V Česku již jezdí prvních deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články. Další auta v ČR jsou k dispozici skladem ihned k dodání. Mirai se vyrábí v Japonsku a do Česka je k dodání ve standardní lhůtě do pěti měsíců. Vodíková auta už mohou nově tankovat v Praze na Barrandově.
V Česku jezdí desítka vodíkových Toyot
První vodíková čerpací stanice byla zprovozněna v červnu loňského roku v Ostravě. Do roku 2025 jich bude v Česku dvanáct, uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se dnešním dnem konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. Vodíkový vůz může být zajímavá alternativa i pro fleetové zákazníky,” říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
První plně samoobslužná čerpací stanice na vodík
Další vodíková pumpa by měla vzniknout opět v síti čerpacích stanic ORLEN Benzina v Litvínově. Do roku 2030 chce mít jen skupina Orlen Unipetrol ve své síti Orlen Benzina v Česku tři desítky stanic, celkem by jich mohlo být podle plánu ministerstva dopravy zhruba 80.
V Evropě bylo ke konci roku 2021 celkem 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, následuje Francie a Nizozemsko. Podle dohody evropských ministrů dopravy by na hlavních tezích EU měly být vodíkové čerpací stanice každých maximálně 200 kilometrů.
Vedle osobních vozidel na palivové články se Toyota angažuje i ve vývoji nákladních aut, autobusů, ale i vlaků a lodí na vodíkový pohon. Vyvinula rovněž několik vozů, ve kterých testuje spalovací motory na vodík. Vozy se například zúčastnily několika závodů rallye.
Vladimír Michna