Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Ekonomika

Jak se v létě dařilo gastru?

restaurace

Jestli za celou dobu pandemie mělo gastro šanci dohnat ztráty způsobené lockdowny, bylo to během letního vrcholu sezóny. Údaje společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá víc než čtvrtina tuzemských gastro zařízení, dokazují, že letošní prázdninové tržby rozhodně nebyly špatné. Česká gastro scéna i přes nižší počty otevřených podniků dosáhla už v červenci nejvyšších tržeb za uplynulých dva a půl roku. Srpen pak byl srovnatelný s loňskem i předloňskem a v září si podniky ve srovnání s roky 2019 a 2020 polepšily o víc než 10 procent.

Jak se v létě dařilo gastru? Po rekordním červenci následoval mírný pokles a nadprůměrné září

Souhrnné gastro tržby: srovnání vybraných měsíců v letech 2019, 2020 a 2021
Červené šipky zvýrazňují rekordní červenec 2021 a nárůst v září (zdroj: Dotykačka Holding)

Během léta se zdražovalo, takže za vyššími tržbami minimálně zčásti stojí navýšení cen. Nicméně třeba v srpnu se projevil naprosto zásadní vliv počasí. Navzdory zdražení byly souhrnné tržby stejné jako loni, protože ve druhé půlce měsíce bylo počasí ve srovnání s červencem podstatně horší,“ komentuje ředitel Dotykačky Petr Menclík.

Naopak v září bylo hodně slunečných dnů. Oproti prázdninám sice souhrnné tržby kvůli konci sezóny klesly, nicméně v porovnání se zářím 2020 byly o 11 procentních bodů vyšší.

Noční život stále v propadu

U většiny segmentů platí, že v porovnání s loňským létem počty otevřených podniků ještě o něco klesly. Výjimku představují kavárny a rychlá občerstvení, kde počty zařízení – i přes krizi – mírně rostou. Souhrnné tržby však byly o prázdninách a v září (i navzdory nižšímu počtu fungujících podniků) meziročně většinou srovnatelné nebo vyšší.

Ke konci léta se konečně začala zlepšovat situace i u diskoték a nočních klubů, které kvůli restrikcím víc než rok zůstávaly hluboko v červených číslech. „Koncem léta tržby těchto podniků konečně začaly růst. V září meziročně vyskočily o 75 procent, i tak ale zůstávají pod úrovní předcovidových hodnot z roku 2019,“ komentuje Menclík.

Doslova renesanci už od jarního rozvolnění zažívá kategorie sportbarů. Jejich tržby překračují loňské hodnoty o desítky procent už několik měsíců v řadě. „Hlad sportovních fanoušků po společném sledování přenosů je znát. Začalo to už na jaře hokejovým mistrovstvím světa, následovalo Euro, a v červenci plynule navázaly Wimbledon a olympiáda. Tržby se v tomto segmentu meziročně zvedly jak v srpnu, tak i po skončení prázdnin,“ vyjmenovává ředitel Dotykačky.

Během léta stoupaly tržby i v tradičních restauracích. „V srpnu tržby restaurací meziročně stouply zhruba o desetinu, v září pak dokonce o 21 procent. Je však důležité si uvědomit, že během léta docházelo k růstu cen, takže je těžké vyhodnotit, nakolik za nárůst tržeb může návštěvnost a kolik je dílem zdražování,“ upřesňuje Petr Menclík.

Praha v létě konečně ožila

Pokud jde o jednotlivé kraje, pouze Praha se počtem otevřených provozoven blíží předcovidovému létu 2019, zbytek republiky je na nižších číslech (v některých krajích klesly počty gastro podniků za uplynulé dva roky až o pětinu).

Z pohledu tržeb byly v létě lídry Jihomoravský, Středočeský a Liberecký kraj. Naopak nejhůř jsou na tom kraje Karlovarský a Zlínský. Speciální postavení má Praha, která až do léta výrazně trpěla nedostatkem zahraničních turistů. Během prázdnin se situace začala zlepšovat a Praha zaznamenala nejvyšší nárůsty tržeb oproti minulému roku. V srpnu tržby vyskočily o 22 procent, v září dokonce o 35 procent.

Věra Kubátová

Dotykačka je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v segmentu Horeca, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2015 a z dynamicky se rozvíjejícího start-upu je v současnosti jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Úspěšné pokladní řešení vyvinuté na platformě Android poskytuje živnostníkům, malým a středně velkým firmám spolehlivý nástroj pro zefektivnění jejich podnikání. Skupina Dotykačka s.r.o., do které kromě Dotykačky patří také Smart Software s pokladnou Markeeta zaměstnává 130 lidí ve třech zemích a obsluhuje dohromady více než 24 000 platících uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo na svá zařízení přes 75 000 uživatelů. Společnost má nyní obchodní zastoupení v České republice, Polsku a Německu. Už v roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos. Více informací viz www.dotykacka.cz.   

Podobné příspěvky

Nedostatek čipů je zhmotněním byznysového rizika, ne zásahem vyšší moci jako pandemie  

Afri

Plat lékaře ve státní sféře letos poprvé v historii přeskakuje hranici 100 tisíc korun měsíčně

Afri

Nový stavební zákon může v důsledku učinit bydlení dostupnějším

Afri