Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Divadlo Kultura Kultura v Praze Zprávy z Prahy

Recenze k baletu La Bayadére

La Bayadére  (Bajadéra), balet

Představení Bajadéra je velký romantický balet, který vytvořil v roce 1877 v Sankt Petěrburgu Marius Petipa. Tuto inscenaci baletu Bajadéra připravil Javier Torres na objednávku Národního divadla v Praze.

Děj díla se odehrává v Indii a vypráví dramatický příběh milostného trojúhelníku chrámové tanečnice,urozeného válečníka a princezny. V té době většina děl čerpala inspiraci v dalekých zemích a vytvářela romantický ideál nedosažitelné lásky. Hlavní postava Solor,urozený válečník a Nikie dcera služky. Solor a Nikie spolu vyrůstají a zamilují se do sebe. Matka Solora posílá Nikii pryč,chce, aby si Solor vzal Gamzatti, Rádžovu dceru. Chudá Nikie se uchýlí do chrámu a stane se z ní Bajadéra, chrámová tanečnice,která vychází ven pouze při slavnostech a její tvář mohou vidět jen velekněží. Nikie jako Bajadéra je pozvaná na zásnuby Solora a Gamzatti, aby jim tancem požehnala. Při tanci si odhalí tvář a tím je odsouzena k zatracení,všichni i Solor se odvrací. Po tanci ji služka podává košíček květin,posílá je Solor. Když k nim přičichne, jedovatý had ukrytý mezi květy ji uštkne, Nikie umírá. Solora trápí výčitky svědomí a až nyní si uvědomí, že Nikii miluje. Ve snu se mu Nikie zjevuje a volá ho k sobě. Svatba se koná v chrámu bohyně Kálí (vládkyně času a změny), v průběhu svatebního obřadu se snoubencům zjeví duch Nikie, Gamzatti převrhne svíci a chrám zapálí. Solor se vrhá do plamenů a umírá. Duše milenců se vznášejí vstříc jinému světu. Mezi nejlepší scény tohoto baletu bych zařadil část nazvanou „ Království stínů“ ,kdy se choreografie přesouvá na vrcholky Himaláje. Nové zpracování Bajadéry je skvělé a to nejen kvůli pompézní výpravě ale i díky virtuózním tanečním výkonům sólistů Národního divadla v Praze. Zkrátka toto představení Bajadéry stojí za to ho vidět. Všem vřele doporučuji.

Podobné příspěvky

Hejtman Středočeského kraje Miloš Petera a jeho náměstci a radní zítra navštíví první narozená miminka ve středočeských nemocnicích a předají jejich maminkám věcný dar v podobě výbavičky pro miminko.

Šebík