Prodej, servis a generativní umělá inteligence: Co brání obchodníkům a servisním oddělením využívat výhod AI naplno?
Nový průzkum společnosti Salesforce se zaměřil na slabé stránky obchodních a servisních týmů firem při využívání nových technologií na zpracování dat


Profesionálové z oblasti prodeje a služeb považují zákaznickou zkušenost a její dokonalé zpracování za jasnou výhodu generativní umělé inteligence. Respondenti průzkumu ji označili za nástroj, o němž nepochybují, že jim pomůže zajistit lepší a efektivnější službu zákazníkům což se odrazí v jejich pozitivních zkušenostech s dodávanými produkty a službami.
Konkrétně z výzkumu vyplynulo, že:
- 61 % prodejců věří, že jim generativní AI pomůže lépe sloužit jejich zákazníkům
- 61 % prodejců věří, že jim generativní AI pomůže efektivněji prodávat
- 63 % servisních profesionálů tvrdí, že jim tato technologie pomůže rychleji obsluhovat zákazníky


První uživatelé generativní umělé inteligence z řad obchodních a servisních oddělení firem konstatují, že tato technologie je užitečná pro řešení úkolů, jako je vytváření obsahu a automatizace komunikace. Domnívají se však, že by byla využitelnější v oblasti dynamičtějších a složitějších případů, jako je reportování prodeje a zlepšení samoobslužných praktik, jako je nábor nových zákazníků.


Zaměstnanci z obchodu a služeb využívají generativní AI méně, než by mohli
Podle začínajících uživatelů generativní AI existuje mnoho odborníků na prodej a servis, kteří tuto technologii vůbec nepoužívají. Podle nich se tak děje rozhodně méně často než v jiných odděleních, jako je například marketing.
Nedostatek zkušeností a dovedností s generativní AI brzdí prodej a rozvoj služeb a vyvolává u zaměstnanců obavy z práce s touto novou technologií
Důvod, proč profesionálové v oblasti prodeje a služeb váhají s přechodem na generativní AI, může spočívat ve strachu z neznáma. Prodejní a servisní týmy trpí nedostatkem důvěry v efektivní a zodpovědné používání generativní umělé inteligence.
48 % servisních a 39 % obchodních profesionálů se obává, že přijdou o práci, pokud se v nenaučí používat generativní umělou inteligenci.
Umění práce s daty je rovněž velmi důležité: 63 % prodejců a 58 % servisních profesionálů tvrdí, že jejich firemní data nejsou správně nastavena pro generativní AI.
Týmy zaměřené na zákazníky hlásí nízkou důvěru ke generativní AI
Společnosti mohou pomoci zmírnit tyto obavy a zaplnit mezeru v dovednostech školením. V současné době však mnohé firmy taková školení neposkytují, přestože je zaměstnanci chtějí a dokonce očekávají, že jim je zaměstnavatel poskytne.
Prodejci i servisní profesionálové se také shodují na tom, že důvěra v technologii je pro ně kritickým předpokladem úspěšného využití generativní AI v jejich práci:
- 56 % říká, že lidský dohled je zásadní pro úspěšné použití generativní umělé inteligence v jejich oddělení.
- 55 % říká, že pro úspěšné použití generativní umělé inteligence jsou zásadní bezpečnostní opatření.
Metodologie výzkumu
Průzkum o generativní AI proběhl ve dnech 18. až 25. května 2023 ve spolupráci společností Salesforce a YouGov. Výše uvedená data odrážejí odpovědi od 1036 zaměstnanců obchodních oddělení pracujících na plný úvazek a 1023 zaměstnanců servisních oddělení pracujících na plný úvazek. Respondenti zastupují společnosti různých velikostí a sektorů ve Spojených státech, Velké Británii a Austrálii. Průzkum probíhal online. Údaje byly vážené a jsou reprezentativní pro všechny zaměstnance na plný úvazek v USA, Velké Británii a Austrálii (ve věku 18+).
O společnosti Salesforce:
Salesforce, světový lídr v oblasti CRM, umožňuje společnostem spojit se se svými zákazníky zcela novým způsobem. Nezveřejněné služby nebo funkce uvedené v této nebo jiných tiskových zprávách a veřejných prohlášeních nemusí být aktuálně k dispozici a nemusí být nabídnuty včas, popřípadě vůbec. Zákazníci, kteří si zakoupí aplikace Salesforce, se musí o svém nákupu rozhodovat na základě funkcí, které jsou aktuálně k dispozici. Hlavní sídlo společnosti se nachází v San Franciscu, své pobočky má ale také v Evropě a Asii.
Hana Váchalová
Fabián Gradolph