Zavřené školy komplikují životy rodinám a brzdí také rozvoj žáků, kteří potřebují speciální přístup. Jak těch se vzdělávacími potížemi, tak i nadprůměrně nadaných. Jsou to právě talentované děti, které kvůli dálkové výuce nedostávají šanci rozvíjet své nadání a tuto ztrátu jen těžko dohoní.
Dálková výuka komplikuje rozvoj talentovaných žáků
Nynější způsob výuky podle Bočkové způsobí největší problémy u dětí na prvních stupních základních škol. „Obávám se, že tato doba děti rozdělí – méně nadané budou mít podstatně méně znalostí a budou je velmi těžko dohánět, ty více nadané se jim ještě více vzdálí. Na prvních stupních děti potřebují někoho, kdo by je vedl, což se online dělá velmi těžko. Často na to ještě nejsou ani dostatečně technicky zručné a pak třeba většinu hodiny řeší místo učení nějaký technický problém,“ vysvětluje.
Podle odborníků sice mnohé děti mají talent, ale chybí jim motivace nebo zdroje informací, ze kterých by mohly čerpat. Což je zvlášť patrné při dálkové formě výuky. Toho by si podle investora Karla Obluka měli více všímat rodiče a případně dítěti ukázat další možnosti a zdroje vědomostí.
„Rodiče si mnohdy neuvědomují, že to pro jejich děti není zrovna výhra, když zvládají dálkovou výuku levou zadní, ale ve zbylém čase se nudí nebo zahálí. Nemyslím, že by rodiče měli brát na svá bedra samotné vzdělávání, ale spíš o něm jinak uvažovat. Začít přemýšlet o tom, co mohu dítěti dopřát navíc, aby se jeho potenciál mohl úspěšně rozvíjet,“ tvrdí.
Mgr. Vojtěch Šprdlík
Mgr. Markéta Pudilová