Velkým finále letošní sportovní sezóny týmu ACCR Racing21 se dá označit jeho prosincový start na legendární vytrvalostní soutěži EAST AFRICAN SAFARI CLASSIC. Do 11. ročníku této prestižní mezinárodní automobilové soutěže nasadí český tým dva historické soutěžní vozy.
Jediná dámská posádka v soutěži
Další náročná výzva pro manažera týmu
„Účast na letošní East African Safari Classic je dalším a vytouženým střípkem v mé dosavadní soutěžní kariéře. Start v této velmi náročné vytrvalostní soutěži v sobě nosím už tak pět let, a konečně nastala chvíle, kdy si mohu tenhle sen jako jezdec splnit. Jako jednatele a manažera týmu ACCR Racing 21 mě toto africké dobrodružství v závěru roku těší o to více, že díky dlouholeté spolupráci se svým společníkem a zakladatelem Racing 21 Karlem Janečkem můžeme dnes oznámit start dokonce dvou posádek,“ řekl v úvodu tiskové konference Vojtěch Štajf a dodal: „Po mých úspěších v legendárním vytrvalostním závodě La Carrera Panamericana v letech 2014 a 2015, které stály na začátku našeho partnerství s Karlem Janečkem a znamenaly založení týmu Racing 21, je East African Safari Classic další významnou událostí našeho společného projektu. Společně s Olgou, Lilií, Honzou a celým realizačním týmem se na start v Africe poctivě připravujeme.
East African Safari Classic v kostce
Závodění s vyšším smyslem
Rallye velkých jmen a legendárních vozů
East African Safari Classic je dalším významným střípkem v soutěžní mozaice Vojtěcha Štajfa
Premiérová účast českého týmu Racing 21 v legendárním závodě na africkém kontinentě je projektem, který se v myšlenkách Vojtěcha Štajfa, manažera týmu, rodil několik dlouhých let. Díky společnému nadšení pro odvážné projekty, které pražský jezdec sdílí se zakladatelem Racing 21, matematikem Karlem Janečkem, však nabyla tato odvážná myšlenka jasných obrysů v podobě startu hned dvou historických vozů v letošním ročníku. Účast na jedné z nejnáročnějších soutěží světa se pro Vojtěcha Štajfa stává dalším významným střípkem v jeho více než 25 let dlouhé sportovní kariéře.
Dlouhý život se Subaru
Vojtěch Štajf vstoupil aktivně do světa automobilových soutěží v roce 1995, tehdy v roli navigátora Jana Trajbolda ml. O tři roky později však již zažívá svoji jezdeckou premiéru za volantem vozu Opel Astra GSi 16V se spolujezdcem Václavem Svobodou. Druhé místo ve třídě N3 v rámci premiérového startu na Pražském Rallysprintu v roce 1998, ale hlavně zisk titulu vicemistra ve skupině N v první kompletní sezóně roku 1999, bylo rozhodující motivací do dalších startů především v domácím šampionátu automobilových soutěží. O rok později, tedy v sezóně 2000, již ve své třídě N3 dominoval. Se svým upraveným vozem Opel Astra pokračoval ještě další dvě sezóny, aby se na počátku nového tisíciletí střídavě posadil do dvou kultovních soutěžních speciálů – Fordu Escort RS Cosworth a také Mitsubishi Lancer Evo VI a VII. Od roku 2005 bylo však jeho jméno na velmi dlouhou dobu spojeno s další kultovní značkou v rallye – Subaru. Právě tato etapa závodní kariéry přináší Vojtěchu Štajfovi výrazné úspěchy s vozem Subaru Impreza STi v kategorii produkčních vozů i v absolutním pořadí na domácích i zahraničních soutěžích. A zatímco v roce 2006 slaví absolutní titul vicemistra ČR, následující roky se úspěšně pohybuje v seriálu Středoevropského poháru FIA. Za volantem Subaru si však plní také své sny, a to účastí na zajímavých soutěžích po celém světě. Například vedle dvou startů v legendární Rallye Monte Carlo (2010,2011) a startu za polárním kruhem v rámci finské Arctic Rally 2012 a 2013, se v letech 2014 a 2015 rozhodl pro účast v ikonické vytrvalostní soutěži historických vozů La Carrera Panamericana v Mexiku. A také v tomto případě zůstal věrný japonské značce Subaru a nastoupil se zkušeným navigátorem Vladimírem Zelinkou na start v historickém Subaru GSR Coupé. Při zdejším premiérovém účinkování česká posádka dokonce zvítězila ve své třídě.
Zrození Racing 21 s příchutí Dálného východu
Rok 2015 je však z pohledu další soutěžní kariéry Vojtěcha Štajfa zcela zlomový. Zatímco v závodní sezóně slaví produkční titul vicemistra Evropy, na jeho sklonku zakládá společně s matematikem Karlem Janečkem soutěžní tým Racing 21. Výrazný útlum aktivit značky Subaru ve světovém motorsportu znamená od roku 2016 přechod nejen k domácí značce ŠKODA, ale s jejím tehdy zcela novým soutěžním speciálem Fabia R5 také posun do vyšší kategorie z pohledu techniky. Vedle startů v domácím šampionátu, kdy pražský jezdec slaví titul druhého vicemistra ČR sezóny 2016, se v následujícím roce Štajf překvapivě objevuje na startovní listině íránské Rallye Šíráz, součásti šampionátu FIA Middle East, a také ve dvou soutěžích na území Spojených arabských emirátů. Dvě druhá místa a absolutní vítězství v Rally Fudžajra pak iniciovaly účast Vojtěcha Štajfa v kompletním seriálu FIA Middle East Rally Championship v sezóně 2018, ve které kombinoval starty na Středním východě s účastí v českém mistrovství. Nejlepšího výsledku v rámci šampionátu FIA Middle East dosáhl v závěrečné Katarské rally, kde společně s navigátorkou Veronikou Havelkovou celkově zvítězil, navíc na domácí půdě katarské legendy soutěže Rally Dakar Násira al-Attíji. V celém šampionátu pak získal cenný titul vicemistra.
Cesta k soutěžním historikům
Vojtěch Štajf je typem jezdce, který má rád výzvy, a tak stejně jako v roce 2016, kdy jako první v České republice získal do soukromého týmu Racing 21 nový vůz ŠKODA Fabia R5, na sklonku roku 2018 představuje v rámci Pražského Rallysprintu ve světové premiéře v soukromém týmu novinku pro následující dvě sezóny – vůz Volkswagen Polo GTI R5. Jen drobná jezdecká chyba v úplném závěru pražského klání zabránila tehdy posádce zakladatelů týmu Štajf – Janeček v absolutně prvním vítězství vozu Polo GTI R5 na automobilových soutěžích. Nicméně v sezónách 2019 a 2020 je Racing21 jediným týmem provozujícím nejprve jeden a poté dokonce dva vozy Polo GTI R5 v Čechách. Zatím poslední významnou etapou pražského rodáka je vstup do soutěží historických vozů v sezóně 2021. Hned při prvním společném působení v seriálu FIA European Historic Rally Championship získávají s navigátorem Vladimírem Zelinkou a vozem Opel Kadett C GT/E titul mistrů Evropy v kategorii 2. S cílem vrátit se do evropského šampionátu historiků v roce 2024 v nejprestižnější kategorii připravuje tým Racing21 od minulého roku ve svých dílnách legendární soutěžní vůz Toyota Celica GT-Four ST 165. Jednotlivé střípky závodnické mozaiky Vojtěcha Štajfa tak neustále přibývají, ale jeden zatím chybí…start v East African Safari Rally Classic.
Soutěžní vozy týmu ACCR Racing21
Opel Ascona A
Historie Opelu Ascona A, jako soutěžního vozu, začala na počátku sedmdesátých let minulého století. Model Ascona A byl homologován ve skupině 2 v dubnu 1971 s homologačním číslem 5398. Legendární německý soutěžní jezdec Walter Röhrl v něm získal v roce 1974 titul mistra Evropy. O rok později dosáhl v květnu na řecké Rallye Acropolis ve stejném voze svého vůbec prvního vítězství v Mistrovství světa, a byl to zároveň první triumf značky Opel v seriálu světového šampionátu. V obou případech mu byl skvělým navigátorem Jochen Berger, který následně sehrál významnou manažerskou roli ve sportovním oddělení značky Opel a podílel tak se na mnoha významných úspěších německé značky. Marketing automobilky Opel uměl těchto úspěchů obratně využít mimo jiné i v reklamě.
Tým ACCR Racing21 pořídil soutěžní vůz Opel Ascona A z roku 1972 s originální sportovní historií již v únoru letošního roku ze Švédska. Následně prošel kompletní renovací a přípravou na vytrvalostní soutěž East African Safari Classic.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
MOTOR Koncepce: vpředu podélně uložený atmosférický čtyřválec
Objem: 1969 cm3
Karburátory: dva dvojité Weber 45 DCOE
Kompresní poměr: 10:1
Výkon: 170 k
PŘEVODOVKA Koncepce: 5stupňová manuální ZF S5-18/3
HNACÍ ÚSTROJÍ
Pohon zadních kol
Diferenciál s omezenou svorností
NÁPRAVY
Vpředu: dvojitá ramena s tlumičem Rieger
Vzadu: tuhá náprava s tlumičem Rieger
Stabilizátor: vpředu/vzadu
BRZDY
Koncepce: kotoučové vpředu se čtyřpístkovými třmeny AP Lockheed a vzadu dvoupístkové třmeny
PNEUMATIKY Pirelli
POHOTOVOSTNÍ HMOTNOST 980 kg
ROZMĚRY
Délka: 4 124 mm
Šířka: 1 726 mm
Výška: 1385 mm
Rozvor: 2430 mm
Opel ve světovém motorsportu
Německá značka Opel získala ve své historii mnoho vítězství, světových i evropských titulů. – vozy Opel se objevovaly (a stále objevují) v rally, DTM, na okruzích, v závodech do vrchu, v rallycrossu, motory Opel poháněly „juniorské“ formulové vozy. Dnes se Opel profiluje jako průkopník elektromobility v soutěžním sportu – spolu s německým autoklubem už několik let organizuje stále sílící šampionát ADAC Opel Electric Rally Cup “powered by GSe”, který se jede na identických elektromobilech Corsa Rally Electric. Druhým želízkem Opelu v motorsportu je soutěžní vůz Corsa Rally4, jehož mladí piloti v posledních několika sezonách zcela dominovali juniorskému šampionátu JERC.
Současné úspěchy soutěžních vozů Opel navazují na významné triumfy, které rüsselsheimská automobilka dosáhla od svého vstupu do motorsportu v roce 1899. Ve skutečnosti si jen málokdo uvědomuje dlouhou, zářivou závodní historii automobilové značky s bleskem v jejím logu. První vítězství značky Opel se datuje do roku 1901, kdy Heinrich von Opel vyhrál závod do vrchu v Königsstuhlu u Heidelbergu s patentovaným vozem Opel Motorwagen “System Lutzmann”. V letech 1903 až 1926 slavil Carl Jörns celkem 288 závodních vítězství – všechna na vozech značky Opel. Rodák z Ludwigshafenu byl prvním továrním jezdcem značky Opel v historii. Druhá světová válka a léta obnovy poté přerušily ambice automobilky Opel v motorsportu.
Mistrovské tituly ve světě rallye
Sedmdesátá a osmdesátá léta byla ve znamení úspěchů v mezinárodních rallye, mezi nimiž vyniká titul mistra světa, který získali Walter Röhrl s Christianem Geistdörferem s vozem Opel Ascona 400, a to v roce 1982. Celkem osm titulů mistrů Evropy získaly posádky Walter Röhrl/Jochen Berger (1974), Jochi Kleint/Gunter Wanger (1979), Antonio Fassina/Rudy Dal Pozzo (1982), jezdci ADAM R2 Bergkvist, Griebel, Ingram a Sesks a nakonec také Francouz Laurent Pellier s vozem Corsa Rally4.
Vavříny také na okruzích
V devadesátých letech se pozornost stále více soustředila na okruhové závody. Také v této disciplíně dosáhl Opel nejednoho významného úspěchu. Například po prvním vítězství v britském Donington Parku v roce 1994 slavil jezdec Manuel Reuter v roce 1996 s vozem Opel Calibra V6 4×4 titul v Mezinárodním mistrovství cestovních vozů (ITC), které mělo v té době status neoficiálního mistrovství světa cestovních vozů. S vozem Opel Astra V8 Coupé slavil německý výrobce v roce 2003 také velmi ceněné celkové vítězství v extrémně náročném 24hodinovém závodě na Nürburgringu ve složení Manuel Reuter/Timo Scheider/Marcel Tiemann/Volker Strycek.
Světlou historii značky Opel v rallye připomněla v roce 2021 také česká soutěžní posádka Vojtěch Štajf a Vladimír Zelinka. Se soutěžním historickým vozem Opel Kadett C GT/E získali mistrovský titul v seriálu FIA European Historic Rally Championship.
Opel vždy věnoval nebývalou pozornost zákaznickému sportu. Značkové poháry mají u této značky dlouhou tradici – ať už v okruhových závodech s Astrou OPC Cup na Nürburgring-Nordschleife, nebo v rallye se seriálem Opel Corsa A Cup v 80. letech a ADAC Opel Rally Cup, který se pořádá již od roku 2013. Nyní sklízí Opel zasloužený obdiv s novým seriálem ADAC Opel Electric Rally Cup “powered by GSe”.
PORSCHE 911 SC
Pro start v letošním ročníku East African Safari Classic si soutěžní vůz Porsche 911 SC z roku 1978 pronajal tým ACCR Racing21 ze soukromé sbírky několikanásobného účastníka této legendární vytrvalostní soutěže, zkušeného německého jezdce Jürgena Bertla. Ten se také v roli poradce zúčastní s týmem uvedené soutěže.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
MOTOR Koncepce: Za zadní nápravou uložený šestiválec typu Boxer
Objem: 2994 cm3
Karburátory: 2x PMO
Kompresní poměr: 10,3:1
Výkon: 290 k při 7000 ot./min.
PŘEVODOVKA Koncepce: 5stupňová manuální Porsche/ZF umístěná před zadní nápravou
HNACÍ ÚSTROJÍ Pohon zadních kol
NÁPRAVY
Vpředu: Mc Pherson s podélnými zkrutnými tyčemi a teleskopickým plynovým tlumičem Rieger
Vzadu: vlečné rameno s torzními tyčemi a teleskopickým plynovým tlumičem Rieger
BRZDY
Přední větrané kotouče o průměru 282 mm
Zadní větrané kotouče o průměru 290 mm
POHOTOVOSTNÍ HMOTNOST 1160 kg
ROZMĚRY
Délka: 4 291 mm
Šířka: 1 800 mm
Výška: 1320 mm
Rozvor: 2271 mm
Porsche – všestranná ikona světového motorsportu
Aktivity značky Porsche ve světovém motorsportu sahají historicky do téměř všech směrů. Jen těžko by se dnes našla disciplína, ve které by Porsche historicky nemělo zastoupení. Asi s největším počtem úspěchů se v moderní historii prezentuje Porsche ve světě okruhových vytrvalostních závodů, a to jak v Evropě, tak i v zámoří. Historicky se však Porsche angažovalo také ve F1 (samostatně i jako dodavatel motorů) nebo v zámořské sérii Indy Car a dalších šampionátech.
Různé verze vozu Porsche 911 se však ukázaly být vážným konkurentem také ve světě rallye. Tovární tým Porsche se příležitostně účastnil rallye soutěží od 60. do konce 70. let. V roce 1967 získal polský jezdec Sobiesław Zasada s vozem této značky titul mistra Evropy. Porsche získalo také tři dvojitá vítězství v řadě na Rallye Monte Carlo; v roce 1968 s Vicem Elfordem a Paulim Toivonenem a v letech 1969 a 1970 s Björnem Waldegårdem a Gérardem Larrousem. V roce 1970 vyhrálo Porsche také Mezinárodní mistrovství světa značek (IMC), předchůdce současného Mistrovství světa v rallye (WRC). Prvním pódiovým umístěním značky Porsche ve WRC bylo třetí místo Lea Kinnunena na finské Rallye 1000 jezer v roce 1973.
Dva modely Porsche 911 SC továrního týmu startovaly v roce 1978 ve východoafrické Safari Rally, třetím podniku mistrovství světa. Vozy obsadily druhé a čtvrté místo, čímž se značka Porsche dostala tehdy do vedení v hodnocení značek. Přestože tovární tým Porsche odstoupil z WRC bez jediného vítězství, nejlepší soukromé vozy s modelovým označením 911 se často blížily továrním speciálům jiných značek. Jean-Pierre Nicolas dokázal v roce 1978 vyhrát Rallye Monte Carlo s privátním vozem 911 SC a druhé (zatím poslední) vítězství Porsche ve WRC získal v roce 1980 na Tour de Corse Jean-Luc Thérier. V evropském šampionátu v rallye získalo Porsche 911 pět titulů, a ještě v roce 1984 obsadil Henri Toivonen s vozem 911 SC RS, postaveném v dílnách Prodrive, v šampionátu celkové druhé místo. V letech 1984 a 1986 vyhrál tovární tým Porsche Rallye Paříž Dakar, rovněž s vozem 911 odvozeným od supersportu Porsche 959 skupiny B.
V letech 2009-2015 Porsche se Sergiem Vallejem a Miguelem Ángelem Fusterem s vozem Porsche 911 GT3 pětkrát vyhrálo španělské mistrovství v rallye. Výrobce také vyhrál v letech 2015 a 2017 pohár FIA R-GT Cup s Françoisem Delecourem, respektive Romainem Dumasem, rovněž s vozem 911 GT3.
www.facebook.com/racing21rallyteam
Alžběta Adler