Galerie moderního umění v Hradci Králové připravila na letní měsíce výstavu Stopy z bronzu a kamene: Josef Václav Škoda, která představí autorovy práce ve veřejném prostoru Hradce Králové a výstavu Akční umění východních Čech.




Výstava Stopy z bronzu a kamene: Josef Václav Škoda prezentuje autorovu sochařskou tvorbu, která je silně spjata s Hradcem Králové a jeho blízkým okolím, do něhož se propsal především realizacemi pro veřejný prostor. Vedle pomníků významných osobností české kultury a politiky se věnoval i alegorickým plastikám a pomníkům ke dvěma světovým válkám. Rovněž se podílel na sochařské výzdobě architektury města. Zasloužil se tak o kultivaci veřejného prostoru východočeské metropole, kterou svým dílem obohatil a zhotovil tak kvalitní a silný odkaz minulosti. Přispěl tak k utvoření epochy Hradce Králové tzv. Salonu republiky.






„V Galerii Vladimíra Preclíka budou prezentovány přípravné modely plastik a soch, které byly osazeny v minulém století do veřejného prostoru města Hradce Králové a jeho blízkého okolí. Modelletta jsou doprovázena texty o vzniku a osazení finálních děl společně s fotografiemi historického a současného stavu,“ vysvětluje kurátor výstavy Jan Florentýn Báchor.
Další výstava věnovaná akčnímu umění v Bílé a Černé kostce přibližuje fenomén tohoto uměleckého proudu. V Bílé kostce jsou prezentována díla vzniklá převážně v prostoru východních Čech, která královéhradecká galerie získala během posledních dvou let. Doplňují je další důležité práce tohoto směru ze sbírek GMU, pocházející z českého prostředí. V Černé kostce budou návštěvníci moci zhlédnout filmy, videa a dokumentace akčního umění ze Sbírky pohyblivého obrazu královéhradecké galerie.






Výstava v Bílé kostce prezentuje především akce, jejichž dokumentace byly objeveny během přípravy monografie multimediálního umělce Milana Langera. Tato díla prozatím nebyla v odborných publikacích či výstavních projektech dostatečně reflektována a zůstávala skrytá v osobních archivech autorů a jejich přátel. Vystavené práce zahrnují rozmanité formy akčního umění, jako je performance, happening, body-art či land-art.
„Současně také představují nejrůznější druhy jejich dokumentace – například foto-performance Karla Milera, dokumentace akce pořízené samotným umělcem jako v případě Jaroslava Richtra či fotografie Zdeňka Merty, zachycující celý průběh happeningů Milana Langera. Vystavené práce mohou dokumentovat také nejrůznější předměty a artefakty použité nebo vzniklé v rámci akcí, jak je patrné například v tvorbě Vladimíra Škody,“ doplňuje kurátorka výstavy Anna Horák Zemanová.




Reprezentativní výběr děl prezentovaný v Černé kostce představuje tvorbu českých umělců od 70. do 90. let. Zahrnuje surové nahrávky happeningů Milana Knížáka Kamenný obřad (1971), či Materiálové události (1977) nebo záznam z koncertu Knížákovy skupiny Aktuál v Holubíně (1972), pořízený Petrem Prokešem. Výstava prezentuje rovněž filmové pásmo složené ze sedmi performancí umělce Lumíra Hladíka, realizované převážně v krajině. Část výstavy věnovaná body‑artu nabídne filmy či videa z akcí, ve kterých autoři pracují s vlastním tělem, jako v případě Autoportrétu (1984) ebo Padání (1985) Tomáše Rullera, Líčení Fata Morgány (1992) Jiřího Černického nebo Manipulace Rudolfa Němce z 80. let.
Akční umění ze sbírek GMU můžete navštívit do 10.září t.r., výstavu Josefa Václava Škody do 14.ledna 2024.
Zpracoval s použitím TZ GMU Petr Ondrášek
Fotografie © Petr Ondrášek