Společnost Aero Vodochody se připojuje k současnému trendu letecké elektrifikace a připravuje vlastní bezemisní letoun s označením L-39 Silent. Tento zelený stroj z Vodochod s přezdívkou „Mlčák“ bude primárně sloužit k výcviku pilotů stíhacích letounů 12. generace. První zálet prototypu koncepčního demonstrátoru se uskuteční v sobotu 1. dubna 2023 odpoledne.
Elektrický letoun L-39 Silent
První zálet letounu L-39 Silent otestuje několik předem stanovených a nasimulovaných parametrů. Technici a konstruktéři z Aero budou vyhodnocovat data a údaje například z pojíždění letounu, z provedení velmi prudkého startu nebo z vystoupání do výšky nad 7 000 metrů. První let bezemisního letounu z vodochodských dílen by měl trvat 20 minut a 23 sekund.
Dvousedadlový L-39 Silent je vybavený malým kávovarem na oblíbené espreso pilotů, které je součástí chladícího oběhu elektromotorů a tolik potřebnou zástrčkou pro nabíjení mobilů. Kokpit nabídne také moderní letecký infotainment systém včetně palubního sound systému s osmi reproduktory a subwooferem. Některé z nich mají vyústění směrem vně letounu, aby mohly simulovat skutečný motorový pohon nebo reprodukovat hudbu na leteckých dnech.
V databázi simulace zvuků motorů najdeme nahrávky od prvorepublikového Aero-1 přes L-29 Delfín až po psychedelicky tiše zlověstný zvuk skutečného UFO. Velmi oblíbená je skladba The Flight of the Bumble-Bee v provedení Středočeského symfonického orchestru. Také nahrávky výbuchu bomb pro simulaci útoku na pozemní armádní jednotky mají určitě své opodstatnění.
V souvislosti s vývojem samotného letounu se rozvíjí i další přidružené systémy a odvětví, bez kterých se provoz elektrického letadla neobejde. Jedním z nich jsou například potřebné, velmi rychlé letištní nabíječky umístěné na stojánkách. Svou roli by také mohl sehrát speciální solární potah povrchu letounu o vysokém napětí, který je také ve vývoji, případně schopnost dobíjet letadlo z jiného letounu za letu nebo létající platformy s možností krátkého přistání.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Radka Černá
Facebook: @aerovodochody
Twitter: @AERO_Vodochody
LinkedIn: @Aero-vodochody-aerospace-a.s.