S příchodem příznivých jarních teplot se v hlavním městě naplno rozjela cyklistická a motorkářská sezóna. Na silnice vyráží nejen zapálení sportovci, ale i příležitostní jezdci nebo příznivci mikromobilitních služeb. Jak se na ně Praha společně s provozovateli v oblasti mobility připravila a na co by neměli zapomínat i samotní řidiči?
Na zájem o mobilitu reagují provozovatelé sdílených služeb i Praha
Uživatelů mikromobilitních služeb přibývá
Podle nedávného průzkumu společnosti Median pro TSK z října 2021 sdílené prostředky využívá více než šestina Pražanů. A čísla s příchodem nové sezóny dále rostou. „Nejen díky propojení s Lítačkou registrujeme velký nárůst počtu jízd a nových uživatelů v Praze. Před několika dny jsme dokonce dosáhli absolutního rekordu v počtu jízd za den za celou naši historii, a tak věříme, že se letos budeme opět pravidelně pohybovat nad 100 tisíci jízdami měsíčně v sezóně,” pochvaluje si zájem Jan Střecha z bikesharingu Rekola.
Nová parkovací stání ulehčí městu i těžké hlavě řidičů aut
„Dlouhodobě se potýkáme s problémem nevhodně zaparkovaných jednostopých vozidel na chodnících a to je hlavní důvod pro hledání řešení, které uvolní chodníky pro bezpečný pohyb chodců a také uvolní parkovací místa pro osobní vozy. Ve spolupráci s experty jsme proto vytipovali vhodná místa, která neumožňují zaparkování osobního automobilu, ale pohodlně pojmou několik jednostopých vozidel. První realizace vyhrazeného stání proběhla na Ortenově náměstí a další místa jsou v realizaci a přípravě,” představil koncept radní Prahy 7 Ondřej Mirovský. Obdobný model ve spolupráci s BeRider, který na základě dat vyhledává nejvytíženější dopravní uzly, zavádějí i na Praze 3, Praze 6 nebo Praze 8.
Dopravní nehody způsobuje hlavně nepozornost
Řidiči by zároveň neměli zapomínat na vzájemnou ohleduplnost, aby nedocházelo ke vzájemným kolizím. „Pro obě skupiny, tedy pro řidiče motocyklů a řidiče automobilů platí základní pravidlo, jak zabránit vzniku kolizní situace a tím je věnování se řízení. Může se stát, že řidič automobilu motocyklistu přehlédne, většina dopravních nehod je však zaviněna tím, že řidič se za volantem nebo za řídítky věnuje něčemu jinému než sledování provozu před a kolem sebe,” upozorňuje na bezpečnost kapitánka Policie ČR Hana Rubášová.
„Ve vztahu k řidičům motocyklů to platí dvojnásob. Řidič automobilu by měl ve zvýšené míře sledovat provoz v době, kdy má na křižovatce dávat přednost v jízdě, v době, kdy začíná odbočovat vlevo a také v době, kdy začíná předjíždět vozidlo před sebou. V těchto momentech může dojít k tomu, že řidič automobilu špatně odhadne rychlost motocyklu, případně je jeho pozornost již upřena na situaci za křižovatkou a motocyklistu přehlédne. Řidiči motocyklů by měli být v těchto situacích předvídaví a stejně jako řidiči automobilů by se měli ve zvýšené míře věnovat řízení právě před křižovatkami. Pokud selže řidič automobilu, tak svým předvídáním a správnou reakcí, může motocyklista situaci ještě napravit,” uzavírá.
Tereza Škarková
- pilotní testování na Ortenově náměstí odstartovalo 17. ledna 2022;
- v provozu je již zdarma 12 parkovacích míst (ulice Jana Zajíce 40, Kamenická x U Akademie, Veletržní 57, Františka Křižíka x Skalecká, Na Ovčinách, Heřmanova 20, Janovského x Šternberkova, U Smaltovny x Šternberkova, Bubenská 7, Ortenovo náměstí 17, Jankovcova 49, Strojnická 9) a další jsou v přípravě;
- kapacita jednotlivých stanovišť je 4 – 6 strojů;
- rezidenti i návštěvníci Sedmičky jednoduše poznají stání podle svislého i vodorovného dopravního značení s ikonou kola a motorky (viz fotografie).