Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Ekonomika

Špatná nálada spotřebitelů se zlepšuje

Pražské obchodní domy Regata

Český statistický úřad dnes zveřejnil indikátor důvěry spotřebitelů a podnikatelů v ekonomiku. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 1,3 bodu na hodnotu 92,5, důvěra spotřebitelů naopak podruhé v řadě vzrostla.

Důvěra podnikatelů naopak v ekonomiku klesá

Důvěra podnikatelů v ekonomiku je aktuálně nejnižší od června 2020. Nálada ve společnosti přitom v mnoha ohledech připomíná právě dobu před dvěma lety. Podnikatelé vidí, jak výroba brzdí svůj růst a zároveň s tím vidí i růst nezaměstnanosti. Zatímco za covidu byl největší problém v tom, že si nikdo neuměl představit, co přinese budoucnost a jak dlouho potrvají omezení ekonomiky, teď podnikatelé zase nevědí, jak dlouho bude trvat válka na Ukrajině či jak dlouho potrvá energetická krize a s tím související vysoké ceny energií.

Nálada spotřebitelů se zlepšuje

Zajímavé je, že zatímco podnikatelé jsou pesimističtí a nevidí světlo na konci tunelu, spotřebitelé ho už vidí. Jejich důvěra v ekonomiku roste o 4,8 bodu na hodnotu 87,7. Důvěra spotřebitelů v ekonomiku je sice stále mizerná, ale už tu vidíme obrat trendu. Mezi lidmi například postupně mizí strach z větších nákupů. Zdá se, že zde velmi dobře působí zprávy o tom, že energie už zlevňují, že inflace bude brzdit a že nezaměstnanost poroste jen málo.

Rozdíl ve vidění světa mezi spotřebiteli a podnikateli je zajímavý, protože obvykle se jejich nálada vyvíjí podobně. Já si ho vysvětluji tím, že spotřebitelé mají méně informací než podnikatelé. Proto během minulého roku svůj pesimismus neracionálně přestřelili a nyní ho korigují a jen se blíží do stavu, kde jsou podnikatelé už několik měsíců.

PikoraVzhledem k tomu, že se makroekonomické indikátory vyvíjejí lépe, než se ještě na podzim očekávalo, očekávám časem zlepšení sentimentu i u podnikatelů. Výrazné zlepšení ale nečekám. To přijde, až skončí válka.

Vladimír Pikora

hlavní ekonom skupiny Comfort Finance Group

Investiční skupina CFG | 10 let na finančním trhu v ČR

Skupina CFG je jednička na trhu v zajištěných investičních a úvěrových produktech. Poskytuje kvalitní servis investorům, emitentům, klientům a partnerům. Skupina poskytla přes 430 mil. Kč úvěrů, má přes 1 500 investorů, 220 mil. Kč aktiv. Spolupracuje s partnerskou advokátní kanceláří, která dohlíží na právní aspekty transakcí skupiny a v případě potřeby chrání zájmy investorů.

Jaroslav Totušek | Account Executive, EPIC Public relations s.r.o.

Provozuje portál Dluhopisomat.cz, nejlépe hodnocené dluhopisové tržiště v ČR, které poskytuje kompletní služby emitentům vydávajícím dluhopisy a informuje o bezpečnějších emisích investory. Dluhopisomat je součástí investiční skupiny CFG, která na českém finančním trhu funguje přes 10 let a patří v oblasti zajištěných investičních a úvěrových produktů k dominančním hráčům. 

Podobné příspěvky

Česko je letos pátým největším vývozcem elektřiny v EU

Redakce

Německá ekonomika se zadrhává, Čína chřadne. Hrozí krize?

Redakce

Rezignovala Česká národní banka na boj s inflací?

Redakce