Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Doprava Události

Czechbus 2021, DPP a Škoda Transportation představily nový elektrobus pro Prahu

BUS-SKODA-ee

Ve dnech od 23. do 25. listopadu 2021 probíhá v Praze 10. ročník středoevropského veletrhu autobusů, hromadné dopravy, garážové a servisní techniky Czechbus 2021. CZECHBUS je interaktivním, specializovaným B2B  veletrhem se zaměřením na problematiku české a středoevropské silniční hromadné dopravy. Využívá rozšířené kreativní prostředky pro zviditelnění vystavovatelů a partnerů v dlouhodobém horizontu.

Czechbus 2021  

Nový elektrobus Škoda E’CITY

Nový elektrobus Škoda E’CITY byl dnes představen na 10. ročníku středoevropského veletrhu CZECHBUS. Jedná se o zbrusu nový model elektrobusu z dílny skupiny Škoda Transportation. Praha tak bude prvním městem, kde bude jezdit tento moderní a ekologický elektrobus, který neprodukuje emise oxidu uhličitého a dalších škodlivých látek, čímž přispívá k čistějšímu ovzduší a harmoničtějšímu životnímu prostředí ve městě a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jeho prvním provozovatelem. DPP si objednal flotilu celkem 14 vozidel a plánuje je nasazovat především na linky č. 154 a 213.

 „Každý den pracujeme na zlepšování našich produktů a investujeme i do vývoje dalších. Nový model elektrobusu Škoda E’CITY je toho jasným důkazem a jsem velmi rád, že první město, kde bude jezdit je právě Praha. Bezemisní vozidla jsou klíčovou součástí moderní dopravy a pomáhají snižovat nejen uhlíkovou stopu, ale také provozní náklady dopravce. Mnoho výhod poskytne náš elektrobus i cestujícím. Ti jistě ocení komfortní výbavu – například celovozovou klimatizaci, pohodlná sedadla, sofistikovaný informační systém a také tichou jízdu. Díky systému oportunního dobíjení se bude přes den baterie doplňovat ze stávající trakční infrastruktury a poté přes noc dojde k pomalému nabíjení a balancování baterie,“ říká Petr BrzezinaPrezident skupiny Škoda Transportation.

„Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových elektrobusů. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva a nákupem prvních elektrobusů pro pražskou MHD přispíváme k naplňování Klimatického závazku Prahy. Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,“ vysvětluje Adam Scheinherr, náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

 „Nákupem nových elektrobusů DPP naplňuje nejen svoji strategii a koncepci obnovy vozového parku autobusů s využitím alternativních paliv, ale zároveň klimatický závazek a klimatický plán hl. m. Prahy. Je to současně nákup první flotily vlastních elektrobusů po několikaletém testování a pilotním provozu různých typů elektrobusů, které jsme měli pouze pronajaté. Díky tomu jsme si vyzkoušeli různé technologie a získali cenné informace. Zavádění plně bezemisních vozidel však nepředstavuje jen samotný nákup těchto vozidel. Nezbytné pro jejich provoz je rovněž vybudování související napájecí a nabíjecí infrastruktury, což je náročný proces, který mimo jiné zahrnuje majetkové vypořádání pozemků, územní a stavební řízení a samotný proces výstavby a instalace technologie včetně hledání vhodných technických řešení. I proto jsem rád, že se termíny na všech stranách daří držet a dnes můžeme veřejnosti představit první elektrobus DPP standardní 12metrové délky. Provozně jsme připraveni, pevně věřím, že do konce letošního roku si budeme moci převzít první vozidlo a první cestující se s ním svezou po Novém roce. Zbylých 13 vozidel pak očekáváme v průběhu února příštího roku,“ doplňuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Jedná se o první dodávku elektrobusů, kterou realizujeme ve spolupráci s naší sesterskou společnosti Temsa, která byla v tomto případě našim subdodavatelem. Pro existující řešení, které používá naše sesterská společnost pro vlastní vozidla, jsme na základě poznatků z předchozích společných projektů navrhli specifické úpravy. V Turecku tak proběhla výroba karosérie na základě naší specifikace. K tomu jsme přidali to nejlepší z naší výroby – kompletní elektrovýzbroj včetně baterií a pantografu – celou montáž a kompletní zkoušky vozu zajistili v naší plzeňské továrně. Díky této spolupráci vznikl ideální dopravní prostředek pro městskou hromadnou dopravu,“ popisuje Zdeněk Majer, Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation.

Škoda E’CITY nabízí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Prakticky to znamená to, že v průběhu dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu jeho trakční baterie opakovaně nabíjí ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. DPP má infrastrukturu pro tento typ dobíjení již připravenou na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po dobu 15-30 minut, čímž bude doplněna část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince. Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu, a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu. Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě. Praha navíc od skupiny Škoda Transportation získá pokročilý energetický managementem celé flotily vozidel, což umožní ekonomicky efektivní nabíjení baterií a prodlouží jejich životnost.

 Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 142 autobusových linek, 1 trolejbusovou linku, dále 26 denních, 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 11. 2021 DPP vlastnil 1 203 autobusů,1 trolejbus, 804 tramvajových vozů a 146 vlakových souprav metra. Podnik měl
k 1. 11. 2021 celkem 11 025 zaměstnanců v evidenčním stavu, z toho 4 288 řidičů MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete na www.dpp.cz.

Škoda Transportation

Mezi výrobky Škody Transportation patří především nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy, ale i řídicí a pohonné systémy pro dopravní systémy. Škoda Transportation má v České republice několik dceřiných společností, například společnosti Škoda Electric, Škoda Vagonka, Škoda Pars a Škoda Ekova. Další firmy jsou ale i v Německu, Finsku, Maďarsku a Rusku. Ve svých společnostech zaměstnává přes pět a půl tisíce lidí. Jen díky vysokým investicím do výzkumu a vývoje může Škoda Transportation přicházet pravidelně na trh s novými a moderními produkty, které si úspěšně nacházejí své místo na zahraničních trzích. Do výzkumu a vývoje investovala v posledním roce 1,73 miliardy Kč.

www.skoda.cz

Jan Švehla 

Vedoucí komunikace / Head of Communication

Klub českých historických autobusů (KČHA)

660

RTO Klub je zájmovým sdružením vytvářejícím podmínky pro činnost osob v oblasti historických autobusů české výroby, který úzce spolupracuje s organizacemi zabývajícími se sběratelskou, restaurátorskou a muzejní činností v této oblasti.

Klub byl založen spontánně skupinou nadšenců a příznivců historických autobusů na sklonku roku 1999, oficiální registraci získal v roce 2001. KČHA – RTO Klub je jediným a současně nejdéle působícím celorepublikovým otevřeným subjektem se zmíněnou činností. Jednou ročně pořádá v hlavní sezóně  se zahraniční účastí, který je jakousi jednodenní presentací a poctou nádherným tvarům starých karoserií. Po skončení sezóny klub pořádá dvoudenní výjezdní zasedání pro členy klubu za účelem společně trávených chvil spolu s poznáváním technických či jinak souvisejících pamětihodností. Dvakrát do roka svolává členskou základnu a dle možností členů pořádá klubové výlety. Klub si neklade za cíle dosahovat met profesionálních společností ani jim nijak konkurovat, jeho činnost jede jinou cestou, založenou na ryze dobrovolné bázi negenerující žádný zisk.

Členem se může stát prakticky každý kdo přijde a má zájem o české historické autobusy,

říká Michal Zubr, předseda RTO klubu.

http://www.rto-bus.cz/

Podobné příspěvky

Falešné slevy se nevyhnuly ani letošnímu Black Friday

Afri

Atrium Flora vás opět uvítá ve všech svých obchodech  

Afri

Podnikatelé apelují na vládu: „Jsme zoufalí, jsme na hranici přežití”!

Afri