Site icon Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce

Jak jste na tom s cookies?

cookies

dTest:  Rozvoj digitálního světa s sebou přináší situace, které jsme dříve nemuseli řešit. Sociologové by potvrdili, že společnost ve své rozmanitosti nemůže existovat bez pravidel. A to platí i pro svět internetu. Nezbytná jsou proto i pravidla, chránící v tomto virtuálním digitální světě naše soukromí. dTest se dlouhodobě digitálními právy spotřebitelů zabývá a změna zákona o elektronických komunikacích, která od Nového roku 2022 změnila pravidla užívání cookies, nás vedla k otázce, jak spotřebitelé a obchodníci s cookies vlastně v praxi žijí.

Jak jste na tom s cookies?

Všimli jste si při procházení českých internetových stránek a aplikací změny, která vyvrcholila před koncem roku 2021? Ze stránek na vás začaly vyskakovat lišty s žádostí o souhlas s užitím a zpracováním cookies. „Spotřebitelé vnímají lišty s informacemi a výzvou k souhlasu s určitou nevraživostí,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a doplňuje: „Mají pocit, že je stránky obtěžují a bojí se, že udělením některého ze souhlasů, který je jim nabízen, mohou udělat chybu.“

Jak je to s cookies a naším souhlasem?

Vysvětlování musíme začít tím, že cookies jsou malé datové soubory, které jsou odesílány do prohlížeče návštěvníka z prohlíženého webu nebo z aplikace, kterou otevřeme. Jsou pak uloženy v paměti našeho zařízení a při dalším procházení stejných, ale i jiných stránek na webu mohou informovat jejich odesílatele o našem chování na internetu. Některé soubory cookie jsou nezbytné pro správné zobrazení informací v prostředí našeho zařízení, jiné cookies pomáhají stránkám analyzovat chování návštěvníků, což je důležité pro další rozvoj stránek, zatímco marketingové cookies umožňují velkým internetovým platformám cílit na vás reklamu. „Bez cookies to ve světě internetu nejde,“ říká Eduarda Hekšová a pokračuje: „Důležitá je míra jejich užívání a naše kontrola nad tímto procesem.“ Změna, ke které došlo novelou zákona o elektronických komunikacích s účinností od 1. ledna 2022, změnila povinnosti provozovatelů stránek a aplikací užívajících soubory cookies, tedy v podstatě všech, kdo na webu nějaké stránky a aplikace provozují. Režim opt-out (možnost cookies u nás ukládat až do okamžiku našeho nesouhlasu) se změnil na režim opt-in (bez našeho souhlasu je u nás možné ukládat pouze nezbytné soubory cookie). Ve většině evropských zemích, s výjimkou Slovenska, kde zachovali původní systém, jsou pravidla stejná.

Máme se obávat souhlasu?

Souhlasy rozšiřují naši svobodu,“ konstatuje Eduarda Hekšová, ale zároveň upozorňuje: „Svobodný svět je o informovaném rozhodování. Pokud někoho rozhodování bolí nebo pokud se mu z nějakého důvodu nechce podmínky pro zpracování cookies číst, může s klidným svědomím stránkám souhlas s užíváním cookies udělit či neudělit. Na naší možnosti prohlížet danou stránku to nesmí nic změnit.“

Souhlasy s užíváním cookies jsou často odstupňované na souhlas všeobecný a souhlas do určité míry omezený, případně až na souhlasy se zcela konkrétním užitím. Udělením všeobecného souhlasu se návštěvník dostane na stejnou úroveň užívání cookies, jakou české stránky a aplikace měly do konce roku 2021. „Na webu vidíme velkou míru kreativity provozovatelů stránek. Někteří provozovatelé ještě změnu zákona vůbec nezaregistrovali, jiní se snaží ovlivňovat souhlas návštěvníka velikostí informační lišty a barvou tlačítka s všeobecným souhlasem,“ všímá si Eduarda Hekšová a dodává: „Obecně je však vidět rozumná snaha provozovatelů stránek vyhovět novému zákonu a umožnit návštěvníkovi poskytnout informovaný souhlas.“

Spotřebitelé by si měli na nový režim souhlasů s užíváním cookies zvyknout, stejně jako si zvykli na svá práva v oblasti ochrany osobních údajů. „Znalost našich digitálních práv a kvalifikované rozhodování ve světě internetu patří k naší základní digitální gramotnosti,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

Jaroslav Švehla

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. 

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. 

Exit mobile version