Válka na Ukrajině vzbudila v Češích nevídanou vlnu solidarity, ale odstartovala také příliv uprchlíků. Podle odhadů jich k nám od začátku konfliktu přišlo už přes 200.000 a další tisíce denně přicházejí. Jde především o matky s dětmi. Děti je potřeba co nejdříve začlenit do vzdělávacího systému, ukrajinské ženy na trh práce. Některé firmy už teď nabízejí uprchlíkům volná pracovní místa. Nabídka práce je ale jedna věc a přijetí nových lidí stávajícími zaměstnanci do pracovního prostředí je věc druhá. Jsou české firmy na integraci cizinců opravdu připraveny a vědí, že každá pomoc má svá pravidla a úskalí?
Integrace cizinců do firmy má svá pravidla. I pomáhat se musí umět.
Klíčová je znalost firmy, zaměstnanců a celkové firemní kultury
Integrace, i většího počtu ukrajinských uprchlíků, bude probíhat mnohem lépe v organizaci s vysokou mírou důvěry ve vedení, v kolegy a ve firemní procesy. V těchto firmách je z pravidla podporována inovace a lidé cítí, že je firma schopna se s nenadálou změnou vypořádat. „Ve firmě s identifikovanými zaměstnanci a dobrými sociálními vazbami je také příjemnější pracovní atmosféra a ta má logicky pozitivní vliv i na začlenění a chování nově příchozích pracovníků,“ říká Hana Matějková Fabíková.
Pokud tedy máte volná pracovní místa pro uprchlíky a chcete, aby jejich integrace proběhla hladce, je dobré nechat si ve firmě před jejich příchodem změřit kvalitu sociálního prostředí. Ušetříte si tím nejen spoustu nepříjemností, ale i nákladů. „Pro bezproblémovou integraci jsou v každé firmě nejdůležitější pevné základy. Jejich odolnost a aktuální stav dovedeme velmi rychle vyhodnotit pomocí nástroje na měření sociálního prostředí. Pokud si firma a její vedení vedou dobře, proběhne integrace nejspíš bez větších komplikací. I tak je ale dobré mít pojmenované hlavní body firemní kultury, abyste je uměli předat dál, “ vysvětluje Hana Matějková Fabíková, „jednou z podstatných věcí, ve které by v každé firmě uvažující o zaměstnávání uprchlíků mělo být jasno, je také motivace pomoci. Pokud je to příležitost, jak obsadit volné pracovní místo a jste ochotni ustoupit z požadavku na skvělou znalost češtiny, tak je to pro vás výhodné. Pokud je však vaší hlavní motivací vděk či ochota uprchlíků pracovat za méně peněz, nepouštějte se do toho. Pouze z vděčnosti totiž v práci nikdo dlouho nezůstane.”
Na co si dát pozor a na co se připravit?
Jakmile uznáte za vhodné cizince do své firemní kultury přijmout, připravte se. Zajistěte konkrétního člověka, který ukrajinským pracovníkům pomůže lépe se integrovat, zároveň ale i člověka, který bude dohlížet na stávající pracovníky. Zajistíte tím tak to, že nevzniknou žádné neshody. Většina uprchlíků jsou navíc ženy, které přicházejí s dětmi. I to je potřeba brát v potaz.
Lidé ze zahraničí často přicházejí s žádnou nebo minimální znalostí českého jazyka. Je tak potřeba mít trpělivost a počítat s tím, že bude chvíli trvat, než se naučí alespoň základní fráze. I my můžeme projevit snahu a naučit se základní věty v jejich jazyce. Situace může být mírně jednodušší ve firmách, kde už fungují mezinárodní týmy a kolegové jsou zvyklí komunikovat například anglicky. Dobré je myslet i na rozdílnost národů. Každá kultura je specifická, a proto uprchlíkům nemůžeme dávat za vinu, že naši kulturu a chování našich lidí neznají. Musíme je na adaptaci co nejlépe připravit a seznámit je s fungováním firmy.
Nepřizpůsobujte uprchlíky většinové společnosti. Tito lidé budou vždy Ukrajinci. Pokud navíc budete budovat vztahy s novými zaměstnanci na respektu místo na vynuceném přizpůsobení se, vaši noví zaměstnanci se vám odmění lepším pracovním nasazením a jistě naučí i vaše stávající lidi novým dovednostem.
“Myslete na to, že lidé přicházejí i z míst Ukrajiny, kde se válčí. Dost možná jim válka vzala obydlí. Museli se loučit se svými nejbližšími a často od nich cestovat stovky kilometrů do bezpečí. Přicházejí tak s pocitem samoty. I na to je při přijetí uprchlíků do firmy potřeba myslet a pokusit se jim zajistit například psychologickou pomoc,” uzavírá Hana Matějková Fabíková, manažerka společnosti SocioRating Institute, věnující se hodnocení sociálního prostředí ve firmách.
Petra Hubálková
O SocioRating Institute
SocioRating Institute je česko-slovenská společnost, která firmám pomáhá predikovat dlouhodobou hodnotu organizace, její udržitelnost a dopad na společnost. Skrze svůj vlastní online nástroj SocioRating měří ve firmách mezi zaměstnanci úrovně inovativnosti, důvěry, identifikace, spokojenosti a zodpovědnosti, a určuje tak vitalitu organizace. SocioRating Institute své služby nabízí v České republice od roku 2021 a patří pod skupinu Accace Holding. V budoucnu se chce rozšířit také do dalších evropských zemí.