Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Gastronomie

Hospodští za sebou mají nejslabší měsíce roku

restaurace

Lidé se po zimě a loňském roce plném restrikcí vrací do restaurací a hospodským rostou tržby. V porovnání s loňským rokem, kdy mohli mít v prvním čtvrtletí otevřené pouze výdejní okénko, se průměrné tržby restaurací zvýšily téměř o 50 procent. Ve srovnání s rokem 2019, tedy ještě před koronavirovou pandemií, jsou vyšší pouze o 8 procent. K jejich růstu výrazně přispívá inflace. Hostů chodí stále méně než před pandemií, s jejím ústupem a lepšícím se počasím ale návštěvníků výrazně přibývá. Vyplývá to z údajů společnosti SaltPay, která vytváří komplexní restaurační systém Storyous a pomáhá podnikům s digitalizací a automatizací procesů jejich podnikání.

Storyous: Hospodští za sebou mají nejslabší měsíce roku, pozvolna jim začínají růst návštěvnost i tržby. Nahoru je žene ale inflace.

restaurace„Zimní měsíce jsou pro restauratéry tradičně těmi nejslabšími. Každoročně přinášejí nejnižší tržby i návštěvnost. Po Vánocích lidé do restaurací tolik nechodí, jsou více doma. Přispívá k tomu nepříznivé počasí. Letošní rok nebyl výjimka, návštěvnost byla zpočátku roku velice nízká,“ říká Igor Třeslín, CEO Storyous, který je od loňského roku součástí mezinárodního startupu SaltPay, a dodává: „Lidé jsou ale po dlouhých měsících sezení doma už otrávení a jakmile se zlepšilo počasí, vyrazili ven na výlety nebo posedět s rodinou a přáteli. Vzhledem k nezvykle vysokým teplotám ve druhé polovině března už řada restaurací předčasně otevřela i zahrádky, což zákazníci podle všeho ocenili. Restaurace navštěvovali hojněji a také více utráceli. Lze říct, že druhá polovina března výrazně zlepšila celkové výsledky prvního kvartálu.“

 Meziroční změna průměrných tržeb a návštěvnosti v restauracích v prvním čtvrtletí roku 2022

Rok, se kterým srovnáváme* Průměrné tržby (%) Návštěvnost (%)
2019 +8,12 -15,81
2020 +4,85 -5,22
2021 +47,25 +20,85 (takeout)

Zdroj: Storyous

* v roce 2021 fungoval pouze takeout

   v roce 2020, konkrétně od 14. března 2020 fungoval pouze takeout, většina restaurací měla ale  

   zcela zavřeno

   pouze rok 2019 neovlivňují žádné restrikce

V porovnání s loňským rokem, kdy restaurace mohly mít v prvním čtvrtletí otevřené pouze výdejní okénko, se jejich průměrné tržby zvýšily téměř o 50 procent. Ve srovnání s rokem 2019, tedy ještě před koronavirovou pandemií, byly vyšší o 8 procent. Návštěvníků v prvním čtvrtletí přišlo o 5 procent méně než v roce 2020 (restaurace musely ze dne na den 14. března zavřít) a o necelých 16 procent méně než v roce 2019.

Nejvyšší dosavadní tržby letošního roku restauratéři prozatím utržili o víkendu 25.-27. března 2022, kdy do restaurací přišlo zároveň nejvíce zákazníků od začátku roku. Počet hostů byl téměř o 20 procent vyšší, než kolik činila průměrná návštěvnost za letošní březen, a o více než 50 procent vyšší než představuje lednový průměr. Obstojně si vedl i třetí a druhý březnový víkend a valentýnský víkend v únoru. Nejnižší tržby i návštěvnost podniky naopak zaznamenaly v průběhu měsíce ledna.

Zajímavé je, že restaurací se na rozdíl od maloobchodu a služeb nijak nedotkla válka na Ukrajině. V týdnu, který následoval po ruské invazi, ve službách došlo k mezitýdennímu poklesu zákazníků o 47 procent a propadu průměrných tržeb o 45 procent. Vyplývá to z dat terminálů SaltPay, které firma vedle restaurací poskytuje také například do kadeřnictví, barber shopů, květinářství a beauty salonů nebo dalším obchodníkům v oblasti maloobchodu. Data z restaurací bezprostředně po invazi ani v následujícím týdnu nevykazují žádné výkyvy, které by se lišily od běžného stavu v únoru a březnu.

Meziroční změna průměrných tržeb a návštěvnosti v restauracích v jednotlivých měsících prvního čtvrtletí roku 2022

Měsíc a rok, se kterým srovnáváme Průměrné tržby (%) Návštěvnost (%)
leden 2019 -7,45 -23,10
leden 2020 -17,88 -30,88
leden 2021 +31,86 +9,09 (takeout)
únor 2019 +13,57 -16,34
únor 2020 -22,10 -24,70
únor 2021 +39,01 +12,52 (takeout)
březen 2019 +14,14 -11,78
březen 2020 +110,77 +81,26 (částečně takeout)
březen 2021 +50,59 +23,97 (takeout)

Zdroj: Storyous

* v roce 2021 fungoval pouze takeout

v roce 2020, konkrétně od 14. března 2020 fungoval pouze takeout, většina restaurací měla ale  zcela zavřeno

 pouze rok 2019 neovlivňují žádné restrikce

Přestože se na první pohled může zdát, že restaurace jsou z nejhoršího venku a rostou jim tržby, realita je přirozeně o něco složitější. Pokud tržby pro lepší srovnání očistíme o inflaci, která v prvním čtvrtletí činila v průměru necelých 11 procent, tržby podniků budou rázem nižší. Rostou ceny potravin, energií i dalších dodavatelských služeb a zboží. Restaurace proto musí také zdražovat, neznamená to ale, že by vydělávaly více. Kvůli dlouhotrvajícím restrikcím vlády provozovatelům vznikly za uplynulé dva roky extrémně velké ztráty, často vyčerpali své vlastní finanční rezervy, museli propustit část personálu (pokud jim neodešel sám), omezit nabídku nebo otevírací dobu. Přirozeně jsou na tom lépe ti, kteří začali prodávat online a snažili se přizpůsobit. Údaje nejde ale generalizovat. Velice záleží na lokalitě (Praha vs. regiony, malé vs. větší města). Restauracím navíc aktuálně chybí až 30 procent personálu.

O Storyous
Společnost Storyous vytváří komplexní restaurační systém, který zjednodušuje každodenní úkony spojené s gastronomickým provozem. Digitalizuje a automatizuje procesy díky propojení s dodavateli nebo účetními a hotelovými systémy. Aktuálně zpracovává 18 procent obratu v české gastronomii. Od konce roku 2020 je součástí globální fintechové společnosti SaltPay, díky které Storyous postupně rozšiřuje své portfolio služeb a zároveň geograficky expanduje. 

O SaltPay

Fintechová skupina SaltPay poskytuje podnikatelům platební služby, software a technologie, které ulehčují každodenní provoz a pomáhají řídit a rozvíjet jejich byznys. Dodává terminály pro přijímání plateb, vytváří integrace, které podporují řízení vztahů se zákazníky, dodavateli i zaměstnanci. Zjednodušuje platby faktur, objednávání i evidenci tržeb a snaží se automatizovat veškeré aspekty podnikání. Od konce roku 2020 je součástí portfolia firmy český startup Storyous. SaltPay má v současné době více než tisíc zaměstnanců ve 14 pobočkách ve 12 zemích a neustále se rozrůstá. 

Jana Kohoutová

PR manažerka & mluvčí

Podobné příspěvky

Mladé 2021 – první vína letošního ročníku v prodeji

Redaktor J.Hampl

Lahodný a zdravý krém z pečených paprik  

Afri

Champagne Charles Heidsieck oceněno jako Champagne of the Year

Afri