Řidiči s koncem zimy opět přezouvají. Letní pneumatiky ale kvůli dubnovému ochlazení zatím nasadila jen zhruba pětina z nich. Každopádně ať už využívají pneu letní, zimní či celoroční, letos si nebývalé připlatí. A bude hůř.
Kvůli válce nejsou ruské saze, navíc v Číně opět zuří covidová pandemie
Klíčovým důvodem možného nedostatku je kritický výpadek zásobování sazemi, které tvoří plnivo při výrobě pneumatik. Z Ruska pochází více než třetina sazí, které celosvětově gumárenský průmysl využívá. Saze coby plnivo do kaučuku prodlužují životnost pneu, zvyšují odolnost vůči opotřebení a zlepšují přilnavost k povrchu. Tvoří zhruba čtvrtinu hmotnosti pneumatiky.
Ruské saze jsou tradičně velmi levné. Kvůli válce na Ukrajině, západním sankcím a odvetným krokům Rusku se ale nyní výrobci musejí poohlížet jinde, kde je vesměs dráže. Zdražení nakonec pocítí i čeští motoristé.
To však není jediný důvod zdražování. Stoupá také cena již zmíněného kaučuku. Asijský kaučuk, například thajský, využívají čínští i evropští výrobci pneu. Kvůli šíření covidu v Číně je ale tamní výroba mnohde omezena či pozastavena. Zároveň stoupá cena kaučuku, například thajského. Ten od začátku ruské invaze na Ukrajinu zdražil o 50 procent. Vázne totiž logistika jak v Číně, kvůli covidu, tak i v Rusku, kvůli válce a sankcím.
Tyto problémy se ale projeví hlavně s nástupem zimní sezóny, tedy letos na podzim. Řidiči v ČR se musí připravit právě na rekordní zdražení až o 25 procent. Ceny mohou citelně růst u v dalších letech.
Lukáš Kovanda, Ph.D.