  Cítím se velmi bezpečně Cítím se bezpečně Necítím se bezpečně Cítím se ohrožený
Vídeň 31 % 54 % 12 % 3 %
Varšava 13 % 72 % 13 % 2 %
Helsinky 31 % 53 % 12 % 4 %
Oslo 30 % 54 % 9 % 7 %
Stockholm 19 % 64 % 12 % 5 %
Kodaň 26 % 57 % 11 % 6 %
Madrid 23 % 55 % 16 % 6 %
Londýn 16 % 61 % 20 % 3 %
Bratislava 6 % 70 % 22 % 2 %
Berlín 16 % 58 % 23 % 3 %
Amsterdam 10 % 62 % 26 % 2 %
Brusel 8 % 64 % 25 % 3 %
Budapešť 8 % 64 % 26 % 2 %
Paříž 7 % 53 % 33 % 7 %
Praha 4 % 53 % 39 % 4 %
Řím 1 % 25 % 61 % 13 %

Průzkumu s názvem Urban Road Safety Index 2022 se zúčastnilo celkem 3 890 respondentů z 16 měst Evropy, z toho 300 obyvatel Prahy. Cílem bylo zjistit, jak občané posuzují bezpečnost a komfort svého města, zejména v oblasti dopravy. Výsledky nejsou pro českou metropoli příliš příznivé.

Pražská doprava budí strach

auta v Praze33 % účastníků pražského provozu má na silnících obavy z nehody. Praha se tak řadí na třetí nejhorší příčku, za Řím (37 %) a Bratislavu (35 %). Podobně je na tom v dalším sledovaném parametru: 27 % obyvatel Prahy v průzkumu uvedlo, že bylo dosud účastníky dvou a více nehod. Nelichotivou první příčku obsadila Praha v oblasti rizikových křižovatek. 67 % Pražanů raději volí zajížďku, aby se nebezpečným křižovatkám vyhnulo. Pouze 55 % obyvatel metropole přitom ví, kam nebezpečné křižovatky a další rizikové dopravní situace hlásit.

PrahaDobře nevychází hlavní město ani v žebříčku spokojenosti s množstvím parkovacích míst. Praha skončila třetí nejhorší, spokojenost s parkovacími kapacitami vyjádřilo pouhých 17 % pražských respondentů (horší parkovací situaci reflektují pouze Římané a obyvatelé Bratislavy). Z průzkumu také vyplývá, že situaci v očích obyvatel evropských metropolí zhoršil nástup sdílené dopravy (např. sdílená kola, elektrické koloběžky či skútry). Ve většině měst přisuzuje sdíleným dopravním prostředkům vinu za více nehod přes polovina dotazovaných. 48 % Pražanů se domnívá, že by bezpečnosti ve městě pomohlo také zlepšení kvality a oprava komunikací.

Bezpečně na kole? Raději autem

moje koloSamostatnou kapitolou je pak pražská doprava pro cyklisty. 78 % se z důvodu bezpečnosti vyhýbá jízdě na kole ve tmě. 66 % pražských cyklistů má pocit, že silnice nejsou dostatečně osvětlené, což zvyšuje nebezpečí nehody. 88 % Pražanů se cítí bezpečněji v autě než na kole, což je druhá nejvyšší hodnota ze všech sledovaných měst. Prahu v tomto ohledu překonal pouze Řím (90 %).

 „Pravidelná kontrola stávající dopravní infrastruktury, snazší plánování její údržby a průběžné zlepšování je jednou z častých oblastí, kde se uplatňují data z mobilního mapování. To je doména, jak se může každý přesvědčit díky naší spolupráci s Mapy.cz. Pomáháme zvyšovat bezpečnost obyvatel i nástroji AI, které odhalí smazané čáry, chybějící značky nebo díry v asfaltu tak jako to děláme v Holandsku, Německu nebo Vídni. Průzkum jasně říká, že to je potřeba asi nejen v Praze,“ říká Petr Panec, Business Development manažer společnosti Cyclomedia.

Problematický vztah mezi českými cyklisty a řidiči potvrzuje i celorepublikový průzkum realizovaný společností KANTAR. Vyplývá z něj, že se v provozu na českých silnicích cítí bezpečně pouze třetina cyklistů. Většina proto dává přednost jízdě mimo silnice. Podle 48 % dotazovaných cyklistů jezdí řidiči příliš rychle, 35 % za problém označuje i nedodržování dostatečné vzdálenosti při předjíždění. Celkově je v české populaci zastoupeno 66 % obyvatel, kteří jsou jak řidiči, tak i cyklisty.

Na českých silnicích chybí respekt

„Městská cyklistika má svoje specifika. Lidé jsou často nervózní, cítí se ohrožení, domnívají se, že je ostatní zdržují a nerespektují. Důležitá je ohleduplnost, víc než kde jinde. Většina lidí jsou cyklisté i řidiči zároveň. Nemá tedy smysl se navzájem lustrovat. Důležité je začít u sebe. Mám zkušenosti například z Maastrichtu, kde jsem jezdila na kole často. Tam vzájemné soužití cyklistů a motoristů funguje dobře. Je jedno, jestli jsem za volantem nebo v sedle, stačí respekt,“ říká Michaela Kreuzigerová, zakladatelka projektu Dám respekt, který se dlouhodobě zaměřuje na zlepšení vztahů mezi řidiči a cyklisty.

O společnosti Cyclomedia

Nizozemská společnost Cyclomedia je světovým lídrem v oblasti digitální vizualizace veřejného prostoru. Už více než 30 let poskytuje 360° snímky uličního prostoru, zabývá se také analýzou obrazových dat pomocí umělé inteligence. Vyvíjí, staví a řídí nejpokročilejší mobilní mapovací systémy na světě, které využívá k snímání osídlených oblastí Evropy a Severní Ameriky. Aktuální a přesná data, jež každoročně shromažďuje, pomáhají firmám i veřejnému sektoru zlepšovat prostředí evropských a amerických měst a činit je zelenější, přístupnější, chytřejší a bezpečnější. Panoramatická data společnosti Cyclomedia využívá například česká platforma Mapy.cz. Více na www.cyclomedia.com/en

Podobné příspěvky

Jak se hledá jehla v kupce sena nebo ztracený čtyřnohý kamarád?

Afri

Jak připravit kolo na sezonu v 5 krocích

Afri

Nejlepší vyjednavači světa budou v Curychu hledat cestu ze slepé uličky

Afri