Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Kaleidoskop

Ceny TRILOBIT za mimořádná audiovizuální díla byly vyhlášeny

Ceny TRILOBIT udílené Českým filmovým a televizním svazem FITES za mimořádná audiovizuální díla byly vyhlášeny 20. ledna 2024 na slavnostním ceremoniálu, který se uskutečnil ve sportovní hale v Dolních Břežanech. Ceremoniál streamovala ČT. Jedny z nejstarších filmových cen již po sedmatřicáté poukázaly na díla s výraznou uměleckou kvalitou a s etickým a společenským přesahem.

Ceny TRILOBIT 2024 se uskutečnily pod záštitou hejtmanky Středočeského kraje Mgr. Petry Peckové a ministra kultury České republiky Mgr. Martina Baxy.

Ceny TRILOBIT 2024 byly uděleny následovně

Český filmový a televizní svaz FITES uděluje

CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2024

Agnieszce Hollandové za režii filmu

HRANICE

Film svou obrazově strhující filmovou řečí má na míle daleko k povrchní publicistice i k běžným akčním dramatům. S hlubokou empatií nahlíží jedno z nejvážnějších témat dnešní Evropy, téma zákeřně řízené, politicky zneužívané migrace – a co si s ní počít, aniž bychom se zpronevěřili sami sobě. Úzkostně kafkovský i groteskně absurdní příběh z polsko-běloruské hranice divákovi neumožní chytat se obvyklých happyendových stébel, přesto nabízí i naději v mladých záchranářkách a záchranářích.

Český filmový a televizní svaz FITES uděluje 

CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2024

Pavlu Soukupovi za režii filmu

#annaismissing

Porota oceňuje film #annaismissing, který svěžím zpracováním přibližuje děsivé dopady kyberšikany a života na sociálních sítích. V době, kdy podle průzkumů každé páté dítě zažilo ponižování, nenávistné komentáře a další stinné stránky online světa, jde o zásadní dílo, které navíc svou seriálovou podobou a napínavostí může osvětově zapůsobit na cílové publikum. V domácím kontextu je to i výjimečně dobře vystavěný a žánrově čistý thriller.

Český filmový a televizní svaz FITES uděluje

CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2024

Tomáši Dušičkovi za námět a scénář a Jonáši Karáskovi

za režii filmu INVALID

Od dob kultovních snímků filmové vlny šedesátých let se v naší kinematografii jen málokdy vidí tak vydařená, svižná, divácky vděčná, a přitom nepodbízivá a krutá komedie. Invalid pod silným zvětšovacím sklem černého humoru a nadsázky nabízí nekompromisní obraz naší společnosti, výkony obou protagonistů (Gregor Hološka, Zdeněk Godla) i ostatních (za všechny Klára Melíšková) jsou samy o sobě zralé na cenu, zde však boduje především celek příběhu.

Český filmový a televizní svaz FITES uděluje

CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2024  Romanu Vávrovi

za námět, scénář a režii filmu PŘÍPAD MODRÝ

Byl dvojnásobným mistrem světa v hokeji. Také vzorným otcem rodiny, a především hodnotově ukotveným člověkem s pevným charakterem. Nechtěl v době, která svoje hodnoty hledala kdesi na východě, opustit švýcarskou manželku ani zrušit, státem předtím potvrzenou, smlouvu s NHL. To vše mu vyneslo 5 let věznění v uranových dolech a zavinilo jeho předčasnou smrt. Osud hokejového brankáře Ing. Bohumila Modrého zpracoval režisér Roman Vávra na propracovaném pozadí obrazu doby, vytříbeným filmovým jazykem, se silnou vnitřní přesvědčivostí.

Český filmový a televizní svaz FITES uděluje

CENU TRILOBIT BARRANDIEN 2024 

Simoně Pekové za ztvárnění role Valérie ve filmu režisérů Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka

PŘIŠLA V NOCI

Stejně jako samotný film osciluje mezi černou komedií a groteskním hororem, „klame tělem“ i Simona Peková v hlavní roli. Její Valérie není jen okázale histrionská manipulátorka bezohledně terorizující své okolí. Promyšleným střídáním teatrální exprese s okamžiky ztišení a citu pro tragikomický detail, dokáže v divácích vzbudit nejen odpor a smích, ale i pochopení a soucit se stárnoucí ženou neschopnou reflexe vlastního života a vztahů. A přimět je k zamyšlení nad sebou samými.

Český filmový a televizní svaz FITES mimořádně uděluje

CENU POROTY – MOC BEZMOCNÝCH 

za přínos občanské společnosti Ksenii Sacharnové za režii a produkci a Kirillu Sacharnovi za námět, režii, kameru, střih dokumentárního filmu

VIKTOR FAJNBERG. DISIDENTEM K ZBLÁZNĚNÍ

Dokument poskytl filmařsky poctivý prostor příběhu sovětského disidenta, jednoho z osmi statečných, kteří protestovali proti sovětské okupaci Československa, za což byl sovětským režimem léta vězněn bez soudu na psychiatrické klinice. Dílo připomíná stále platnou pravdu, že i zdánlivě bezmocní jednotlivci mohou svým statečným postojem porazit všemocný totalitní systém a spoluobčanům ukázat cestu k životu v pravdě.

Český filmový a televizní svaz FITES mimořádně uděluje

CENU POROTY – MOC BEZMOCNÝCH

za přínos občanské společnosti Mattu Sarneckému za scénář a režii koprodukčního dokumentárního filmu

KUCIAK: VRAŽDA NOVINÁŘE

Dánský režisér Matt Sarnecki s odstupem doslova dešifroval příběh slovenského investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové nejen jako otřesný zločin, ale zasadil tento akt do dosud neznámých celospolečenských souvislostí prorůstání mafiánského prostředí se slovenskou politikou. Mimořádně cenná je práce s unikátními materiály z vily hlavního podezřelého, podnikatele Mariána Kočnera.

Český filmový a televizní svaz FITES uděluje

CENU VLADISLAVA VANČURY 2024 filmovému kameramanovi, dramaturgovi a autorovi Otovi Kopřivovi

za celoživotní dílo, jímž přispěl k rozvoji a kultivovanosti české kinematografie a jejímu mezinárodnímu věhlasu

Ota Kopřiva (1948–1988) laudatio

Ota Kopřiva je jednou z nejvýraznějších osobností České kameramanské školy: autor obrazové složky významných filmů z období normalizace, zejména ve spolupráci s režisérem Vítem Olmerem (mj. filmy Co je vám, doktore, 1984, Jako jed, 1985, Antonyho šance, 1986 a Bony a klid, 1987, jehož premiéry se již nedožil). Mistr ruční kamery, kterou ztvárňoval bez příkras pravdivou socialistickou realitu. Na těchto filmech působil také jako dramaturg a spoluautor technických scénářů. Jeho metoda realistického výrazu předběhla dobu minimálně o deset let, a to v domácím i evropském kontextu. Později se tento styl objevil v Evropě ve snímcích skupiny Dogma 95. Styl Kopřivova osvětlení vychází z logiky reálných zdrojů s podmíněným minimem použitých prostředků. Dynamickým pojetím kamery vytvořil kontrastující pocit úniku, jakéhosi pohybu lidského bytí na hraně zákona, hlídaného represivní mocí normalizační šedé zóny.

Sám Ota Kopřiva říká: „Scénáře, které se píší, vyznačují se většinou nefilmovostí. To je u nás scénářová bolest. Když píšeme technický scénář, představujeme si, že děláme němý film (…) Teprve když už to jinak nejde, nastoupí dialogy. Lidé jsou zkažení televizí, jsou zvyklí ji poslouchat, a ne se na ni dívat.“, konec citátu. Svou aktivní spoluprací kameramana s režisérem může být Kopřiva inspirací zejména pro dnešní mladé filmaře. Současný obrazový digitální manýrismus doplněný plytkostí dialogové popisnosti je opakem ryzí filmové řeči, jíž se Kopřiva s Olmerem vyjadřovali. Jeho význam je bohužel oficiálně pozapomenut. I proto mu Cena Vladislava Vančury za celoživotní dílo a přínos pro českou kinematografii právem patří.

Český filmový a televizní svaz FITES propůjčuje

kritickou a podpůrnou ZCELA ZVLÁŠTNÍ CENU – C I T R Ó N

Poslanecké sněmovně PČR a Výboru pro mediální záležitosti za opakovaně nekompetentní způsob volby do mediálních rad – nejnověji do Rady státního fondu kinematografie, což není nic proti samotným radám, ale proti stavu, kdy o odborných otázkách rozhodují neodborníci.

Porota cen TRILOBIT 2024 vybírala z celkového počtu 83 snímků v celkové stopáži 107 hodin 28 minut a pracovala ve složení

Bc. Jan BEZNOSKA / manažer Městského kina Beroun

Mgr. Zora CEJNKOVÁ / scenáristka, režisérka a spisovatelka

prof. MgA. Marek JÍCHA / prezident Asociace českých kameramanů, kameraman, režisér, pedagog, digitální restaurátor

prof. PhDr. Vladimír JUST, CSc. / teatrolog, televizní a mediální kritik, esejista, pedagog,

předseda a mluvčí poroty

MgA. Ivana KAČÍRKOVÁ / filmová střihačka

Ondřej KAMENICKÝ / ředitel festivalu Jeden svět

MgA. Ivo POPEK / kameraman, režisér

PhDr. Jan SVAČINA / novinář, kritik a analytik především televizní tvorby, místopředseda poroty

 

Pořadatel

Pořadatelem vyhlášení cen TRILOBIT 2024 je Český filmový a televizní svaz

FITES, z. s. Spolupořadatelem obec Dolní Břežany a škola Dolní Břežany

Helena Hejčová

Podobné příspěvky

Senioři z RoSy na přehlídkovém mole v rytmu francouzských šansonů

Redakce

Golf pro Dobrý skutek

Redakce

Charitativní víno Zahrada pro Nadaci Naše Dítě

Redakce