Na přetřes opět přichází otázka prodeje centrály České pošty v pražské Jindřišské ulici. Není to poprvé. Už třeba v roce 2019 jednala s Českou poštou o koupi lukrativní nemovitosti Praha. Vedení metropole totiž tehdy hledalo nové sídlo magistrátu, kam by přestěhovalo zhruba dva tisíce úředníků ze Škodova paláce.
Prodej budovy může České poště vynést miliardy.
V současnosti mizí v této „černé díře“ desítky milionů korun ročně
V roce 2021 zase Česká pošta vložila část centrály do balíku zhruba stovky svých realit, které zamýšlela prodat. Slibovala si tehdy výnos více než jedné miliardy korun za prodej celého tohoto balíku. Pošta ovšem tehdy počítala s tím, že si nadále ponechá samotnou budovu Hlavní pošty, tedy ikonickou novorenesanční část rozsáhlého objektu směrem do Jindřišské ulice, jež disponuje odbavovací halou s prosklenou střechou. Zbavila by se naopak „schované“ administrativní části celku směrem do ulice Politických vězňů.
Prodej budovy by tak České poště umožnil víceméně „zalepit“ loňskou ztrátu, čítající 1,75 miliardy korun. Problém je ten, že výnos z prodeje objektu by byl jednorázový, takže pošta by se v dalších letech opět ponořila do ztráty, pokud nedojde k zásadní transformaci podniku a jeho zeštíhlení.
I tak je prodej pražské centrály podniku správným krokem. Pro stát je objekt do značné míry „černou dírou“, kde ročně mizí ročně vysoké desítky milionů korun daňových poplatníků. Je ovšem důležité, aby prodej tak lukrativního objektu, který je svým způsobem jedním ze symbolů metropole Prahy, proběhl zcela transparentně. Veřejnost by rozhodně neměla získat dojem, že si na prodeji objektu „přilepšují“ různí lobbisté či na politiky napojení podnikatelé nebo že prodej je pro podnik tak či onak nevýhodný. Vláda, resp. ministerstvo vnitra, pod nějž Česká pošta spadá, zase musí veřejnosti důsledně a citlivě vysvětlit, že prodej nevyhovující budovy je v jejím zájmu.