Generativní umělá inteligence je podle 54 % zaměstnanců firem na plný úvazek, které v rámci nové vlny průzkumu Generative AI Snapshot Research Series oslovila společnost Salesforce, ideálním výtahem v jejich kariéře. Na druhou stranu 62 % respondentů z více než 4000 oslovených tvrdí, že nemají potřebné dovednosti, jak tuto technologii efektivně a bezpečně používat. Výsledky navazují na jiný nedávný průzkum, který zjistil, že pouze 1 z 10 globálních pracovníků má dovednosti v oblasti AI. Z průzkumu Generative AI Snapshot Research Series také vyplývá, že ačkoli se zaměstnanci chtějí učit a očekávají, že jim jejich společnosti poskytnou možnosti zvyšování kvalifikace, zaměstnavatelé často nesplní jejich očekávání.
Kancelářští zaměstnanci jsou optimističtí ohledně dopadu generativní umělé inteligence
Díky generativní umělé inteligence se zaměstnanci podle svých slov mohou soustředit na strategickou práci a ušetřit tak čas:
- 65 % respondentů se domnívá, že generativní AI jim umožní soustředit se na strategičtější práci.
- Pracovníci jsou zároveň přesvědčeni, že generativní AI jim v práci ušetří pět hodin týdně, což je v případě práce na plný úvazek jeden měsíc ročně*.
Zoufalý nedostatek dovedností v oblasti generativní AI
Přestože jsou pracovníci oslovení v průzkumu optimističtí ohledně potenciálu generativní AI, chybí jim potřebné know-how, aby mohli tuto rychle se rozvíjející technologii plně využít.
- 40 % respondentů tvrdí, že neví, jak efektivně využívat generativní umělou inteligenci v práci.
- 43 % respondentů tvrdí, že neví, jak využít generativní AI při čerpání dat z důvěryhodných zdrojů
a zároveň zachovat bezpečnost zdrojů těchto dat. - 53 % respondentů neví, jak z generativní AI získat co největší hodnotu.
Konkrétně zaměstnanci uvádějí, že jim chybí potřebné dovednosti pro využívání generativní AI:
- 62 % pracovníků tvrdí, že nemají potřebné dovednosti k efektivnímu a bezpečnému používání generativní AI.
- 70 % vedoucích pracovníků firem nevěří, že jejich týmy mají dovednosti k efektivnímu a bezpečnému využívání generativní AI.
Manažeři očekávají, že jejich společnost odstraní nedostatek kvalifikovaných pracovníků
Pracovníci jsou ochotní se učit a očekávají, že je jejich firmy správně nasměrují, ale zaměstnavatelé za tímto očekáváním zjevně zaostávají. Dva ze tří pracovníků (67 %) věří, že jim zaměstnavatel poskytne příležitost naučit se používat generativní umělou inteligenci, ale téměř stejný počet (66 %) uvádí, že jejich zaměstnavatel školení o této technologii nenabízí.
Vedoucí představitelé firem proto vidí jasné podněty k úspoře nákladů na odstranění nedostatku dovedností v oblasti generativní AI:
- 82 % vedoucích manažerů firem tvrdí, že generativní AI sníží celkové náklady společnosti.
- Podle 80 % vedoucích pracovníků podniků generativní AI zvýší příjmy.
“Generativní AI představuje obrovské příležitosti pro firmy i jejich zaměstnance. Nicméně s tím, jak se AI bude stále více prosazovat na pracovištích, bude se nadále prohlubovat propast v dovednostech jednotlivých pracovníků,” uvedla Ann Weeby, SVP Trailhead, Salesforce. “Společnosti mají odpovědnost za demokratizaci přístupu k potřebným dovednostem a školením, aby se odstranily mezery v dovednostech v oblasti AI.”
“Umělá inteligence má potenciál změnit pracovní místa ve všech odvětvích a specializacích,” říká Brent Hyder, prezident a ředitel pro lidi společnosti Salesforce. “Zaměstnavatelé musí předvídat takovéto převratné technologické změny a poskytnout zdroje a školení, aby zajistili úspěch svých zaměstnanců, zákazníků a nakonec i svého podnikání.“
Metodika výzkumu
Společnost Salesforce provedla průzkum generativní AI ve spolupráci se společností YouGov. Ve dnech 18. až 25. května 2023 se jej zúčastnilo 4 135 zaměstnanců na plný úvazek z oblasti prodeje, služeb, marketingu a obchodu. Respondenti zastupují společnosti různých velikostí a odvětví ve Spojených státech, Velké Británii a Austrálii. Průzkum probíhal online. Údaje byly váženy a jsou reprezentativní pro všechny pracovníky na plný úvazek v USA, Spojeném království a Austrálii (ve věku 18+ let).
O společnosti Salesforce:
Salesforce, světový lídr v oblasti CRM, umožňuje společnostem spojit se se svými zákazníky zcela novým způsobem. Nezveřejněné služby nebo funkce uvedené v této nebo jiných tiskových zprávách a veřejných prohlášeních nemusí být aktuálně k dispozici a nemusí být nabídnuty včas, popřípadě vůbec. Zákazníci, kteří si zakoupí aplikace Salesforce, se musí o svém nákupu rozhodovat na základě funkcí, které jsou aktuálně k dispozici. Hlavní sídlo společnosti se nachází v San Franciscu, své pobočky má ale také v Evropě a Asii. Na newyorské burze společnost obchoduje pod symbolem „CRM“ (NYSE: CRM). Více informací naleznete na: www.salesforce.com.
Hana Váchalová
Fabián Gradolph