22. základna vrtulníkového letectva dnes krátce před polednem obdržela první dva americké bitevní vrtulníky AH-1Z Viper. Přiletěly v obřím nákladním letounu C-17 Globemaster. Do poloviny září převezme náměšťská základna další čtyři stroje: dva Vipery a první dva Venomy UH-1Y.
Se dvěma vrtulníky do ČR dorazila i početná skupina amerických specialistů, kteří s českými kolegy v následujících dvou týdnech vrtulníky zkompletují, zprovozní a takzvaně zalétnou. Společně pak také na strojích provedou certifikaci. V průběhu srpna přiletí z USA mobilní výcvikový tým (MTT – Mobile Training Team), jenž od 1. září začne cvičit letecký personál 22. základny vrtulníkového letectva. Oficiální představení vrtulníků se v Náměšti uskuteční 17. srpna za účasti ministryně obrany, náčelníka Generálního štábu a dalších představitelů resortu a armády.
Nové vrtulníky představují ucelený systém
Bitevníky Viper i víceúčelové Venomy vynikají palebnou silou, systémem vlastní ochrany, utajenou komunikací či schopností přežití na bojišti. Stroje jsou v porovnání s ruskými Mi-24 také nesrovnatelně jednodušší i z hlediska údržby.
„Systém H-1 zásadně zvýší palebné schopnosti vrtulníkového letectva české armády, a to především s přesně naváděnou municí, kterou mohou používat oba vrtulníky systému,“ podotkl náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Karel Řehka.
Kromě digitálního kokpitu s rozměrnými LCD panely, automatického letového kontrolního systému s integrovanou satelitní a inerciální navigací, je další výhodou shoda v konstrukční (motory, rotory, elektronika a avionika) i letové oblasti. „Piloti jsou schopni přecházet mezi jednotlivými typy. Systém H-1 umožňuje i výměnu dílů mezi Venomy a Vipery, což představuje jednodušší logistiku,“ připomněl. Česká armáda dostane s vrtulníky také příslušnou výzbroj: řízené rakety vzduch-země Hellfire a APKWS, neřízené střely a munici do kanónu a kulometů.
Piloti a technici z Náměště se na nové stroje sedm měsíců přeškolovali na základně americké námořní pěchoty Pendleton. Další kurzy budou pokračovat už v ČR pod vedením amerického mobilního výcvikového týmu po dobu dvou let, než si piloti a technici zcela osvojí systém provozu a údržby strojů.
V ČR už je také první ze dvou výcvikových trenažérů, které bude LOM Praha provozovat v nedávno dokončeném simulačním centru přímo na 22. základně. V budově budou k dispozici učebny, místnost pro plánování misí i zázemí. Simulátor nabízí veškeré ovládací prvky a zbraňové systémy jako ve skutečném vrtulníku.
22. základna vrtulníkového letectva je v tuto chvíli vybavena bitevníky Mi-24V/35, s nimiž se nicméně brzy rozloučí. Ve výzbroji jí zůstává víceúčelový Mi-171Š. Oba typy přitom začaly oficiálně dosluhovat už před mnoha lety. Oficiální rozloučení s vrtulníkem Mi-24V/35 proběhne na zářijových Dnech NATO v Ostravě.
Systém H-1
Samostatně jsou AH-1Z a UH-1Y jedny z nejschopnějších bitevních a víceúčelových vrtulníků. Ve spojení představují nejefektivnější prostředek k plnění široké škály bojových i podpůrných úkolů kdekoliv na světě. Vrtulníky AH-1Z a UH-1Y mají výhodu v 85% shodnosti dílů a komponentů důležitých z hlediska údržby. Tato koncepce zabezpečuje snížení provozních výdajů, nároků na výcvik personálu a celkových nákladů na podporu životního cyklu.
Oba vrtulníky byly navrženy s důrazem na schopnost přežití v bojové situaci. Tyto stroje budou primárně plnit úkoly přímé letecké podpory, přepravy a CASEVAC (nezdravotnický odsun raněných). Díky jednoduché konstrukci draku a koncepci sklopných listů nosného rotoru jsou oba typy snadno přepravitelné.
AH-1Z „Viper“
AH-1Z je bitevní vrtulník, vyráběný společností Bell Helicopters Textron.
Vrtulník „Viper”může plnit široké spektrum úkolů. Jeho hlavním určením je podpora pozemních vojsk a je tak nejčastěji využíván pro plnění úkolů přímé letecké podpory, vzdušného průzkumu, protivzdušné obrany, leteckého doprovodu pozemních jednotek či jiných typů vrtulníků, anebo pro plnění úkolů vzdušné izolace vedených v týlu nepřítele. Díky jeho senzorům a dalšímu vybavení ho lze využít i jako platformu předsunutého leteckého návodčího (JTAC-Joint Terminal Attack Controller) pro koordinaci palby dalších leteckých i pozemních prostředků. Viper může působit jak z pozemních základen či dočasných ploch, tak může vést operace z námořních plavidel.
Autor: kapitánka Jindřiška Budiková
Takticko-technická data:
- Maximální rychlost 200 [kt] 370 [km/h]
- Maximální užitečné zatížení 5764 [lb] 2611 [kg]
- Bojový rádius 131 [nm] 243 [km]
- Praktický dostup 14000 [ft] 4300 [m]
- Výkon motoru T700-GE-401C 1800 [shp] 1341 [kW]
- Maximální množství paliva 2858 [lb] 1258 [kg]
- Maximální přetížení -0,5 až 2,5 G