Velikonoce 2022 budou suverénně nejdražší v historii. Důvodem je všeobecná inflace, jež se kromě energií či bydlení začíná silně projevovat také v případě další nezbytné položky, totiž potravin. Cena velikonočního nákupního košíku vzrostla oproti loňskému roku o více než sedmnáct procent (viz tabulka níže). Takové meziroční zdražení za poslední dlouhou řadu let nepamatujeme. Letošní souhrnná cena mouky, mléka, vajec, másla, cukru a piva je také citelně vyšší než cena stejného nákupního košíku v letech 2016 až 2021.
Letošní Velikonoce budou suverénně nejdražší v historii. Markantní je také meziroční zdražení „velikonočního nákupního košíku“ – o více než 17 %
Pro doplnění, v roce 2010 sice zde uvedený velikonoční nákupní košík vyšel na necelých 110 korun. Letos tak Češi zaplatí za Velikonoce o 47 procent více než tehdy.
Velikonoční ceny dle ČSÚ (v Kč) | |||||||||
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | |||
Mouka hladká | 1 kg | 17,39 | 12,82 | 12 | 11,76 | 11,87 | 11,16 | 11,19 | |
Mléko polotučné | 1 l | 20,98 | 19,75 | 20,98 | 19,87 | 19,44 | 19,04 | 17,53 | |
Vejce slepičí čerstvá | 10 ks | 35,97 | 31,03 | 31,75 | 33,16 | 37,84 | 32,87 | 28,6 | |
Máslo | 250 g | 55 | 46,2 | 47,75 | 48,79 | 47,64 | 43,87 | 33,76 | |
Cukr krystalový | 1 kg | 19,72 | 15,55 | 15,66 | 13,27 | 19,25 | 20,33 | 16,15 | |
Pivo, světlé, lahvové | 0,5 l | 12,93 | 12,81 | 12,55 | 11,91 | 11,8 | 11,32 | 11,25 | |
Celkem | 161,99 | 138,16 | 140,69 | 138,76 | 147,84 | 138,59 | 118,48 |
Nadále přitom platí, že pro obchodníky jsou Velikonoce třetím nejvýnosnějším svátkem roku, po Vánocích a Silvestru. Letos lidé v Česku utratí u příležitosti Velikonoc zhruba devět miliard korun, přibližně 1000 korun na dospělého obyvatele. Velikonoční tržby ale obchodníkům navýší i ukrajinští uprchlíci.
Kapitolu samu o sobě představují sladkosti s velikonočními motivy (čokoládové figurky, vajíčka, medové perníky atd.). Ty jsou nejoblíbenější u rodin s dětmi školního věku, kde je kupuje polovina domácností, ale nejvíce za ně (v přepočtu na jednu domácnost) utratí domácnosti s nejmenšími dětmi do pěti let věku. Za cukrovinky s velikonočním motivem nejvíce utrácejí domácnosti ve vesnicích do tisíce obyvatel (230 korun). Na vesnicích se totiž obecně velikonoční zvyky dodržují důsledněji než ve městech.
Před pandemií Češi utráceli za čokoládová vajíčka a další tematické sladkosti v předvelikonočním období přes 400 milionů korun, letos to podobně jako loni bude zhruba 450 milionů. Průměrná cena velikonoční cukrovinky stoupá letos na 30 korun, a to z předpandemické úrovně 25 korun za kus.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
lukas@lukaskovanda.cz | Skype: live:lukas.kovanda
www.lukaskovanda.cz