Každý den průmyslové podniky doslova chrlí obrovská množství různých dat z výroby, která musí někde skladovat, aby s nimi bylo možné dále pracovat. K tomu lze samozřejmě využít interní servery v rámci vlastní IT infrastruktury, avšak existuje ještě jedna možnost. Posílat svá big data do cloudu a mít tak k dispozici všechny výhody této technologie.
Téměř všechny stroje, na nichž se dnes vyrábí, generují nějaká data. Typicky jde například o údaje z čidel o teplotě, tlaku, otáčkách, vibracích a podobně. Právě tato data jsou pro firmy velmi důležitá, protože na jejich základě mají přehled o tom, zda výroba probíhá v pořádku. Znamená to, že z nich lze zpětně dohledat při reklamaci produktu třeba i celou chybnou šarži, případně je možné sledovat a vyhodnocovat stav výrobních zařízení a optimalizovat tak servisní operace. Zároveň si firmy často ukládají i informace o tom, který díl se kam montoval, a to včetně sériových čísel. Tato data mohou být generována i za pomoci optických kamer a opět se hodí jak pro řešení reklamací, tak pro běžnou kontrolu kvality či pravidelné audity.
Leckteré firmy veškerá tato data ukládají na vlastní servery, a tak s nimi mohou pracovat jen v omezené míře. „Důvodem je to, že jejich IT infrastruktura většinou nemá dostatečný výpočetní výkon pro to, aby nad daty mohla probíhat nějaká složitější analytika. Takže si data většinou uloží, ale jejich potenciál zůstává spíše nevyužitý,“ popisuje běžnou praxi v českých podnicích David Kazda, ředitel divize ERP a CRM systémů ve společnosti Algotech. Pokud se však vedení společnosti rozhodne, že se vydá cestou cloudových služeb, může svá data nejen bezpečně archivovat, ale zároveň na nich nechat pracovat pokročilé algoritmy. Výstupy poté může začlenit například do plánování další výroby nebo je použít pro prediktivní údržbu zařízení či optimalizaci mnoha procesů v celém řetězci výroby.
V cloudu nejsou náročné datové analýzy žádným problémem
Poskytovatelé cloudových služeb totiž mohou firmám nabídnout daleko vyšší výpočetní výkon a exportovaná data je tak možné zpracovávat v reálném čase. Výstupy se navíc mohou okamžitě přenášet na obrazovky ve výrobních halách a odpovědní pracovníci mohou ihned reagovat a upravovat parametry výroby tak, aby zůstávaly optimální. Zároveň tyto cloudové aplikace umí generovat různá upozornění, což je důležité pro obsluhu strojů. „V cloudu je ale také možné použít nástroje Business Intelligence, které dokážou díky prvkům AI a velkému výkonu dělat v reálném čase pokročilé analýzy. Výstupy se poté vizualizují v dashboardu aplikace v podobě různých grafů, trendových křivek a firmy tak mají okamžitě k dispozici podklady, na jejichž základě mohou pracovat na rozvoji společnosti,“ pokračuje David Kazda.
Algotech, a. s.
Česká společnost Algotech se už 25 let řadí mezi průkopníky nových technologií. Svými výsledky patří v Česku mezi přední firmy oboru ICT. Nabídka služeb Algotechu je postavena na několika základních pilířích. Tím prv-ním jsou cloudové služby. Ve svém vlastním datovém centru nedaleko Prahy spravuje Algotech petabyty zá-kaznických dat a tisíce serverů. Díky tomu společnost garantuje uložení i pohyb dat výlučně na území Česka. Dalším pilířem Algotechu jsou řešení pro call centra. Krom toho se Algotech zabývá systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) a podnikovými informačními systémy (ERP). Algotech nabízí svým klientům také vývoj softwarů na zakázku. Celou nabídku služeb a produktů podporuje unikátní pracoviště ServiceDesku, které je dostupné v českém i anglickém jazyce 24/7. V rámci oboru IT i mimo něj odbornost společnosti pokrývá té-mata kyberbezpečnosti, digitalizace a ochrany osobních údajů včetně GDPR. Mezi klienty Algotechu patří na-příklad Komerční banka, Škoda Auto, Český rozhlas, Toyoda Gosei, Moneta Money Bank, Raiffeisen Bank a další. Služby jsou však vhodné i pro menší a středně velké firmy.
Dana Samková