dTest: Přestože jsou Češi národem houbařů, patří sušené hřiby, lišky, Jidášovo ucho či shiitake ke stálému sortimentu obchodů. V rámci nejnovějšího testu prověřil dTest kvalitu tohoto zboží a přítomnost nežádoucích látek. Společně s produkty z obchodů otestovala spotřebitelská organizace i tři vzorky domácích sušených hub. Očekávání, že houby představují koktejl pesticidů a těžkých kovů, se zcela nepotvrdila.
Sušení je oblíbený způsob konzervace hub. V průběhu sušicího procesu se z nich odpaří 80 až 90 % vody, o stejný podíl se sníží i jejich hmotnost. Baleným sušeným houbám, které lze zakoupit v obchodě, vyhláška předepisuje maximální 12% vlhkost. Z pohledu vlhkosti neměly testované houby problém, byť dvoje Jidášova ucha (Golden Turtle Brand Black Fungus a Holoubek & pravnuci Černá houba) se do limitu vešla jen těsně.
Závěr laboratorního testu patřil ověření přítomnosti oxidu siřičitého, alergenu, který se musí výrazně uvádět na obalech potravin. Jde zároveň o antioxidant, kterým se ošetřují potraviny, aby se zabránilo jejich tmavnutí a šíření mikroorganismů. Mezi testovanými houbami byly dvoje (České houby Asijská směs a Diamond Shiitake), které ve složení oxid siřičitý zmiňovaly. Analýzy však v sušených houbách jeho přítomnost neprokázaly.
Přehled testovaných sušených hub najdete na webu https://www.dtest.cz/susene-houby. Kompletní výsledky testu přineslo zářijové vydání časopisu dTest.
Alexandr Kuchař
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.