Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Armáda

Vývoj a modernizace letounu L-159 v Aeru pokračuje

Aero

Aero se souběžně s podporou a údržbou stávajících strojů L-159 věnuje modernizaci jeho schopností, jejíž hlavním cílem je poskytnout letoun, který splní náročné podmínky bojového výcviku pilotů pro letouny 5. generace. Minulý týden po čtyřech letech intenzivní práce vzlétl z letiště ve Vodochodech prototyp (demonstrátor) s označením L-159 T2X. Jde o letoun, na kterém inženýři zkouší nové avionické systémy a klíčové konstrukční prvky.

Prototyp L-159 T2X má za sebou zálet

Letoun L-159 z produkce Aera Vodochody aktuálně využívají armády České republiky a Iráku. Nově začala české letouny využívat pro účely výcviku i společnost Draken Europe. Aero pokračuje s modernizací klíčových prvků letounu, který je díky jeho vytrvalosti, odolnosti a bojovým schopnostem mezi jeho uživateli označován jako Honey Badger (Medojed). Celkem se v Aeru zatím vyrobilo 86 kusů L-159 v různých konfiguracích (včetně přestaveb).

Po čtyřech letech vývoje opět zaburácel nad areálem firmy prototyp s označením L-159 T2X. Na tomto stroji výrobce zkouší modernizované prvky. „Vyvinuli jsme nové křídlo a integrální nádrž, která zejména dvoumístným konfiguracím zvyšuje dolet. Umožní nám také zvýšit počet využitelných závěsníků na křídle letadla. Dále plánujeme integrovat zcela přepracovanou avioniku a technologie přesných zbraní proti pozemním cílům. Modernizací chceme zákazníkům zajistit dlouhodobé a efektivní využití letadla,“ říká Miloš Trnobranský, hlavní konstruktér L-39, L-59 a L-159 v Aeru.

Mezi velké výhody L-159 ve srovnání s jeho konkurencí, jsou nízké provozní náklady a jednoduchost údržby v běžném provozu. Letoun je tak vynikající platforma pro pokročilý a bojový výcvik pilotů pro stíhací letouny čtvrté a nastupující páté generace. Jako nezanedbatelnou se dnes ukazuje i schopnost účinného a ekonomicky efektivního působení proti dronům díky výkonnému palubnímu radaru. I proto si ho vybrala společnost Draken Europe, která s Aerem podepsala letos ve Farnborough smlouvu o spolupráci. Ta bude letouny využívat jako agresora při tréninku pilotů bojových letounů RAF, včetně nejmodernějších letounů F-35.

Jan Chvojka

www.aero.cz

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.
V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu
s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Facebook: @aerovodochody

Twitter: @AERO_Vodochody

LinkedIn: @Aero-vodochody-aerospace-a.s.

Podobné příspěvky

ČESKÁ CVIČNÁ LETADLA KUPUJE VIETNAM

Afri

Jordánské královské letectvo (RJAF) kupuje 10 vrtulníků Bell 505

Afri

25 let od prvního startu letounu L-159

Afri