Skupina Coloseum Holding, do které patří i síť oblíbených restaurací, vykázala v loňském roce tržby ve výši 253 milionů korun, což znamená meziroční nárůst o 74,7 %. Letos očekává tržby, které by mohly téměř dosáhnout předcovidové úrovně. Skupina chce v letošním roce snížit své zadlužení o dalších 100 milionů korun. Kapitál na snížení dluhu a naplnění rozvojového plánu získá prodejem lukrativní nemovitosti v Průhonicích a dále sekundární veřejnou emisí akcií (SPO) v hodnotě 40–60 milionů korun. Úpis by měl proběhnout prostřednictvím pražské burzy Start do konce letošního roku. Skupina Coloseum Holding otevřela v uplynulých měsících tři nové provozovny Pizza Coloseum a jednu pobočku Caffé Pascucci v Praze, další dvě jsou ve výstavbě.
Jak si vede skupina Coloseum Holding rok po vstupu na burzu
Meziroční nárůst tržeb na restauraci činil v loňském roce 93,5 %. „Zajímavé je sledovat i parametry namarkovaných položek nebo celkových účtů. V loňském roce jsme v našich restauračních provozech evidovali meziroční nárůst účtů o 220 tisíc kusů, ve srovnání s rokem 2021 pak bylo namarkováno o 667 tisíc položek jídla a nápojů více, což znamená denní nárůst o 1 829 položek,“ říká Jan Mužátko, majitel skupiny Coloseum Holding.
Co skupinu čeká v následujících měsících
Hlavním finančním cílem skupiny Coloseum Holding pro letošní rok je snížení dluhu až o 100 milionů korun a dosažení zisku EBITDA ve výši minimálně 20 milionů korun. Aby se podařilo tyto cíle naplnit, plánuje skupina emitovat nové akcie v rámci sekundárního veřejného úpisu (SPO), a to ve výši 40–60 milionů korun.
Coloseum Holding je jednou z největších restauratérských sítí v Česku.
Skupina provozuje italský koncept vlastních a franšízových restaurací Pizza Coloseum, který stojí na italské kuchyni. Před pandemií její provozy navštívilo ročně v průměru 1,5 milionu zákazníků a může se pochlubit i 40 tisíci členy věrnostního Bakarta klubu. V roce 2019 dosáhl obrat skupiny 352 milionů korun a Coloseum zaměstnávalo téměř 400 lidí. Do skupiny patří i pivovar a restaurace Pivovar Národní v Praze, dále Občanská Plovárna s kapacitou 2 500 osob či hokejové arény v Liberci, Pardubicích a v Kladně. Od roku 2002 je součástí skupiny velkoobchod Pragogastro. V loňském roce přibyl do rodiny Coloseum Holding i kavárenský koncept Caffé Pascucci, na který má masterfranšízu. S rostoucí oblibou kávy a kavárenské kultury u nás má tento oblíbený italský koncept obrovský potenciál. „Za bezmála tři dekády, kdy na českém trhu působíme, jsme prokázali životaschopnost našeho konceptu. Italská kuchyně patří k nejoblíbenějším napříč Evropou i dalšími kontinenty. To, že je to sázka na jistotu ukazují i nedávná data z německého trhu, kde z top 50 gastro provozovatelů jich téměř 3 z 10 prodávají sortiment café – pizza, což představuje obrat až 3,6 miliardy eur. Nejnavštěvovanějším německým řetězcem je pak L´Osteria, která stojí na obdobném konceptu,“ vysvětluje Mužátko a dodává: „Věřím proto tomu, že náš byznys model je dobře nastaven a s řetězcem provozoven Pizza Coloseum a sítí kaváren Caffé Pascucci jdeme správným směrem.“
Jaká je aktuální situace v gastronomii
Letošní rok je pro restaurační segment prvním plnohodnotným rokem po skončení pandemických opatření. I přesto, že se situace zdánlivě dostává do normálu, restauracím stále chybí 2-3 miliony turistů, tj. 30 % oproti nejlepšímu roku 2019.
Dalším faktorem, který ovlivňuje gastro scénu je změna zákaznického chování lokální klientely. „S vysokou inflací a rostoucími cenami se přirozeně snížila kupní síla některých příjmových skupin. Vidíme změnu chování našich zákazníků, kteří si například k polednímu menu už neobjednávají nápoje, evidujeme také nižší konzumaci piva v restauracích. To může mít likvidační dopad především na menší provozy v regionech, restaurace bez přidané hodnoty a příběhu,“ vysvětluje Mužátko. Podle něj bylo krokem zpět i vypnutí elektronické evidence tržeb (EET), které vrátilo segment do roku 2004. Šedá zóna zvýhodňuje nepoctivé restauratéry a připravuje rozpočet o miliardy na daních.
V posledních týdnech je diskutovaným tématem i dopad daňových změn v rámci vládního balíčku. Pokud by navržené úpravy prošly v nezměněné podobě, budou mít okamžitý dopad do prodejních cen. Pivo a nealko poskočí o více než 10 %, na pokrmech budou restaurace navyšovat minimálně o 2-4 %. „Když si sáhneme pro ukázku do naší provozovny Pizza Coloseum, budeme muset navýšit cenu u pizzy za 269 korun na minimálně 275 korun, což je 2,2% nárůst. Dramatičtěji se to projeví u nápojů, kdy desetiprocentní nárůst daně zvýší cenu Coca Coly z 59 na 65 korun, v případě piva z 69 na 75 korun,“ vyčísluje konkrétní dopady vládního balíčku na Coloseum Holding Mužátko. Podle něj se budou restaurační provozy potýkat i s novými podmínkami v danění práce, s úpravami dohod a vyšším pojistným. „Při našem stávajícím počtu 300 zaměstnanců to může znamenat velmi citelný dopad do rozpočtu celé skupiny. Navíc opět půjde o situaci, která bude nahrávat nepoctivým podnikatelům a nekalým praktikám,“ uzavírá Mužátko.
Michaela Šimková