Výstava s podtitulem Snící rebelka vyzdvihuje důležité etapy tvorby umělkyně (od prvních krajin, přes artificialismus – hnutí, které založila v Paříži společně se Štyrským, – až po její hlavní surrealistické obrazy). Je koncipována chronologicky a rozdělena do časových úseků podle důležitých etap tvorby.
Představuje také zásadní témata z jejího díla, jako je poezie, příroda, erotika či alchymie. Prezentuje obrazy, kresby a koláže, ale i bohatou ilustrátorskou práci ze sbírek českých a evropských muzeí a soukromých kolekcí. Jsou vystavena rovněž díla, která Toyen darovali přátelé a slavní umělci či básníci jako Yves Tanguy, Victor Brauner, André Breton a další. Tento výstavní projekt, jenž je výsledkem spolupráce s Hamburger Kunsthalle a Musée d’Art Moderne de Paris – Paris Musées, se poprvé v historii představí ve třech evropských městech.
Omezení kvůli Covidu
Výstava s podtitulem Snící rebelka měla být pro veřejnost otevřena 9. dubna ve Valdštejnské jízdárně v Praze. S ohledem na přetrvávající opatření bude však ještě trpělivě čekat, než přivítá první návštěvníky. Do té doby se s Toyen budou zájemci potkávat alespoň prostřednictvím různých online přenosů. Toyen, vlastním jménem Marie Čermínová (1902–1980), patří k nejoriginálnějším a nejznámějším českým umělkyním 20. století. Ještě za svého života se proslavila i ve Francii, kde trvale žila od roku 1947. Výrazná tvorba a neotřelé životní postoje vzbuzují po celém světě zájem o její osobu i práci. Za šedesát let své kontinuální tvůrčí činnosti a úzkého kontaktu s vůdčími básníky a mysliteli své doby vytvořila mnohovrstevnaté a průkopnické dílo. Koncepci současného mezinárodního projektu, jehož cílem je představit a znovu připomenout dílo umělkyně v co nejucelenější podobě, vytvořily kurátorky Anna Pravdová, Annie Le Brun a Annabelle Görgen-Lammers. Na spolupráci se podílejí tři prestižní instituce – Národní galerie Praha, Hamburger Kunsthalle a Musée d’Art Moderne de Paris – Paris Musées. V Národní galerii Praha bude výstava do 15. 8. 2021, poté se přemístí do Hamburger Kunsthalle (24. 9. 2021 – 13. 2. 2022) a následně do Musée d’Art Moderne de Paris – Paris Musées (25. 3. – 24. 7. 2022)
Toyen – Snící rebelka
„Výstavy v Praze, Hamburku a Paříži budou mít každá svou podobu v závislosti především na muzejním kontextu jednotlivých měst. Všechny jsou ale výsledkem postupně prohlubované spolupráce. Velký dík patří především zapůjčitelům uměleckých děl a řadě dalších osob, které zásadním způsobem přispěly v různých etapách k jeho zdařilé realizaci. Bez hlubokého porozumění významu tohoto projektu, jenž Toyen představuje z nového úhlu pohledu, by společný záměr zůstal jen na papíře,“ řekla generální ředitelka NGP Alicja Knast. „Výstava ve Valdštejnské jízdárně bude rozdělena do časových úseků reflektujících důležité etapy tvorby Toyen – artificialismus, první surrealistické období ve třicátých letech, druhou světovou válku, její pařížský exil po roce 1947 a účast na akcích francouzské surrealistické skupiny, i spolupráci s Éditions Maintenant. Zdůrazní rovněž témata jako poezii, přírodu, erotiku, alchymii, analogii, sen a noc. Představeny budou nejen obrazy, kresby a koláže, ale i bohatá ilustrační tvorba. Zaměřujeme se také na zásadní spolupráci Toyen s přáteli jak z pražské, tak pařížské surrealistické skupiny, ať už to byli malíři či básníci: Jindřich Štyrský, Jindřich Heisler, André Breton, Benjamin Péret, Radovan Ivšić, Annie Le Brun a další,“ vysvětlila kurátorka Anna Pravdová. „Díla budou zapůjčena z českých a evropských muzeí i soukromých sbírek,“ dodala kurátorka.
Zbyněk Baladrán přispěl k výstavě svým unikátním architektonickým řešením, stejně jako Robert V. Novák, jenž je autorem výstavní grafiky. U příležitosti výstavy vychází rozsáhlý bohatě ilustrovaný stejnojmenný monografický katalog ve čtyřech jazykových mutacích, z toho česká a anglická verze v pražské premiéře. Na jeho přípravě se podíleli autoři z celého světa, kteří přinesli svůj jedinečný pohled na tvorbu Toyen. Připravena je také především vizuálně založená publikace pro menší i větší diváky Obrazy do kapsy, což je třetí díl z ediční řady NGP. K výstavě se váže řada vzdělávacích a veřejných programů, zprostředkovávající výtvarné myšlení, tvorbu a imaginaci Toyen. Součástí projektu budou online přednášky domácích a zahraničních odborníků či kreativní dílny. Výstavní prostory rovněž nabídnou interaktivní studio, kam mohou návštěvníci v rámci prohlídky zavítat. V souladu se strategií NGP zaměřenou na hledání způsobů, jak oslovit širší publikum, budou i nadále pokračovat online programy a na sociálních sítích budou zveřejňována videa s kurátorskými komentáři k vybraným dílům, program pro děti či komentovaná prohlídka výstavou, kterou v premiéře uvede ČT art. Více informací o programu naleznete na webových stránkách a sociálních sítích Národní galerie Praha, kde bude postupně aktualizován. Partnerem výstavy se stal nadační fond Bohemian Heritage Fund, edukační videa podpořila nadace Badokh a na vzniku tohoto mezinárodního projektu se též podílí Francouzský institut v Praze. Generálním partnerem NGP je Komerční banka.
Životopis Toyen
Narodila se 21. září 1902 na Smíchově (dnes Praha-Smíchov), v rodině poštovního pomocníka Václava Čermína V 16 letech odešla z domova a živila se na jako dělnice při výrobě mýdla. V letech 1919–1922 studovala na Uměleckoprůmyslové škole dekorativní malbu u prof. E. Dítěte ml. Na ostrově Korčula se o prázdninách v létě roku 1922 seznámila s malířem, spisovatelem a fotografem Jindřichem Štyrským (1899–1942). Společně se připojili k avantgardnímu sdružení mladé české generace, k Uměleckému svazu Devětsil. Úzce spolupracovali jako umělecká dvojice. Roku 1925 odjeli společně do Paříže, kde následujícího roku vyhlásili vlastní směr – artificialismus, který představoval originální alternativu k surrealismu a abstrakci. V roce 1929 krátce provozovala s Josefem Hášou a Jaroslavem Štyrským módní ateliér, Byla členkou SVU Mánes a surrealistické skupiny kolem André Bretona a Paula Eluarda, se kterými se Toyen a Štyrský seznámili v Paříži. Po návratu z Paříže, v roce 1934 se stali zakládajícími členy Skupiny surrealistů v ČSR (společně také s Bohuslavem Broukem, Karlem Teigem, Vincencem Makovským, Vítězslavem Nezvalem a dalšími). Blízká si byla s Jaroslavem Seifertem , který o ní obdivně psal ve svých vzpomínkách a Adolfem Hoffmeisterem. Během nacistické okupace, byl surrealismus považován za zvrhlé umění. Jindřich Štyrský v průběhu okupace zemřel (21. 3. 1942). Toyen se stáhla do ústraní. V bytě Toyen v pražské Krásově ulici se ukrýval surrealista Jindřich Heisler (1914–1953), který byl židovského původu. Po válce Toyen krátce vystavovala. Na jaře roku 1947 spolu s Jindřichem Heislerem opustila Československo. Odstěhovala veškeré své dílo a odjela do Paříže již natrvalo. Navázala na své předválečné kontakty– dobře se znala s hlavními představiteli surrealismu Bretonem a Péretem. Básník Radovan Ivšić, stárnoucí umělkyni pomáhal s výstavami a v roce 1973 připravil v pařížské galerii a knihkupectví Les Mains Libres výstavu věnovanou knižnímu dílu Toyen. Toyen zemřela 9. listopadu 1980 v Paříži. Do posledních dnů se snažila pracovat.
Pseudonym Toyen
Výstavy Toyen
V roce 2000 vidělo na výstavě v Praze díla Toyen za tři měsíce skoro 67.000 lidí. Od té doby se v Praze velká výstava Toyen nekonala. O dva roky později byla výstava jejích děl ve francouzském Saint-Etienne. V Paříži dosud velká retrospektiva nebyla a v Německu je Toyen stále téměř neznámá. Proto si tento mezinárodní projekt vznikající ve spolupráci Národní galerie Praha, Hamburger Kunsthalle a Musée d’Art Moderne de Paris klade za cíl představit její dílo v co nejucelenější podobě a prostřednictvím tří výstav a podrobného katalogu ve čtyřech jazycích s ním seznámit evropské publikum.
Jaromír a Věra Hamplovi
Foto: archiv NGP