Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Občansko Právní Poradna

Kam si zajet pro citrusovou limonádu? Do Polska, Německa nebo Česka?

limonada

dTestPokud se vám někdy zdálo, že limonáda v cizině chutná jinak než doma, dají vám naše výsledky srovnání za pravdu. Je dlouho známým faktem, že limonády se v různých státech různě sladí. Někde používají cukr, jinde fruktózo-glukózový sirup. Výsledky srovnání časopisu dTest navíc ukázaly, že v některých státech se do složení vloudila i náhradní sladidla.     

Kam si zajet pro citrusovou limonádu? Do Polska, Německa nebo Česka? To zjišťoval dTest ve svém srovnání                                                                                 

limonadaI když aktuální situace cestování celkově nepřeje, rozjela se redakce dTestu do německých, českých a polských obchodů, aby z nich přivezla zástupce globálně rozšířených citrusových limonád, a to pomerančových nápojů Fanta a Mirinda a citronových Sprite a 7Up. Do srovnání se tak dostaly čtyři trojice limonád s téměř totožným vzhledem a co nejpodobnějším objemem. Jaké byly výsledky?

Opět potvrdily, že odlišností může být víc než dost. Například náhradní sladidla. Z pohledu českého zákazníka se objevují ve všech čtyřech limonádách. Přídavek náhradních sladidel může souviset se snahou snížit obsah cukru v nápojích. Rozdíl se pak promítá i do výživových údajů. Česká varianta Spritu obsahuje nejméně cukru (2 g/100 ml) a na etiketě je dokonce pojmenována jako nízkoenergetická limonáda. To německá a polská varianta ukrývá cukru čtyřikrát, resp. pětkrát víc. „I když pravé důvody rozdílného slazení můžeme jen odhadovat, lze k tvrzení výrobců, že kombinací přírodních a nízkokalorických sladidel pracují na snižování obsahu cukrů, namítnout, že slazené limonády rozhodně nemají tvořit páteř pitného režimu, ale měly by být spíše jen nápojovým dezertem. S tímto přístupem by přidávání náhradních sladidel nemuselo být nutné,“ objasňuje šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.

Seznamy ingrediencí se rozcházely i u dalších položek: zatímco český a polský Sprite dosahuje citrónové příchuti za pomoci přírodních aromat, ten německý obsahuje i 1,1 % šťávy z limetky a citrónu. Rozdílný přístup vysvětluje výrobce německou snahou o omezení obsahu cukru v receptuře, a úkolem ovocné šťávy je tedy vytvoření plné ovocné chuti. Podle vyjádření výrobce jde v německém případě o výjimku, obecně prý složka ovocné šťávy není součástí receptury tohoto nápoje.

Další oblastí, ve které se jednotlivé národností varianty lišily, bylo použití přídatných látek a aromat, kde byl rozdíl výraznější. Z etiket limonád Mirinda a 7Up vyplývalo, že německá varianta voní po přírodním aromatu, jde tedy o vonnou látku získanou přímo z ovoce. Česká a polská verze obsahovala pouze aroma, a může tedy vonět i po látce zcela nepřírodního původu, i když by podle výrobce měla být aromata všude stejná.

Po zohlednění všech skutečností stanovila redakce časopisu pořadí. Kladně se hodnotil co nejmenší počet přídatných látek a vyšší ovocný podíl. V úvahu se bral i obsah cukru. Nejlépe se ve srovnání vedlo německým výrobkům. Obsadily první místa u tří výrobků (Sprite, 7Up a Mirinda), v případě Fanty uspěla nejlépe polská varianta, a to díky vysokému ovocnému podílu a použití ovocných aromat.

Srovnání bylo součástí kampaně společnosti dTest Stop dvojí kvalitě, která upozorňuje na rozdíly mezi kvalitou a složením stejně označených výrobků v rámci Evropské unie. Jejím cílem je přijetí takových opatření, aby každý spotřebitel dokázal při běžném nákupu rozlišit, že jde o výrobek v různých variantách, a určit, o jakou variantu se jedná. Než k závaznému přijetí dojde, radí šéfredaktorka Hana Hoffmannová zaměřit se na etikety výrobků. „Stojí za to je číst. Jen tak můžete ještě před nákupem zjistit, zda vybraný výrobek – v tomto případě ovocná limonáda – obsahuje náhradní sladidla nebo ovocnou šťávu, případně si vybrat jinou, která bude lépe vyhovovat vašim představám.“

Kompletní výsledky tohoto srovnání jsou k dispozici zde: https://www.dtest.cz/clanek-8565/srovnani-citrusove-limonady

Více o kampani Stop dvojí kvalitě: https://www.dtest.cz/kampane/dvoji-kvalita/

Lucie Korbeliusová

dTest, o.p.s., je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. 

Podobné příspěvky

Neférové cestovní kanceláře obcházejí sporný Lex Voucher

Afri

ÚAMK na lince 1234 zodpoví dotazy spojené s koronavirem

Afri

Jak je to s osobními údaji na internetu

Afri