„Plná nákupní centra“ a „plné restaurace“ v předvánočním čase klamaly. Teď je to oficiální. Maloobchodní tržby se v prosinci propadly jedním z nejvýraznějších temp v historii. Pád o 7,3 procenta je hlubší, než předpokládaly všechny expertní odhady. Experti oslovení agenturou Bloomberg očekávali ve střední hodnotě svých odhadů meziroční pokles maloobchodních tržeb pouze o 5,5 procenta. Nečekaně výrazný je také meziměsíční propad, tedy pokles tržeb mezi loňským listopadem a prosincem, jenž činí 0,7 procenta. To o stabilizaci v oblasti maloobchodní tržeb nesvědčí.
Prosincový propad maloobchodních tržeb je jeden z největších v historii, za potraviny pak vůbec největší
Nutno však říci, že právě loni v prosinci se spotřebitelská nálada lidí v Česku mohla ocitnout na své určitém dně. Převážně už v první polovině ledna se totiž spotřebitelský sentiment v ČR výrazně zlepšil. Příslušný ukazatel ČSÚ poskočil o 7,4 bodu, což je druhý nejvyšší meziměsíční nárůst v celé historii sledování od roku 2003.
V prosinci 2022 ovšem lidé v ČR ještě hodnotili svoji finanční situaci velmi pesimisticky. Také se citelně více než pak v lednu obávali zhoršení celkové ekonomické situace. Lednové zlepšení jejich nálady zřejmě souvisí s mnohem příznivějším průběhem letošní topné sezóny, než jakého se kvůli energetické krizi EU mnozí experti či politici obávali ještě před několika měsíci. Začátkem letošního roku se také snížil podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů.
Za celý letošní rok je ovšem i tak třeba počítat s poklesem maloobchodních tržeb, a to o zhruba dvě procenta. Lidé budou nadále čelit omezené kupní síle, plynoucí s pokračující rapidní inflace a souvisejícího propadu reálných výdělků.
Hlavní ekonom, Trinity Bank