Pohonné hmoty v Česku dále zlevňují. Přetrvává však mimořádně vysoký rozdíl mezi cenou nafty a cenou benzínu. Ten je důsledkem evropské plynové krize, protože nafta slouží také jako náhražka právě plynu.
Benzín zlevnil pod 40 korun na litr – a propad cen nekončí. Čína totiž vyhlíží svůj první celoroční pokles poptávky po ropě od roku 1990
Stěžejním zdrojem zlevňování pohonných hmot v ČR je pokles cen ropy na světových trzích. Cena ropy klesá i po přepočtu do korun, tedy po zohlednění kursu. Od konce srpna se korunová cena ropy typu Brent propadla o více než desetinu. Toto zlevnění nyní promítají čerpací stanice do svých koncových cen. Ruku v ruce s poklesem cen ropy klesá totiž také cena velkoobchodně prodávaných paliv.
Za poklesem cen ropy stojí obava z celosvětového ekonomického útlumu. Ta snižuje vyhlíženou poptávku po ropě, což tlačí její cenu dolů. Mezinárodní agentura pro energie včera uvedla, že největší světový dovozce ropy – Čína – letos sníží svoji poptávku po „černém zlatu“ o 2,7 procenta. Jednalo by se o první pokles čínské poptávky po ropě od roku 1990. Tehdy pokles činil jedno procento. Čínskou poptávku nadále oslabují covidové uzavírky, nejnověji zejména v megapoli Čcheng-tu s 21 miliony obyvatel.
Za poslední tři měsíce ropa v dolarech zlevnila o takřka 25 procent. Barel Brent nyní vyjde na necelých 94 dolarů.
V následujících sedmi dnech pohonné hmoty dále zlevní, a to v rozsahu kolem 60 haléřů na litr v případě benzínu a dvaceti haléřů na litr v případě nafty.