Miliardář Yusaku Maezawa se v roce 2023 stane prvním vesmírným turistou v rámci jím financovaného projektu dearMoon a mise organizované společností Elona Muska SpaceX. Zakladatel nejúspěšnějšího japonského retailového e-shopu Zozotown je i vášnivý milovník rozličných forem umění. Proto se v březnu rozhodl nabídnout 8 míst na palubě rakety Super Heavy kreativcům z celého světa. Do výzvy se zařadilo přes milion lidí a nyní zveřejnil seznam lidí, které se dostaly do užšího předvýběru. Figuruje mezi nimi i české želízko v ohni – kreativní producent Yemi A.D. Na týdenním letu kolem Měsíce hodlá reprezentovat barvy České republiky a Nigérie.
První vesmírná turistická mise SpaceX odtajnila shortlist. Je v něm i kreativní producent Yemi AD
Následující měsíce proto zasvětili sběru přihlášek zájemců. V polovině července zveřejnil projekt dearMoon na svých komunikačních kanálech kompilaci vzkazů doprovázejících podané přihlášky. Video obsahuje cca 20 kreativců, vybraných z více než jednoho milionu přihlášek z 249 států světa, kteří vysvětlují, co si od cesty kolem Měsíce slibují a jak by tento zážitek mohl posunout jejich tvorbu na novou úroveň. Figuruje mezi nimi i message multidisciplinárního umělce česko-nigerijského původu Yemiho A.D.
„Už jako malý kluk jsem si přál letět do vesmíru. Brzy jsem si ale uvědomil, že bych pro to musel obětovat úplně všechno – dokázat se po všech stránkách fyzicky překonat. Když jsem se dozvěděl o úžasném projektu Yusaku Maezawy, uvědomil jsem si, jak je úžasné žít ve věku, kdy je za jeden život možné ujít cestu z libereckého sídliště, přes Ameriku, až do vesmíru,“ vysvětluje Yemi A.D., který svou životní cestu zmiňuje i ve zmíněném video vzkazu. Neopomíná přitom dosažené úspěchy na poli mezinárodního showbusinessu ani humanitárních projektů na podporu znevýhodněných dětí v rozvojových zemích.
Myšlenka turistické mise dearMoon se do značné míry zrodila z vášně, kterou Yusaku Maezawa chová ke všem formám umění. Businessman a zakladatel nejpopulárnějšího japonského retailového e-shopu Zozotown doufá a věří, že návštěva vesmíru bude pro vybrané umělce nanejvýš inspirativní a motivuje je k tomu, aby dodali své tvorbě zcela nový rozměr. Jejich úsilí chce i po návratu z šestidenního letu důsledně sledovat.
V další fázi proběhne finální výběr 8 uchazečů. SpaceX počítá, že start její první vesmírné turistické mise proběhne v roce 2023. Expedice bude trvat 6 dní. Kromě japonského mecenáše umění a vybraných hostů bude na palubě i nezbytný technický personál sestávající z několika pilotů a mechaniků. Celá posádka by tak měla mít přibližně 12 členů.