Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Ekonomika

Firmy si na nové auto půjčují v průměru dvojnásob peněz než domácnosti

Peugeot

Tuzemské firmy utratí v průměru za nový osobní automobil dvojnásob peněz než domácnosti. Vyplývá to z údajů České leasingové a finanční asociace (ČLFA). Zatímco v prvních třech čtvrtletích letošního roku si podniky od členských společností asociace půjčily formou leasingu anebo úvěru na nový osobní vůz v průměru 624 295 korun, v případě domácností to bylo 314 429 korun. Průměrná profinancovaná částka se meziročně zvýšila ve firemní sféře o 7,2 % a v kategorii domácností o 1 %.

Firmy si na nové auto půjčují v průměru dvojnásob peněz než domácnosti

P208 Best Urban CarCelkem členové ČLFA profinancovali během tří letošních čtvrtletí 39 381 nových osobních automobilů, z toho tři čtvrtiny tvoří firemní vozidla. Počet profinancovaných aut vzrostl za rok o 6,4 %. Objem leasingů a úvěrů určených na financování nových osobních vozidel se meziročně zvýšil o 15,2 % na 21,86 miliardy korun.

„V letošním roce pozorujeme rozdíl ve vývoji financování nových osobních automobilů mezi privátní a podnikatelskou sférou. U firem se objem financování zvýšil meziročně o pětinu, ale u domácností jsme vykázali pokles o téměř 7 %. V nejisté době a navíc v situaci, kdy nové modely automobilů neustále zdražují, jsou rodiny opatrnější při vedení svých rozpočtů. Část z nich pak přesouvá zájem k ojetým vozům. Tomuto trendu napomáhá i horší dostupnost nových vozidel způsobená nedostatkem čipů a dalších komponent,“ říká Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA.

DS-9-svetlaAsociace zároveň sleduje oblibu jednotlivých finančních produktů při pořizování automobilů. Spotřebitelé nadále preferují standardní nástroje, zejména spotřebitelský úvěr. Téměř každý sedmý už ale volí alternativní přístup v podobě operativního leasingu, v letošních prvních třech čtvrtletích na něj v kategorii domácností připadlo 15,2 % nově uzavřených smluv. Ve firemní sféře je podíl operativního leasingu dlouhodobě výrazně vyšší, tentokrát činil 42,5 %. Na rozdíl od privátních zákazníků podniky upřednostňují nejvyšší formu operativního leasingu, tak zvaný full-service leasing, který poskytuje komplexní péči o vozidlo.

Podíl produktů určených na financování nových osobních aut pro domácnosti v prvních třech čtvrtletích roku 2021 podle počtu nově uzavřených smluv.

Podíl produktů určených na financování nových osobních aut pro firmy v prvních třech čtvrtletích roku 2021 podle počtu nově uzavřených smluv
 
zdroj: ČLFA

Podobné příspěvky

Měsíc dobročinné závěti chce inspirovat další dárce  

Afri

Mladí lidé přestávají věřit bitcoinu, objevují kouzlo stabilnějších investic typu zlata

Afri

Hypotéky prudce zlevňují

Afri