Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Kultura Reportáže Zajímavosti

Karel Zeman – geniální režisér z Čech

Karel Zeman se narodil v roce 1910 v Ostroměři u Nové Paky. Za svůj život natočil řadu krátkých, středometrážních a celovečerních filmů.Tento geniální průkopník trikových filmů je dodnes velmi uznávanou osobností světové kinematografie.Ve své době jej obdivovaly osobnosti jako Pablo Picasso, Charlie Chaplin nebo Salvador Dalí. Za zajímavost stojí, že se jím ve svých filmech inspirovali i Steven Spielberg a George Lucas.

Karel Zeman odmalička obdivoval loutky, hrál v loutkovém souboru a vynikal nesporným výtvarným talentem. Jeho rodiče však trvali na tom, aby vystudoval obchodní školu v Kolíně. V roce 1927 se vypravil do jihofrancouzského Aix-en-Provence, kde studoval propagační výtvarnictví. Ve Francii byl při svých častých návštěvách kin doslova fascinován animovanými filmy a na základě získaných znalostí vytvořil své první dílo – animovanou reklamu na mýdlo. Mezi jeho další záliby též patřilo cestování. Procestoval Jugoslávii, Řecko, Maroko i Egypt. Po vojně se věnoval práci v reklamě a stal se z něj vedoucí reklamního oddělení Domu služeb v Brně.V roce 1943 Karel Zeman zvítězil v aranžérské soutěži a při té příležitosti se setkal s režisérem Elmarem Klosem. Zemanova práce režiséra Klose natolik nadchla, že mu nabídl práci v kudlovských ateliérech ve Zlíně.

-To byl začátek kariéry budoucího slavného filmového režiséra. Kudlovské ateliéry byly po technické stránce velice špatně vybaveny a pracovníci se kterými Zeman začínal měli s natáčením filmů jen pramalé zkušenosti.Vše se stejně tak jako Zeman učili sami a postupně vznikal sehraný tvůrčí tým. Mezi jeho nejznámější animované filmy ve své době patřila velmi populární série filmů o panu Prokoukovi, pan Prokoukdále snímek Inspirace, kde v unikátním poetickém filmu oživil skleněné figurky, což byl ve své době zcela revoluční čin, neboť sklo bylo do té doby považováno za zcela nevhodný materiál pro animaci. Zemanovým průlomovým dílem se však stal film Cesta do pravěku, který natočil v roce 1955. Jedná se o vůbec první film, který kombinuje loutkovou, animovanou a hranou složku. Film vypráví příběh čtyř chlapců, kteří se na dřevěné loďce vydali proti proudu času. Generace dětí se díky němu seznámily s minulostí naší planety, dávno vyhynulými rostlinami a živočichy, které díky Zemanovu mistrovskému trikovému umění poprvé spatřily v pohybu. O čtyři roky později na motivy románů Julese Vernea natočil film Vynález zkázy, který ho celosvětově proslavil. Jedná se o nadčasový příběh o zneužitém vynálezci, jehož dílo v rukou zločinců ohrozilo celý svět. Film mimo jiných ocenění zíslal Velkou cenu na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu. Následně byl prodán do 72 zemí světa a stal se tak nejúspěšnějším českým filmem všech dob.Ve filmu Baron Prášil a následujících dvou verneovkách Zeman i nadále využíval svých úspěšných trikových postupů, ale v 70. letech se pro svou lásku k dětem opět vrátil k tvorbě animovaných filmů. Mezi Zemanovi blízké spolupracovníky patřili hudební skladatel Zdeněk Liška, animátor Arnošt Kupčík, produkční Karel Hutěčka a také jeho dcera Ludmila, která se od filmu Pohádky tisíce a jedné noci stala též spoluvýtvarnicí jeho filmů. Koncem 70. let režisérovi hrozila ztráta zraku, nemoc však překonal a pokračoval ve své tvorbě.

Muzeum Karla Zemana bylo založeno v roce 2012 v Praze v prostorách Saského dvoru u Karlova mostu a mapuje život a dílo Karla Zemana od jeho počátků. Jeho tvůrci využili moderní počítačové technologie a současné prezentační postupy, aby návštěvníkům zábavnou formou přiblížili dílo tohoto geniálního filmového režiséra, který byl často nazýván jako Méliésův nástupce či kouzelník filmového plátna. Muzeum je zcela unikátní svým interaktivním pojetím expozice. Jednotlivé prostory muzea jsou koncipovány jako malé filmové ateliéry s kulisami, do kterých mohou návštěvníci vstupovat a natáčet se tak přímo v akci. Karel Zeman - Natali strojNávštěvníci si tak na vlastních fotoaparátech a videokamerách můžou vyzkoušet stejné trikové postupy, které Karel Zeman používal ve svých filmech.Dále se například mohou vznést na létajícím stroji, projít se po měsíci Barona Prášila, nasadit si dobovou potápečskou helmu a zaposlouchat se do tajemné akustické hudby, ovládat ponorku z filmu Vynález zkázy či se projít v nápaditých kulisách, které optickou iluzí vyvolávají pocit, že jste se právě ocitli v jednom z orientálních paláců z Pohádek tisíce a jedné noci. Návštěvníci se zároveň mohou seznámit s unikátními, dosud nepublikovanými fotografiemi, originálními loutkami a dalšími dokumentárními materiály ze života tohoto geniálního českého režiséra, jenž svým dílem okouzlil celé generace dětí.

Text / foto:                                                                                       Vít Hassan

Podobné příspěvky

Mnoho krásných chvil, hodně pracovních i osobních úspěchů, zdraví a lásky v novém roce 2021 Vám přeje BLANKA MATRAGI