Ve středu 18. ledna proběhlo veřejností dlouho očekávané představení soutěžních návrhů na novou podobu Vyšehradského železničního mostu. Tříhodinový „debatní“ večer, v režii Správy železnic, ze všech možných pozic a perspektiv představil důvody, proč je nutné most zbourat a jak a proč byl v soutěžním dialogu vybrán nový most. Oproti tomu zastánci opravy mostu prostor pro prezentaci nedostali vůbec a odborné posudky, dokazující možnou opravu mostu (Studie COWI a Prof. Brühwilera), byly ignorovány a bagatelizovány.
Názory může veřejnost házet do krabice vzadu….
V závěrečné řeči označil ministr dopravy Martin Kupka inciativu občanů proti zbourání mostu za nostalgické emoce, jednostrannou prezentaci za skvělou debatu a Správu železnic pochválil za přístup k celé této složité problematice. „Pan ministr Kupka označil hlas již více než osmi tisíců občanů, kteří podepsali petici, za emoci. Měl by ho však považovat spíše za důrazné upozornění na to, jak Správa železnic hospodaří „se svým“, resp. veřejným majetkem, a jakým způsobem se rozhoduje o miliardách z veřejných peněz. Správa železnic již 20 let zanedbává údržbu mostu a právě to zdražuje jeho možnou opravu a zkracuje dobu životnosti. Správa železnic je zralá na audit, nikoli na pochvalu,“ komentovala Kupkovo vystoupení členka petičního výboru, architektka Anna Vinklárková z organizace Arnika.
Pražský železniční most patří k panoramatu Vyšehradu stejně jako Karlův most k obrazu Hradčan.
Správa železnic, a dokonce ani Ministerstvo kultury v tom ale problém nevidí. Podle nich zůstane 60 % mostu zachováno a tím budou dodrženy podmínky ochrany. Těch 60 % jsou ale kamenné pilíře a pozemní část mostu na Výtoni, oblouky nýtované konstrukce budou nahrazeny novým mostem.
Na odpor občanů k novostavbě a ke zbourání ikonického pražského mostu, reagovali přítomní zástupci Správy železnic, porotci soutěže a autoři vítězného projektu návrhem, že u nového mostu může být změněna barva a stávající mostní konstrukce může být přesunuta po proudu řeky, jako lávka pro pěší a cyklisty spojující Vltavskou ulici na Smíchově a Trojickou ulice na Novém Městě.
Iniciativa za záchranu mostu Nebourat.cz chystá své vlastní debaty na únor. V únoru by rovněž měla Správa železnic pod záštitou ministra dopravy uspořádat odborné kolokvium o Vyšehradském mostě. Je nutné, aby na něm byli zastoupeni i autoři odborných posudků dokládající opravitelnost mostu, jinak bude celé kolokvium v podstatě zbytečné. Arnika proto vyzývá ministra dopravy a Správu železnic, aby na kolokvium i veškeré další debaty zvali zástupce obou táborů.
Luboš Pavlovič
Záznam z debaty:
https://www.spravazeleznic.cz/-/prezentace-vitezneho-navrhu-mostu-pod-vysehradem
Petice: https://www.petice.com/petice_za_zachovani_a_opravu_kulturni_pamatky_elezniniho_mostu_pod_vyehradem
Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska