Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Film

Čeští filmaři míří do Cannes

les

Režiséři Petr Kazda a Tomáš Weinreb se se svým novým projektem Les dostali mezi patnáctku rozpracovaných titulů v hledáčku prestižní platformy Ateliér na festivalu v Cannes. Ateliér jako jedna z hlavních aktivit canneské organizace Cinéfondation od roku 2005 upozorňuje na nejpozoruhodnější filmy, které jsou zatím ve fázi vývoje, otevírá jim cestu na významné festivaly a také k možnostem mezinárodní distribuce. Úspěchy tuzemské kinematografie rozšiřují filmaři Kazda a Weinreb ve spolupráci s nutprodukcí. Letošní Ateliér se koná už po osmnácté a proběhne od 22. do 27. května.

Účast v projektu Ateliér otevírá dveře do světa

Petr_Kazda_Tomáš_WeinrebDvojice, která spolupracuje už od svých studií na FAMU, se mezinárodně prosadila hned svým debutem Já, Olga Hepnarová. Drama o poslední ženě odsouzené v Československu k trestu smrti ve světové premiéře otevíralo přední sekci Panorama na 66. ročníku festivalu Berlinale. Poté jej uvedlo přes 90 mezinárodních festivalů, práva na distribuci se prodala do 13 zemí světa, snímek koupily významné online platformy Netflix, MUBI či Amazon.

Po úspěšném debutu, který zaujal výraznou černobílou kamerou i nezvykle lyrickým tónem, s jakým autoři líčili tragický čin Olgy Hepnarové, se autoři přesunuli k současným látkám. Dokončované psychologické drama Nikdo mě nemá rád se nicméně inspirovalo řeckými tragédiemi, a zápletka nejnovějšího projektu Les, s nímž se tvůrci zúčastní Ateliéru v Cannes, se zase točí okolo živelné katastrofy.

O účasti v Ateliéru

Pro nás je to splněný sen,“ hodnotí režiséři Petr Kazda a Tomáš Weinreb to, že byli s rozpracovaným filmem pozváni do Cannes. „Ač je snímek zatím ve fázi scénáře, účast v Ateliéru zvyšuje možnost uvést v Cannes i hotový film. Jsme v hledáčku. Zároveň Cannes je Mekka uměleckého filmu a autoři, s nimiž jsme vyrostli, tam vždy uváděli své filmy jako první.“

Poprvé s nutprodukcí

Režiséři Petr Kazda a Tomáš Weinreb se při přípravě novinky Les poprvé spojili s producentem Tomášem Hrubým a jeho společností nutprodukce. Ta má bohaté zkušenosti s mezinárodně úspěšnými projekty. Jejich filmy i seriály byly oceněné na Berlinale i v Cannes, vyhrály 15 českých lvů a šest Cen české filmové kritiky. Mezi nejúspěšnější projekty patří tituly Pustina a Hořící keř. Letos výrazně zabodovala také minisérie Podezření, kterou jako první tuzemský seriál uvedlo právě Berlinale a která uspěla i u kritiky.

Neštěstí, které chodí po lesích i po lidech

Tomáš_Hrubý
Tomáš_Hrubý

Drama Les pojednává o přírodní katastrofě, která navždy změní osud jedné rodiny. Libor s Janou žijí na vesnici, kde dosud vše funguje, jak by mělo. Je tu obchůdek s potravinami, hospoda, pošta i železniční zastávka. Libor obhospodařuje rodinnou pilu na zpracování dřeva, jeho družka Jana vlastní několik hektarů lesa.

Vychovávají dvě děti, starší Květa se připravuje na maturitu, malého kojence Josefa zatím zajímá především matčin prs. Do jejich spokojených životů ale vstoupí orkán, který nerozvrátí jen kmeny stromů v okolí, ale také dosavadní rodinné soužití. Libor dostává nabídku, kterou lze těžko odmítnout, a čelí dilematu, zda udělat vše pro lepší zajištění rodiny, nebo zůstat pevný a dostát svým morálním zásadám.

Film Les vychází z reálných příběhů,“ říkají režiséři. „Jejich filmová interpretace je však svébytným autorským pohledem.“ Oba filmaři už od debutu vyprávějí o tom, jak se jednotlivci střetávají s událostmi, které je přesahují. A ve středu jejich snímků vždy stojí komplikované ženské hrdinky, byť každá se s tlakem okolí vyrovnává po svém. „Olga Hepnarová byla masová vražedkyně, která zlo, jež na ní doléhalo, vrátila zpátky. Sára z našeho druhého snímku se snaží s tragickými okolnostmi vyrovnat lépe. Jana z Lesa je někde napůl cesty. Ale všechny naše hrdinky nějak zápasí s okolím, které na ně doráží,“ rozvíjí styčné body dosavadní tvorby režiséři.

V pozadí připravované novinky Les je rozklad jedné konkrétní rodiny, ale také okolní přírody. „Točíme o krajině, která se mění. A zároveň se mění i společnost,“ přibližuje Les režiséria Petr Kazda a Tomáš Weinreb. „Tenhle scénář je velmi postaven na příběhu, dosud nejvíc v naší kariéře. Ale i tak chceme vyprávět obrazem a vyjadřovat se poeticky,“ rozvádí tvůrce charakter filmu. Ten postupně rozvíjí příběh nejprve očima poněkud rezignovaného otce rodiny Libora, poté z pohledu jeho družky Jany, která čelí tragickým dopadům živelné katastrofy a následných rodinných rozhodnutí velmi radikálním způsobem, a závěrem očima dospívající dcery Květy. „I přes smutné ladění snímku spatřujeme naději v dětech, budoucnost je otevřená,“ podotýká Weinreb.

O NUTPRODUKCI 

Nutprodukce je pražská produkční společnost. Jejím hlavním cílem je hledat a nacházet nové přístupy k  filmu a televizi, a proto se zaměřuje na tvorbu, která je inovativní, osobitá a univerzální. Filmy a seriály  vyprodukované v nutprodukci byly mimo jiné nominovány na studentského Oscara, získaly cenu v  Cannes, Českého lva a další významná ocenění. Seriál Hořící keř byl v roce 2013 zvolen jako kandidát  ČR na Oscara a Zlatý Globus. 

Více na www.nutprodukce.cz 

Pavla Umlaufová

Podobné příspěvky

Nejnovější díl online seriálu “sKORO NA mizině” s názvem “ZÁVAL”

Afri

Podmol se poprvé objeví v hraném filmu

Afri

Dnes 4. listopadu začíná online verze 3KinoFestu – Festivalu středoevropských filmů

Afri