Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Umění Výtvarné umění ČR

Špilberk ožil sochami Jana Hendrycha

Jan Hendrych – Špilberk, venkovní expozice, jihovýchodní bastion
Moric (architekt Pavel Naumann), 1987, bronz
Moric (architekt Pavel Naumann), 1987, bronz
Brána, 1970, polyester, plexisklo, barva
Brána, 1970, polyester, plexisklo, barva

Při příležitosti jubilea sochaře Jana Hendrycha se Muzeum města Brna a jeho oddělení Galerie města Brna rozhodlo uspořádat výstavu Jan Hendrych 85, která není pouze klasickou interiérovou výstavou, ale bude mít zajímavý přesah až do exteriérů hradu. Výstava volně navazuje na výstavní projekt, který se v letošním roce uskutečnil v Galerii Klatovy / Klenová pod vedením kurátorů Petra Krátkého z Galerie Klenová a Ilony Víchové z Muzea města Brna.

Podobně jako klenovská výstava je i brněnská přehlídka koncipována do dvou částí – tedy na vnitřní a venkovní expozici.

V západním křídle uvnitř hradu jsou umístěna komornější díla, skrze která návštěvník nahlédne do několika tematických celků i časových etap Hendrychovy tvorby: portrétních hlav, figur, kabátů, mostů a bran, které jsou prezentací autorova způsobu myšlení, života a přístupu k tvorbě, která byla mimo jiné ovlivněna nehostinnou dobou normalizace a komunistického režimu. Součástí expozice je representativní ésoubor kreseb a připomínka účastí umělce na sochařských sympoziích.

Na venkovních prostranstvích hradu jsou instalována díla v životním a nadživotním měřítku. Jihovýchodní bastion osídluje soubor soch z kovu a smaltu, které Hendrych vytvořil během ostravského sympozia Smalt Art.

Adam Velíšek (žák J.Hendrycha), Armáda
Adam Velíšek (žák J.Hendrycha), Armáda
Jan Hendrych, expozice na jihozápadním bastionu
Jan Hendrych, expozice na jihozápadním bastionu

„ Protější jihozápadní bastion hostí skupinu betonových figur. Je to právě figura, která tvoří hlavní osu umělcovy tvorby a byla pro něj symbolem lidské mytologie. Setkáním s oběma skupinami soch, smaltovými i betonovými, instalovanými do podnětného dialogu s architekturou hradu i s výhledy na město, divák zakusí, jak citlivě Hendrychova socha reaguje na proměny světelných a atmosférických podmínek a jak silně dokáže ovládnout nejen okolní prostor, ale i emoce,“ vysvětluje kurátorka výstavy Ilona Víchová.

Stejně podmanivý účinek má i sochařský soubor Hendrychova žáka Adama Velíška Armáda, sestavena z šedesáti šesti psích bezhlavých torz, která doslova zaplnila příkop hradu.

„Tvorba Jana Hendrycha je v dnešním uspěchaném světě ukazatelem, že nejzásadnější roli v každé lidské aktivitě hraje ryzost požitku. Nic nepředstírá, nekalkuluje a jednoduše prýští z touhy tvořit. Snad tato výstava napomůže nám, mnohdy vyčerpaným a dezorientovaným divákům, nalézt cestu k poznání skutečně trvalých hodnot a inspiruje nás k opravdovosti a hloubce nejen myšlenek, ale i činů,“ uzavírá ředitel Muzea města Brna Zbyněk Šolc.

Jan Hendrych, kresby, 2000-2005, kombinovaná technika, papír
Jan Hendrych, kresby, 2000-2005, kombinovaná technika, papír
J.Hendrych, Karyatida - Piercing - Anděl v teplém prádle
J.Hendrych, Karyatida – Piercing – Anděl v teplém prádle

Celou výstavu doprovází monografie Jana Hendrycha, vydaná v září tohoto roku, s textem kurátorky výstavy Ilony Víchové. Publikace je k dostání na výstavě. Informaci o publikaci a odkaz na zásilkový prodej najdete na:  https://prazsky-magazin.cz/kultura/vytvarne-umeni-cr/galerie-klatovy-klenova-vydala-monografii-jan-hendrych/.

Foto nad textem – Špilberk, venkovní expozice, jihovýchodní bastion

Zpracoval s použitím TZ Muzea města Brna, Špilberk, Petr Ondrášek

Fotografie © Petr Ondrášek

Podobné příspěvky

Výstava Aviatika v české vizuální kultuře 1783–1957 v Plzni

Petr Ondrášek

Lucie Vondráčková natočila odvážný klip

Afri

Retrospektiva Galiny Miklínové promění Villu Pellé v Muzeum Lichožroutů

Afri