Většina Čechů bude letos kupovat vánoční dárky na e-shopech. Podle předvánočního průzkumu STEM/MARK pro Home Credit hrají slevy a akce významnou roli při vánočních nákupech, čím dál více lidí pojede také nakupovat do zahraničí, a to především do Polska a Německa.
Většinu dárků budou lidé nakupovat na e-shopech
Novým trendem se může jevit nakupování vánočních dárků v zahraničí. 14 % se rozjede většinou do nejbližších destinací. Tradičně vede Polsko a Německo, kam lidé pravidelně jezdí za nákupy i během celého roku.
Skoro polovina Čechů utratí za dárky kvůli zvyšujícím se cenám méně než v loňském roce. Pětinu lidí zdražování při výběru dárků neovlivní. Lidé se mohou těšit na měkké dárky, oblečení je nejčastěji uváděná komodita, oblíbená je ale i kosmetika a Češi potvrzují, že jsou národem čtenářů, knihy obsadily třetí pozici.
Lidé letos utratí na jednoho člena domácnosti méně než v loňském roce. Loni až 21 % lidí obdarovávalo své blízké dárky dražšími než 5000 Kč, letos takto drahé dárky pořídí pouze 15 % lidí. Do 1000 Kč na jednoho člena domácnosti pořídí v letošním roce dárky 20 % respondentů, v roce 2022 to bylo jenom 13 % dotázaných.
Vánoční nákupy probíhají tradičně v listopadu a většina lidí uvedla, že do začátku prosince má dárky nakoupené. Letos zůstanou na Vánoce Češi doma, 93 % dotázaných uvedlo, že stráví vánoční svátky u domácího krbu. Na hory vyrazí jenom 4 % Čechů.
Průzkum pro společnost Home Credit zajišťovala agentura STEM/MARK, sběr dat probíhal od 26. 10. do 2. 11. 2023 formou online dotazování mezi 507 respondenty ve věku 18 až 64 let.
Kateřina Dobešová