Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Divadlo Kultura

(MEMENTO) MOR ve Švehlovce

Divadla jsou zavřená, a tak kulturní sluj Venuše ve Švehlovce, hledá nové způsoby, jak oslovit diváckou obec a zůstat s ní v kontaktu. On-line inscenace (Memento) Mor je snahou o vytvoření komplexního uměleckého díla pro období lockdownu.

Jedná se o divadelní inscenaci, která nepočítá s živými diváky. Jedná se o film, který pracuje s divadelní poetikou. Jedná se o výpověď, která hovoří o současnosti nejen svým tématem, ale i formou. Pod mottem: “Umění nezastavíš” tak vzniklo představení určené přímo pro digitální prostředí. “Nechtěli jsme, aby se divadelní kultura během pandemie smrskla jen na on-line zpřístupnění zakonzervovaných divadelních představení či na několik písniček nebo vtípků, které natočí umělci u sebe doma. Úplně rozumíme snahám jednotlivých divadel i tvůrců, ale zároveň tu cítíme nebezpečí určité “GIFizace” celé kultury. Proto jsme iniciovali vznik Moru, je to důkaz, že ani pandemie nezabrání celistvé umělecké výpovědi. vysvětlil Jiří Okoš, ředitel kulturní sluje Venuše ve Švehlovce.

divadelní sál Venuše

Historie Venuše ve Švehlovce

Čtyřpatrovou budovu Švehlovy koleje na Vinohradech kousek od Náměstí Jiřího z Poděbrad navrhl architekt Jan Chládek, postavená byla v l. 1923-1925. Jan Chládek (*1890) byl jeden z posledních absolventů profesora Otto Wagnera na vídeňské umělecké akademii spolu s Janem Kotěrou, Jože Plečnikem a dalšími. Portál zdobí čtyři alegorická sousoší symbolizující čtyři roční doby – dílo moravského sochaře Franty Úprky. Kolej reprezentovala tehdy velmi populární styl art deco s prvky rondokubismu. Fasáda – na rozdíl od současné podoby – byla původně trojbarevná. Typické pro art-deco jsou totiž barvy v národní trikoloře. V r. 1928 bylo v objektu otevřeno kino Academia, po válce zde byl studentský klub Belmondo. Od r. 2014 využívají historický dvouúrovňový sál tři divadelní soubory. Chemické divadlo je nedávno vzniklý soubor se zacílením na hledání nových forem divadla poezie. Lachende Bestien divadelní skupina, založená r.2011 se soustřeďuje na současné společensko-kritické a apelativní divadlo. Depresivní děti touží po penězích je umělecký gang, který se od roku 2004 pravidelně věnuje žánru site specific, osobitým adaptacím klasických i modernistických látek, přesahující do oblasti happeningu, rozhlasového vysílání i klasického divadla.  (MEMENTO) MOR je představení inspirované románem Alberta Camuse Mor z roku 1947.  Po prosincové premiéře 21.12. se dočkalo výrazné divácké pozornosti i kritického přijetí.

Děj hry

Román Alberta Camuse
Román Alberta Camuse

Jednoho dne najde lékař před svou ordinací mrtvou krysu. Na zdánlivě banální událost vzápětí zapomene, ale ve dnech následujících začnou krysy houfně vylézat ze svých děr a kanálů a v agonii umírají na chodníku. Brzy se příznaky podivné epidemie objeví i u lidí a obětí přibývá geometrickou řadou. Příběh je především kronikou města, jež je zasaženo morem a uzavřeno do neprodyšné karantény. Krom jednotlivých hrdinů sledujeme i celou společnost, která se vyrovnává s izolací. Morové rány doprovázely dějiny po staletí, staly se také tématem řady uměleckých děl – výtvarných, literárních i dramatických. Hra navazuje na tuto silnou tradici. Román Alberta Camuse se dostal ve Francii během první vlny pandemie koronasviru mezi nejprodávanější tituly v knihkupectvích. Hledáme odpovědi na otázky týkající se současnosti, věříme, že seznámení se s tímto dílem si zaslouží i česká veřejnost. „Mor jako metafora pandemie jako příležitost zkoumat charaktery, individuality i společnost jako takovou…” dodal Jakub Čermák, režisér. Hra je obrazem nemocné společnosti. V hledáčku se ocitá celé město a my sledujeme společenské proměny pod tlakem epidemie. Proměnou města provází doktor Rieux (Daniel Bambas), nehrdinský hlavní hrdina, který nevykonává žádné velkolepé skutky, jen se pod náporem úmrtí a přepracování snaží zůstat lidský. Co se zprvu jevilo jako apokalyptická katastrofa, stává se časem všednodenní otázkou administrativy. Smrt, odsouvaná mimo zorný úhel, se dostala do popředí natolik, až se stala samozřejmou a oběti jen číslem. „Zbytečný soucit časem člověka unaví.“ Daniel Krejčík ztvárnil výborně intelektuála Tarroua. Motivy moru a koronaviru se v představení prolínají. Co nám dřív připadalo jako sci-fi nebo dystopie – pesimistický obraz smyšlené společnosti, se stalo všednodenní součástí našich životů.

On-line inscenace (MEMENTO) MOR je snahou o vytvoření komplexního uměleckého díla pro období lockdownu. Jedná se o divadelní inscenaci, která nepočítá s živými diváky. Jedná se o film, který pracuje s divadelní poetikou. Jedná se o výpověď, která hovoří o současnosti nejen svým tématem, ale i formou. V den výročí prvních potvrzených případů nákazy koronaviru v ČR 1.3. ve 20 hodin se každý sám a všichni společně sejdeme ve virtuálním prostoru na FB. Jako by šlo na chvíli zastavit čas na pomyslné plavbě vlnami a myslet pro změnu na smrt. Záznam bude dostupný po dobu jednoho týdne na FB. Záznam živého představení prošel malou mutací a byl opatřen anglickými titulky. Neretušovaný obraz zlověstné společenské nákazy můžete snadno zavléct a rozšířit daleko za české hranice.

Tvůrci představení

Scénář, režie: Jakub Čermák
Asistent režie: Karol Filo
Dramaturgie: Barbora Hančilová
Scéna a kostýmy: Martina Zwyrtek
Kamera: Dalibor Fencl
Hudba: Tanita Yanková
Produkce: Zuzana Juklová, Patricie Jelínková
Hrají:
Daniel Bambas, Daniel Krejčík, Sandra Nováková, Pavel Neškudla, Dana Černá, Jiří Racek, Zoja Oubramová, Jiří Ratajík, Barbora Šupová, Richard Němec, Petra Mošovská, Tomáš Čapek, Michal Kováč ad.

Ocenění souboru

Za své projekty si skupina vysloužila nominaci na Cenu Divadelních novin za projekt „Bordel L’Amour“ (2018), cenu na festivalu „OFFenzíva“ za projekt „Marie Stuartovna, Anatomie dramatu“ (2019). Autor a režisér Jakub Čermák, je dvojnásobným nominantem Ceny Divadelních novin (2018, 2019), Ceny Josefa Balvína (2020), aspirantem v Anketě Divadelních novin (2019) a laureát Ceny české divadelní DNA (2020).

Nominace na ceny časopisu Svět a divadlo (dříve nazývaných Ceny Alfréda Radoka), které budou vyhlášeny 3. března 2021 on-line, a to na facebookové stránce časopisu Svět a divadlo. (www.facebook.com/svetadivadlo. V kategorii scénografie získala nominaci hra Happy end v hotelu “Chateau Switzerland”v režii Jakuba Čermáka, na scéně a v kostýmech Martiny Zwyrtek a Jany Prekové. V neoceňované kategorii Divadlo z karantény získal nejvíce hlasů projekt (Memento) Mor a Dekameron 2020 z divadla Na Fidlovačce, který režíroval rovněž Jakub Čermák. Na Fidlovačce režíroval i úspěšnou inscenaci Dánská dívka s vynikajícím Danielem Krejčíkem v hlavní roli.

Jaromír a Věra Hamplovi

 

Podobné příspěvky

David Coria špička španělského Flamenca navštíví Prahu

Jaroslav Hauer

Italský zpěvák a producent Andrea Andrei zcela podlehl české kráse

Šebík

Natali Ruden představila svou novou kolekci Ocean

Afri