Vláda se ocitá v tísni kvůli hlubšímu schodku rozpočtu, než jaký sama předpokládala. Na dani z mimořádných zisků, například bank, vybere o řád méně, než s čím počítala. Proto pospíchá a hledá miliardy doslova, kde se dá. Navýšení spotřební daně z nafty, které včera posvětil Senát, tak podle všeho začne platit už příští týden v úterý, tedy nezvykle rychle. Řidiči „dieselů“ se tak musí v příštím týdnu připravit na skokové zdražení motorové nafty, až o dvě koruny na litr. Kdo chce ušetřit, může se naftou předzásobit.
Dle Evropské komise má Česko má čtvrtou nejlevnější naftu v EU po Maltě, Rumunsku a Bulharsku
Navrácení daně na původní úroveň, tedy o 1,50 koruny na litr výše, bude znamenat skokové zdražení nafty, a to o 1,80 až dvě koruny na litr. Čerpadláři totiž zohlednění také vyšší DPH. Někteří se budou snažit situace využít k navýšení marží pod záminkou zvýšení daně.
Z dat Evropské komise, zveřejněných včera, plyne, že Česko má nyní čtvrtou nejnižší cenu nafty v EU. Levněji ji tankují pouze na Maltě, v Bulharsku a v Rumunsku. Pokud by se nyní zvýšila daň z nafty průměrně o 1,80 na litr, Česko bude mít šestou nejnižší cenu nafty. V pomyslném žebříčku zemí EU podle nejnižších cen nafty se před něj totiž dostanou ještě Litva a těsně také Polsko. Ceny na Slovensku, v Maďarsku, Německu či Rakousku budou i nadále vyšší než v ČR.
Cena nafty v Česku bude však oproti naftě v Polsku dražší jen zhruba o 60 haléřů na litr, jak plyne z výpočtu na základě zmíněných včera zveřejněných dat Evropské komise. Takový rozdíl nijak dramaticky neohrožuje konkurenceschopnost českých dopravců.
Sdružení Česmad Bohemia však nedávno varovalo, že zvýšení daně je o jejich konkurenceschopnost připraví. To však tedy data příliš nepotvrzují.