Omezení slev na jízdném, o němž dnes rozhodla vláda, nezapříčiní přesun cestujících k individuální dopravě, ani žádný jejich citelnější ústup od cestování v současné intenzitě. Nemělo by totiž pro dotčené znamenat zásadní neřešitelnou dodatečnou finanční zátěž, a to ani v letošním roce, který bude tak jako tak ekonomicky náročný kvůli celkové rapidní inflaci.
Omezení slev na jízdném neomezí citelněji dopravu
Tento model pochopitelně není uplatnitelný ve všech rodinách a domácnostech dotčených, ale v jejich převážné části ano. Důchodci se navíc nejspíše v červnu dočkají letošní druhé zákonné valorizace penzí. Ty by měly vzrůst průměrně o zhruba 700 korun, což usnadní financování právě i o něco méně zlevněného jízdného. Z hlediska veřejných financí a nutnosti jejich konsolidace znamená omezení slev jízdného spíše symbolický krok, avšak „halíře dělají talíře“ a je třeba někde začít. Bude ale třeba řady dalších kroků snižujících veřejné výdaje.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
lukas@lukaskovanda.cz | Skype: live:lukas.kovanda
www.lukaskovanda.cz