Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Výtvarné umění ČR

Výstava Impresionismus v Litoměřicích

Výstava Impresionismus

Severočeské galerie výtvarného umění Litoměřicích připravila na letní sezonu výstavu Impresionismus, krajina barvy a světla. Rozsáhlá reprezentativní expozice nabízí téměř 100 obrazů z významných státních i soukromých sbírek. Soubor děl z let 1879 až 1952 nám představuje jednotlivé fáze a představitele tohoto směru až po ozvěny impresionistické malby v závěru tohoto období.

Julius Mařák, U rybníka,kol.1890,olej,papír
Julius Mařák, U rybníka,kol.1890,olej,papír
Antonín Hudeček, U potoka, 1898-99, tempera, lepenka
Antonín Hudeček, U potoka, 1898-99, tempera, lepenka

Na základě vědeckých poznatků o šesti základních spektrálních barvách dochází v druhé polovině 19.století v dílech malířů k proměně barevnosti. Promyšlen kladenými odstíny a tóny malíři – impresionisté, zachycovali světelné proměny krajiny. Zobrazovali náladu a atmosféru zobrazovaných scenérií.

Litoměřická výstava začíná obrazem profesora krajinářské speciálky Akademie výtvarného umění v Praze Julia Mařáka z r.1880. Od r.1895 pořádal pro své žáky dvouměsíční malířské pobyty na Okoři. Na výstavě jsou představeni František Kaván, Bohuslav Dvořák nebo Josef Holub. Z pozdějších žáků pak Antonín Slavíček nebo Antonín Hudeček.

Antonín Slavíček,Ve Hvězdě 1897-99,olej,plátno
Antonín Slavíček,Ve Hvězdě 1897-99,olej,plátno
František Kaván, Ponikelská Dola, 1892,olej, lepenka
František Kaván, Ponikelská Dola, 1892,olej, lepenka
Antonín Chittussi, Francouzská krajina, kol.1880, olej, plátno nalepence
Antonín Chittussi, Francouzská krajina, kol.1880, olej, plátno nalepence

Představena jsou díla jednoho ze vzorů mladých umělců – Antonína Chittussiho. Byl ovlivněn barbizonskou školou malující v plenéru. Solitérem mezi českými umělci byl Václav Radimský, který po absolvování zahraničních škol maloval přímo v Barbizonu. Svoje dílo presentoval na výstavě v Praze r.1899. Vliv impresionismu zachycují díla Otakara Lebedy nebo Jana Honsy. Úmrtím prof.Mařáka r.1899 končí jedno období tvůrčího ovlivňování krajinářské tvorby. Ve vedení akademie jej krátkodobě nahradil Antonín Slavíček. Od r.1900 na jeho místo byl přijat rakouský malíř Rudolf von Ottenfeld. Pražská vysokoškolská krajinářská studia tím víceméně skončila.

 

Václav Radimský, Krajina z okolí Paříže, 1898,olej,Plátno
Václav Radimský, Krajina z okolí Paříže, 1898,olej,Plátno
Jindřich Prucha, Na pastvě, 1913, tempera, lepenka
Jindřich Prucha, Na pastvě, 1913, tempera, lepenka
Ludvík Kuba, Nedělní odpoledne ve dvoře Hostín, 1949, olej, plátno
Ludvík Kuba, Nedělní odpoledne ve dvoře Hostín, 1949, olej, plátno
Oldřich Blažíček, Posední žně, 1952,olej, plátno
Oldřich Blažíček, Posední žně, 1952,olej, plátno

Na začátku 20.století umělci pokračují  s prací v plenéru. Jindřich Průcha maluje soubor obrazů v Železných horách. Antonín Slavíček maluje v Kameničkách. Motivy městského prostředí zachycuje například obraz z Letné v Praze.

Čeští krajináři přechází postupně k barevně i technicky expresívnímu projevu. Někteří Mařákovi žáci pokračují na některých zahraničních vysokých školách např. v Mnichově. Jsou ovlivněni postimpresionisty a dalšími novými uměleckými směry.

Výstava je zakončena ohlasy impresionismu v dílech Oldřicha Blažíčka, Romana Havelky a později Ludvíka Kuby či Williho Nowaka.

Výstava nám přináší díla českých umělců, kdy byli ve své době v živém kontaktu s aktuálními tendencemi světového umění a vytvořili mimořádná díla vysoké umělecké úrovně.

Výstavu, ke které galerie vydala obsáhlý katalog s mnohými barevnými reprodukcemi, můžete navštívit celé léto do 26. září 2021.

Bližší informace naleznete na https://galerie-ltm.cz/

Foto nad článkem:  Výstava Impresionismus – pohled do expozice

Zpracoval: Petr Ondrášek

Foto © Petr Ondrášek

Podobné příspěvky

Výstava Břetislava Bendy v Poděbradech

Petr Ondrášek

Galerie výtvarného umění v Ostravě znovu otevírá Dům umění

Petr Ondrášek

Plzeňská výstava Pietro Nobile (1776–1854) v Čechách

Petr Ondrášek