Velikonoce 2023 jsou suverénně nejdražší v historii. Důvodem je všeobecná inflace, jež se kromě energií či bydlení silně projevuje také v případě další nezbytné položky, totiž potravin. Cena „velikonočního nákupního košíku“ vzrostla oproti loňskému roku o více než třicet procent (viz tabulka níže). Takové meziroční zdražení nepamatujeme od 90. let. Letošní souhrnná cena mouky, mléka, vajec, másla, cukru a piva je také citelně vyšší, o více než 50 procent, než cena stejného nákupního košíku v průměru let 2016 až 2022.
Za „velikonoční košík“ utratí o 30 % více než loni a o 50 % více než průměrně v letech 2016 až 2022
Pro doplnění, v roce 2010 zde uvedený velikonoční nákupní košík vyšel na necelých 110 korun. Letos tak Češi zaplatí za Velikonoce o skoro 93 procent více než tehdy.
Velikonoční ceny dle ČSÚ (v Kč) | |||||||||
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | ||
Mouka hladká | 1 kg | 23,84 | 17,39 | 12,82 | 12 | 11,76 | 11,87 | 11,16 | 11,19 |
Mléko polotučné | 1 l | 27,66 | 20,98 | 19,75 | 20,98 | 19,87 | 19,44 | 19,04 | 17,53 |
Vejce slepičí čerstvá | 10 ks | 60,28 | 35,97 | 31,03 | 31,75 | 33,16 | 37,84 | 32,87 | 28,6 |
Máslo | 250 g | 52,8 | 55 | 46,2 | 47,75 | 48,79 | 47,64 | 43,87 | 33,76 |
Cukr krystalový | 1 kg | 33,23 | 19,72 | 15,55 | 15,66 | 13,27 | 19,25 | 20,33 | 16,15 |
Pivo, světlé, lahvové | 0,5 l | 13,66 | 12,93 | 12,81 | 12,55 | 11,91 | 11,8 | 11,32 | 11,25 |
Celkem | 211,47 | 161,99 | 138,16 | 140,69 | 138,76 | 147,84 | 138,59 | 118,48 |
Pro doplnění, v roce 2010 zde uvedený velikonoční nákupní košík vyšel na necelých 110 korun. Letos tak Češi zaplatí za Velikonoce o skoro 93 procent více než tehdy.
Letos před Velikonocemi rostou výdaje na přísady potřebné k pečení, jako jsou kypřicí prášky, ochucené cukry či droždí, dále na máslo, smetanu, ovoce, perníky, mléko, dezerty v prášku a cukrovinky. V týdnech před svátky jara ale tuzemské domácnosti letos utrácejí výrazně více i za pivo, čerstvou zeleninu a maso, majonézu, kompoty a sterilovanou zeleninu.
Kapitolu samu o sobě představují sladkosti s velikonočními motivy (čokoládové figurky, vajíčka, medové perníky atd.). Ty jsou nejoblíbenější u rodin s dětmi školního věku, kde je kupuje polovina domácností, ale nejvíce za ně (v přepočtu na jednu domácnost) utratí domácnosti s nejmenšími dětmi do pěti let věku. Cukrovinky s velikonočním motivem nejvíce utrácejí domácnosti ve vesnicích do tisíce obyvatel (250 korun). Na vesnicích se totiž obecně velikonoční zvyky dodržují důsledněji než ve městech.
Před pandemií Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti v předvelikonočním období přes 400 milionů korun, letos to podobně jako loni bude zhruba 550 milionů. Průměrná cena velikonoční cukrovinky stoupá letos na 37 korun, a to z předpandemické úrovně 25 korun za kus.
Hlavní ekonom, Trinity Bank