Jakým způsobem elektřina proměnila uměleckou praxi od počátků 20. století do současnosti? Odpovědi přináší velká zahajovací výstava v Kunsthalle Praha, na níž je k vidění bezmála sto děl od více než devadesáti umělkyň a umělců z celého světa.
Multimediální výstava Kinetismus: 100 let elektřiny v umění zachycuje vývoj umění od prvního uměleckého využití motorizovaného pohybu a umělého světla až po informační technologie a digitální umění současnosti. Jejími čtyřmi klíčovými oblastmi jsou kinematografie, kinetické umění, kybernetické umění a počítačové umění.
Návštěvníci se na 840 metrech čtverečných se setkají s bezmála devadesáti uměleckými díly od několika generací umělců z celého světa, včetně členů význačných skupin a kolektivů jako Bauhaus, GRAV, Dvizhenie, ZERO nebo teamLab. Expozice představí díla skutečných průkopníků, jakými byli Mary Ellen Bute, László Moholy-Nagy, Marcel Duchamp nebo Zdeněk Pešánek.
Byl to právě Pešánek, s kterým již od své výstavby v meziválečném období byla budova bývalé Zengerovy trafostanice úzce spjata. V letech 1932–1936 pro hlavní průčelí bývalé Zengerovy trafostanice navrhl čtyři světelně-kinetické plastiky z tematického cyklu 100 let elektřiny. V roce 1937 za ně získal ocenění na Světové výstavě v Paříži. Během druhé světové války se ovšem nenávratně ztratily a své místo na fasádě industriálního paláce tak nikdy nenašly.Tento významný avantgardní umělec a průkopník světelně-kinetického umění v roce 1941 vydal zásadní publikaci s názvem Kinetismus (samotný termín znamená „pohybovat se“).
Na výstavě dále narazíte na uznávaná jména, jakými jsou Julio Le Parc, Yaacov Agam, Woody a Steina Vašulka, dále François Morellet nebo Adéla Matasová.
. Nebudou chybět ani zástupci mladších generací, mezi něž patří např. Refik Anadol, Žilvinas Kempinas, Shilpa Gupta, Olafur Eliasson, Krištof Kintera, Michael Bielický & Kamila B. Richter.
Projekt koncipoval a připravil kurátor Peter Weibel (teoretik, umělec a ředitel ZKM l Centra pro umění a média v německém Karlsruhe) ve spolupráci s Christelle Havranek (hlavní kurátorkou Kunsthalle Praha) a Lívií Nolasco-Rózsás (vědeckou pracovnicí a kurátorkou) díky význačným výpůjčkám od soukromých osob i významných institucí včetně ZKM (Německo), Tate (Spojené království) a Centre Pompidou (Francie).
Výstavu je možné navštívit do 20.června každý den mimo úterky v době od 11 do 19 hod, ve středu do 21 hod. Výstavní katalog v českém jazyce by mě vyjít průběhu výstavy. Doprovodný program a bližší informace naleznete na: https://www.kunsthallepraha.org/.
Zpracoval: Petr Ondrášek za použití textů Kunsthalle Praha
Fotografie © Petr Ondrášek
Nad textem: Budova Kunsthalle Praha