Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Kultura Kultura v Praze Umění Výtvarné umění Praha

Museum Kampa otevřela výstavu Michaela Rittsteina – Nohy na stole

Z expozice

Po retrospektivních výstavách v Jízdárně Pražského hradu a v českokrumlovském Egon Schiele Art Centru je Michael Rittstein představen v Museu Kampa třetím unikátním výběrem z jeho malířského díla. Tentokrát s důrazem na stěžejní práce ze soukromých sbírek v kombinaci s rozsáhlým souborem obrazů z posledních dvou let. Většina děl si zde odbývá výstavní premiéru, některá z nich se do Čech vrátila po desítkách let ze zahraničních kolekcí.

Tatramatka, 1982-1983, Collett Prague/Munich
Tatramatka, 1982-1983, Collett Prague/Munich
Virtuos, 2021-2022
Virtuos, 2021-2022

Michael Rittstein se narodil 17. září 1949 v Praze. V letech 1964–1968 studoval na SOŠV Václava Hollara v Praze, v letech 1968–1974 na AVU v Praze u prof. Arnošta Paderlíka. Je členem uskupení 12/15 Pozdě, ale přece, Nové skupiny a S. V. U. Mánes. V letech 2001–2018 byl vedoucím pedagogem ateliéru Malba III, AVU Praha (2012 profesura).

Nohy na stole, 2021-2022
Nohy na stole, 2021-2022
Tlustý malíř, 2023
Tlustý malíř, 2023

Michael Rittstein patří již téměř půl století mezi přední představitele české figurativní malby a svým osobitým dílem ovlivnil následující generace malířů. Na Akademii výtvarných umění v Praze, kde byl jmenován profesorem, vedl sedmnáct let jeden z ateliérů malby. Své malířské i kreslířské dílo rozvíjel od poloviny sedmdesátých let s až obsedantním nasazením.

Pod proudem, 2017-2018, soukr.sbírka
Pod proudem, 2017-2018, soukr.sbírka
Lesklá alej, 1995, soukr.sbírka
Lesklá alej, 1995, soukr.sbírka

Autor, vnitřním ustrojením provokatér, stupňoval dynamiku svých prací a prostřednictvím velkorysých malířských gest zaznamenával životní rytmus typického obyvatele panelového sídliště: probuzení – stravování – cesta do zaměstnání – přežívání na pracovišti – návrat domů – domácí práce – hádka – sex – spánek. Malíř z pozice režiséra předkládal jednotlivé absurdně vyhrocené momentky ze zastaveného filmu. Tyto lokální historky vystihly (i přes tehdejší pochyby mnohých historiků umění a kolegů umělců o životnosti těchto motivů) komplikovanost mezilidských vztahů s trvalou platností.

Cestou I, II, III, 2023
Cestou I, II, III, 2023
Svatojánské mušky, 2023
Svatojánské mušky, 2023

 

 

 

 

 

 

 

V druhé polovině devadesátých let překvapil veřejnost proměnou expresivního figuralisty v krajináře. Autor ustoupil od drobnopisné malby a nadšeně se koupal ve vrstvách barevné hmoty. Tu lil na látno rovnou z plechovek, kombinoval s pryskyřicemi, filigránské štětce nahradilo koště. Ponořen do procesu malby zkoušel, co obraz unese.

Opékání, 2023
Opékání, 2023
Dvanáct měsícú rocku, 1999, soukr.sbírka
Dvanáct měsícú rocku, 1999, soukr.sbírka

Poslední léta pracuje Rittstein především ve svém venkovském ateliéru v Brnířově na Domažlicku, což výrazně ovlivňuje námětový rejstřík jeho maleb. Vedle zemědělců, táborníků a malíře s kocourem vstupují do obrazů zvířata z nejbližšího okolí, často v personifikovaných rolích. Dramatické děje s častým erotickým podtextem jsou zjevně autorovou polemikou se současným tlakem na korektnost a posouvání hranic přípustnosti humoru. Pro umělce, který čtyřicet let života prožil v nesvobodném režimu plném zákazů a omezování, jde přirozeně o velmi citlivé téma. Člověk jako animální monstrum v různých metamorfózách zůstává námětem jeho obrazů s lokálními asociacemi z poslední doby. Ty jsou těžištěm aktuální výstavy (slovy kurátora Petra Macha).

V zahradě, 2023
V zahradě, 2023
Amok, 1979, SbíRka, s.r.o.
Amok, 1979, SbíRka, s.r.o.
Cvičení za umělého osvícení, 1976, soukr.sbírka
Cvičení za umělého osvícení, 1976, soukr.sbírka

Svým dílem je zastoupen mj. ve vídeňské Albertině, v pařížském Centre Pompidou, bratislavském Danubiana Meulensteen Art Museu, pražské Národní galerii a ve většině tuzemských regionálních galerií.

Výstavu, ke které Museum Kampa vydalo celobarevný katalog, můžete navštívit do 10.března 2024.

Text s použitím TZ Musea Kampa zpracoval Petr Ondrášek

Fotografie © Petr Ondrášek

Podobné příspěvky

Alexandrovci se vrací do ČR

Jaroslav Hauer

POSLEDNÍ DNY NA VÝSTAVU FRANTIŠKA KUPKY OD RÁNA DO VEČERA

Petr Ondrášek

Pink Floyd rozezní Prahu a Ostravu za pomoci českých hudebníků

Redakce