Udělali jste vše, co jste mohli, školku jste předem navštívili, s dětmi jste si promluvili a přesto vaše dítě chodí ze školky s obavami? První dny ve školce jsou pro dítě i rodiče velkým milníkem. Přechod z domácího prostředí do kolektivu školky může být velké dobrodružství, ale zároveň krok do neznáma.
Pozitivní nastavení, ale také realita
Psychická pohoda až na prvním místě
Nastavení rutiny
Děti se cítí bezpečně, když mají strukturu a rutinu. Představte dítěti, jak probíhá den ve školce – kdy jsou hry, svačina, odpočinek atd. Malé dítě se ještě dobře neorientuje v čase a právě proto mu pomáhá, když pravidelné činnosti následují po sobě vždy stejně. Hodně proto dítěti pomůžete, když si dobře nastavíte ranní rutinu před odchodem do školky, aby vám zbytečně nevznikal stres. Ranní rutinou nemusí být jen najíst se, vyčistit zuby a jít. Můžete se společně každé ráno podívat z okna a tím se spolu naladit na den a připomenout si, co vás čeká. „V lesní školce nemáme hodiny na zdi. Velkou oporou pro všechny je proto udržování pravidelného řádu ve školce. Děti rychle pochopí, že když zazvoní zvoneček, sejdeme se společně v kruhu, poté jdeme do lesa a po návratu z lesa následuje hygiena, oběd, odpočinek, hra a po svačince přicházejí rodiče. Dítě se cítí dobře, když ví, co bude – získává tím samostatnost. Po ranním kruhu si samo jde pro batůžek, už je ‘velké’ a nikdo mu to nemusí
radit. Před svačinou uklízíme zahradu, děláme to tak vždycky a děti rády spolupracují,” říká Tereza Valkounová, předsedkyně Asociace lesních MŠ.
Tipy, co vyzkoušet:
● Vstaňte včas, abyste nemuseli spěchat.
● Dejte si spolu snídani a povídejte si o tom, co se bude ten den dít.
● Dejte také dítěti něco malého, co mu připomene domov – například oblíbenou hračku. Může to být oblíbený plyšák, hodinky s vyznačeným časem vyzvednutí. Tento předmět mu může dodat pocit bezpečí.
● Vytvořte si svůj loučící rituál. Můžete dát dítěti pusinku do dlaně, kterou si bude celý den „držet“ nebo třeba namalovat na ruku srdíčko. Když ho dítě zmáčkne, dá mamince vědět, že na ni myslí. Maminka může mít druhé do páru. Fantazii se meze nekladou.
Komunikace s učiteli
Udržujte otevřenou komunikaci s učiteli ve školce. Sdílejte s nimi, jak se dítě cítí. „Na začátku školního roku jsou rodiče nových dětí přítomni, aby v klidu předali dítě do péče učitelů. Máme tak příležitost spolu být v lese, při i obědě i usínání, zjistit, co má dítě rádo a ukázat mu, že rodič učiteli důvěřuje a dítě se na oba může spolehnout. Když pak dítě po obědě usíná za doprovodu učitelovy písničky, je vyhráno,” dodává Tereza Valkounová. Dítě se zkrátka cítí dobře tam, kde je v bezpečí. Učitel by tak měl k dětem chovat vřelý a laskavý přístup, který velmi pomáhá dítěti zabydlet se v nové situaci.
Přijímejte pocity dítěte
Při rozloučení se svým dítětem buďte pevní, ale citliví. Ujistěte ho, že se vrátíte, a že jej odevzdáváte (někdy doslova) do bezpečných rukou. Krátké a jasné rozloučení je obvykle lepší než dlouhé a opakované loučení, které může dítě zbytečně rozrušit. Učitelé velmi často zažívají, že dítě pláče, protože nechce, aby rodič odcházel, ale jakmile je pryč, běží si dítě vesele hrát. Pláč je v pořádku – vyjadřuje obavu z odloučení od rodiče, z neznámého prostředí. Pláč se proto nesnažíme přerušit například odvedením pozornosti. Víc dítěti pomůžeme, když jsme s ním a potvrzujeme mu jeho pocity: “Vím že jsi smutný, chtěl bys tatínka, maminku, ano, to je v pořádku”. Dítě cítí, že je vyslyšeno, že mu rodič i učitel rozumí a samo v sobě rozpoznává, co je zdrojem jeho smutku. To je cesta, jak i do budoucna zdravě zacházet s emocemi.
Denisa Dvořáková