Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Ekonomika

Firmy trápí dlouhé dodací lhůty aut. Využívají flexibilní pronájmy

Skoda Enyaq

Nedostatek mikročipů má nepříznivý dopad na výrobu aut. Výsledkem jsou prodlužující se dodací lhůty nových automobilů. Firemní klienti řeší nedostupnost nových vozidel různými způsoby. Například leasingová společnost LeasePlan jim nabízí prodloužení operativního leasingu, flexibilní pronájmy, ale i přechod k zánovním vozidlům, která jsou na rozdíl od nových aut k dispozici ihned.

Firmy trápí dlouhé dodací lhůty aut. Využívají flexibilní pronájmy, přecházejí na zánovní vozy

Většina firem svůj autopark kontinuálně obnovuje podle předem stanoveného dlouhodobého plánu. Typické je to hlavně pro operativní leasing, který je založen na pravidelné obměně ojetých vozů novými. Když se blíží konec leasingového cyklu, zákazník si s předstihem objedná u leasingové společnosti nové auto. Po vrácení ojetého služebního vozu pak pracovník plynule přesedne do nového. Nyní se však čekání na nový automobil výrazně protahuje, často i o několik měsíců.

„Důležité je zabezpečit, aby zákazníci kvůli problémům ve výrobě nezůstali bez vozidel. Nabízíme jim několik možností. Jednou z nich je prodloužení běžících leasingových cyklů. V takovém případě klient nadále užívá svůj vůz za stejných podmínek jako dosud. Druhou možností je stávající automobil vrátit podle původní smlouvy a dočasně si pronajmout jiný vůz z flotily vozidel, která máme připravená pro podobné účely,“ říká Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika, která je největším externím správcem firemních autoparků u nás.

O flexibilní pronájmy aut stoupá zájem od počátku pandemie. Některé firmy je začaly upřednostňovat před objednávkami nových vozidel, protože se obávaly dalšího vývoje a nechtěly se upisovat k dlouhodobým závazkům. Jiní zákazníci, například rozvážkové společnosti, naopak pomocí flexibilních pronájmů řešili opačný problém. Při prudkém nárůstu poptávky po jejich službách se těmto firmám nedostávalo aut a čekat na nové vozy z výroby si nemohly dovolit.

„V poslední době přibývá firem, které ke flexibilním pronájmům přivedly právě dlouhé čekací lhůty na nové automobily. Potřebují vozy okamžitě, protože jim rostou objemy zakázek a nemohou si dovolit zbytečné prostoje,“ dodává Martin Brix.

LeasePlan jim proto začal nabízet střednědobé pronájmy osobních i užitkových automobilů v rámci produktu FlexiPlan, který je zákazníkům šitý na míru. Za užívání vozu platí konstantní měsíční splátku a už po měsíci užívání jej mohou kdykoli vrátit bez jakýchkoli poplatků. Díky FlexiPlanu tak mohou řešit třeba krátkodobý nárůst poptávky anebo si vyzkoušet novou službu bez zbytečných nákladů. „Přece si jen kvůli tomu, že vám chybí dvě dodávky, nenecháte ujít super zakázku a nezmrazíte tím svůj byznys,“ říká v duchu probíhající reklamní kampaně Martin Racman z marketingového oddělení LeasePlanu.

Některé společnosti řeší problém s horší dostupností nových modelů tím, že se začínají zajímat o zánovní vozidla. Například mezinárodní platforma pro prodej zachovalých ojetých automobilů CarNext v posledních týdnech zaznamenává výrazné navýšení zájmu především ze sektoru firemní klientely.

„Hlavně menší a střední podniky si uvědomily, že zánovní auta pro ně představují zajímavou alternativu k novým vozidlům. Řádně servisované vozy do pěti let stáří s omezeným kilometrovým nájezdem a transparentní historií jim zajistí stejný komfort jako nová auta, aniž by utrpěla jejich image. To vše za výhodnějších finančních podmínek. Když k tomu za současné situace na automobilovém trhu připočteme fakt, že s vozy, které máme v nabídce, mohou zákazníci jezdit v podstatě okamžitě, pak je stoupající zájem o zánovní vozidla zcela logický,“ říká Peter Škoda, ředitel CarNext v České republice.

Kvůli nedostatku čipů se letos ve světě vyrobí proti původním plánům přibližně o pět milionů automobilů méně. Jak vyplývá z analýzy duisburského Centra pro výzkum automobilismu, do konce roku by se mělo celosvětově vyrobit 74,8 milionu vozidel, což sice bude o 9,3 procenta více než loni, ale zároveň stále pod úrovní předkovidových let. Pokud by byl polovodičů dostatek, pak by se letos vyrobilo zhruba 80 milionů nových automobilů.

V České republice se v letošním prvním pololetí podle Sdružení automobilového průmyslu vyrobilo 663 015 osobních vozů. Meziročně jde o navýšení o 31,7 %, ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 je to ale o 11,2 % méně. Také tady brzdí výrobu nedostatek čipů.

Centrum pro výzkum automobilismu předpokládá, že nedostatek polovodičů, které tvoří základ mikročipů, bude ovlivňovat produkci aut až do začátku roku 2023.

Pavel Hálek

 LeasePlan je vedoucí společností v oblasti správy automobilů, pro kterou používá označení Car-as-a-Service. V rámci služby Car-as-a-Service nakupuje a financuje nová vozidla pro své zákazníky a poskytuje jim jejich kompletní správu s obvyklou dobou trvání smlouvy tři nebo čtyři roky. V současnosti má ve správě přibližně 1,9 milionu vozidel ve více než 30 zemích. LeasePlan má přes 50 let zkušeností. Posláním společnosti je zprostředkovávat služby v oblasti udržitelné mobility se zaměřením na budoucnost. Společnost LeasePlan Česká republika je součástí skupiny LeasePlan Corporation NV Group. Pobočka vznikla v roce 1995 a je předním odborníkem na správu vozových parků v České republice. Více informací na: www.leaseplan.com.

Podobné příspěvky

Program „Oprav dům po babičce“ znamená jen další rozhazování veřejných peněz

Redakce

Naše „zelenání“ zaplatí naše děti, i s úroky

Redakce

Růst cen v českém průmyslu šokuje, je nejvyšší od roku 1991

Redakce