Společnost Toyota Motor uvedla na trh nové vozítko C+walk S pro pohyb mezi chodci po chodníku. Tříkolové vozidlo pomáhá uživatelům, kteří jsou schopni samostatné chůze, ale mají potíže ujít delší vzdálenost nebo jít pěšky delší dobu. C+walk S dokáže spolehlivě vyhodnocovat povrch vozovky ve směru jízdy a pohybuje se obvyklou rychlostí chůze, tedy do 6 km/h. Na jedno úplné nabití ujede zhruba 12 km.
Nové vozítko C+walk S pro pohyb mezi chodci po chodníku
Vozítko s jedním kolem vpředu a dvěma vzadu se vyznačuje štíhlými tvary, aby v daném prostředí nepůsobilo rušivě. Je prakticky navrženo pro snadné nastupování a vystupování. Používá nízký a široký stupínek ve výšce 130 mm, sedadlo umožňující sezení i stání, jakož i výklopné opěrky na lokty.
Nabije se za 2,5 hodiny a má prostor na nákup
Představec volantu hladce navazuje na plastovou karoserii, jejíž součástí je i demontovatelná baterie s možností upevnění nebo sejmutí jedním tahem. Doba jejího nabití je asi 2,5 hodiny. Pod sedadlem je pak velký úložný prostor k pohodlnému uložení nákupního košíku.
C+walk S používá bezkartáčové motory zabudované v zadních kolech, umožňující snadné přejíždění nerovností i překonávání svahů. K rozjezdu, zrychlování, zpomalování a zastavování vozidel řady C+walk se používají páčky akcelerátoru po obou stranách volantu.
Reakce na stárnutí Japonců
Vozítky pro chodce Toyota reaguje na stárnutí japonské populace. Přibližně 20 % občanů starších 75 let podle průzkumů Toyoty dokáže bez problému ujít pěšky pouze vzdálenost do 100 metrů. Dále bylo zjištěno, že z domova vychází o 10 % méně osob starších 75 let než občanů ve věkové kategorii do 65 let. A občané bez řidičského průkazu vycházejí ven dokonce ještě cca o 20 % méně často. Fyzické schopnosti se s věkem postupně zhoršují, což občany omezuje v jejich denních aktivitách, jako je nakupování nebo prosté vycházení ven.
Vedle nového C+walk Toyota přišla s modernizovanými vozítky C+walk T a C+pod. Zatímco C+walk T určené pro stojícího pasažéra prodělalo úpravy se zaměřením na rozměry a maximální rychlost, aby naplňovalo požadavky na provoz po chodnících, vozidlo C+pod kromě úprav v souladu s legislativou dostalo vylepšenou reakci na sešlápnutí brzdového pedálu.
Při zavádění a vylepšování vozítek pro seniory Toyota spolupracuje s dalšími společnostmi a místními samosprávami na přípravě nového obchodního modelu. Toyota bude zkoumat možnosti používání těchto prostředků jako doplňku regionální dopravy.
Vladimír Michna