Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Business Události

Firmou roku je celosvětově úspěšná sklářská společnost LASVIT

Lasvit-firma roku

Celorepublikoví vítězové jubilejního 15. ročníku podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2020 a MONETA Živnostník roku 2020 byli dnes vyhlášeni na pražském Žofíně. Mezi firmami uspěla společnost LASVIT, která vyrábí světelné instalace na zakázku. Mezi živnostníky nejvíce zaujal Kamil Kublák, který má farmu a obchod se zemědělskými produkty.

Vítězí nejinspirativnější skláři na světě z LASVITu

Jejich sklářské výrobky znají zákazníci v několika desítkách zemí po celém světě. Navrhují a vyrábí nejen světelné instalace, ale také kolekce svítidel, nápojového a dekorativního skla. Už více než dva tisíce světelných instalací zdobí hotely, soukromé rezidence a další komerční i nekomerční prostory. „Nechtěli jsme vytvářet něco, co se prodávalo před stovkami let. Chtěli jsme propojit české sklářství se špičkovým designem a dělat to, co nikdo jiný,“ říká HR Director Jakub Vykoukal. Milníkem bylo dokončení doposud největšího projektu křišťálových draků na ostrově Saipan, se kterými LASVIT usiluje o zápis do Guinessovy knihy rekordů. Spolupracuje se Střední sklářskou školou a Technickou univerzitou v Liberci, kde studentům nabízí stáže a odborné exkurze ve své sklářské huti. Snaží se pro řemeslo nadchnout další generaci sklářů. Společnost má přes čtyři sta zaměstnanců. Zákazníky jsou lidé, kteří umí ocenit designové sklo a řemeslnou práci.

Živnostníkem roku je farmář Kamil Kublák

Kamil_Kuklak„My chceme být nejinspirativnějšími skláři na světě. To je naše vize. Věnujeme se povětšinou velmi velkým plastikám ze skla do veřejných prostor, ale i do veřejných rezidencí. Chceme inspirovat svět skrze krásné skleněné objekty a věříme tomu, že krásné věci dělají lidi lepšími,“ popisuje Jakub Vykoukal. Nejvíce instalací je v Číně, Hongkongu, Indonésii, Singapuru, Dubaji nebo Spojených státech amerických. Velikost zakázek se různí. Například v obchodním centru Praze na Chodově má firma instalováno šedesát kusů svítidel, jinde je to třeba jeden velký kus designovaný přesně pro dané prostředí.

Sídlo má společnost v Praze a v Novém Boru. V Novém Boru koupila a opravila staré objekty, bývalou sklářskou školu. Má vlastní sklárnu Ajeto v Lindavě a spolupracuje se spoustou dalších skláren v okolí. Sklářství má na severu Čech potenciál navazující na dlouhou tradici. „Přezdívá se tomu Crystal Valley, analogicky k Silicon Valley, je tam hodně firem, malých i velkých skláren, věnuje se tomu spousta lidí. Každý má v rodině někoho, kdo má se sklářstvím něco společného,“ dodává Jakub Vykoukal. Společnost vyrábí krásné věci, které se ve světě líbí. A jde jen o to, je do světa dostat a prodat. K velkým instalacím do interiérů by společnost chtěla přidat i exteriéry, zejména fasádové instalace.

„Když přicházel nový rok 2020, všichni jsme čekali, co zajímavého nám tento magický letopočet přinese. Málokdo z nás tušil, že to bude tak jiný a nelehký rok plný negativních zpráv. Jsem moc rád, že Vodafone Firma roku byla naopak přehlídkou zpráv pozitivních. Představila firmy, které mohou jít ostatním příkladem, protože se navzdory nelehkým časům nebály inovovat, digitalizovat, přizpůsobit se změnám, adaptovat se na nové způsoby práce, podnikání i žití. Bylo hezké dívat se na to, jak onu pomyslnou sklenici vidí poloplnou než poloprázdnou a jak tento stav mysli dokázaly přetavit ve své úspěchy,“ říká Michal Müller, obchodní ředitel pro firemní zákazníky společnosti Vodafone Czech Republic.

Celorepublikovou druhou příčku obsadila šumperská společnost Tilak, která vyrábí outdoorové oblečení. „Půjčil jsem si od mámy kufříkový šicí stroj a ušil jsem si péřový spací pytel, protože jsem na horách neměl v čem spát. Pak jsem ušil další kamarádovi a pak jeho kamarádovi,“ říká zakladatel Tilaku Roman Kamler. Sám takto ušil možná tisíc spacáků. Pak začal zaměstnávat. Dnes společnost zaznamenává úspěchy třeba na japonském trhu. Mnohaletá je spolupráce s horskou službou. Má jako jediná outdoorová firma v České republice licenci od firmy Gore a vyrábí z materiálu Gore-Tex pod vlastní značkou. Vše vyrábí ve vlastní fabrice v Šumperku. Co vyrobí, to také umí opravit, i na bundě deset let staré. Inovace souvisejí především s používáním unikátních technologií. Lasery, termolisy a ultrazvukové řezačky jsou každodenní součástí výrobního procesu. Zákazníky jsou lidé, kteří to s outdoorem myslí vážně, ať už to jsou horolezci, vysokohorští turisté, vášniví lyžaři nebo cestovatelé. Firma si je získává především kvalitou výrobků a servisem.

Bronz bere TITAN – Multiplast. Portfolio výrobků a služeb firmy je rozdělené mezi trhy stavebnictví, průmyslu a strojírenství, automobilového průmyslu, reklamy a designu. Stala se silnou na velkoobchodním trhu s plastovými polotovary a postupně, díky investicím do nových technologií v oblasti zpracování a obrábění plastů, se stala silným hráčem i v této oblasti. Disponuje třiceti kvalitními a přesnými technologiemi na obrábění a zpracování plastů. Za dobu působení na trhu postupně sestavila a vychovala kvalitní tým odborníků, kteří dokáží tyto přednosti využít ve prospěch zákazníků. „Za největší úspěch mého podnikání považuji tisíce spokojených zákazníků, kteří se k nám pravidelně vracejí, tisíce realizovaných referenčních projektů ve všech sférách našeho života a sestavení kvalitního týmu 140 profesionálů ve svém oboru v České a Slovenské republice, kteří dokáží táhnout za jeden provaz,“ říká jednatel Lukáš Horn. Společnost patří mezi největší zaměstnavatele v regionu. Podporuje vlastní vývoj, který má za úkol hledat nová řešení, nové aplikace, postupy nebo produkty, vlastní několik patentů. Během prvních dní pandemie vymyslela a rozjela program covid-19 přepážek, ochranných obličejových štítů a dalších produktů. Dokázala vyrobit a dodat více než 15 tisíc přepážek během extrémně krátké doby.

Farmář ze severní Moravy! Živnostníkem roku je Kamil Kublák

Historie statku vítězného živnostníka Kamila Kubláka se začala odvíjet před rokem 1752. Rodina hospodařila na gruntu nepřetržitě do roku 1958, do nucené kolektivizace. Po revoluci, v roce 1991, začala farma znovu žít. Dnes obhospodařuje přes 200 hektarů zemědělské půdy. Nosným programem jsou konzumní a loupané brambory. Dále jsou to zrniny, obiloviny a semena pro drobné chovatele. Ovocem a zeleninou farma zásobuje okolní školní jídelny, restaurace a obchody. „Zabývám se prodejem vlastních produktů, jako jsou brambory, pohanka, len a prodejem výrobků regionálních výrobců v naší lokalitě,“ říká Kamil Kublák. Obchod je samoobslužný a je přímo na farmě.

Snaží se prodávat všechny zemědělské produkty sám. Nevyužívá žádné mezisklady nebo velkoobchody. Oslovil i okolní farmáře, kteří se pro nápad prodeje přímo na farmě také nadchli. Jako konvenční zemědělec biopotravinám z počátku nevěřil. „Ale co jsem začal dělat tento obchod a poznávat farmáře kolem sebe a začal hlavně konzumovat biostravu, tak jsem opravdu přehodnotil svoje názory a už se na to dívám jinak. Opravdu tito zemědělci to mají extrémně těžké, zvlášť když se bavíme o zelenině, kterou nesmíte postříkat proti plevelům a musí nějak vyrůst. Navíc jsou extrémně kontrolovaní státem, všechno, co vypěstují, jde na rozbor, kdy se nesmí najít žádná stopa pesticidů, takže je to poctivé, není to lež,“ přibližuje Kamil Kublák. Dnes má v obchodě takových dodavatelů na sto padesát.

Když byl ještě na škole, začínali s živností nejdříve otec s bratrem. On po vojně dostal na starost obchod. „Dodávali jsme do velkoskladů, ale vůbec se to nerentovalo, takže jsme se nakonec rozhodli prodávat sami. Já jsem si myslel, že to je věc, která funguje v každém městě. Čekal jsem, že to bude propadák, že do roka zkrachujeme. Ale to mě překvapilo. Když jsme začali dělat tímto svým způsobem, přímo jako farmáři, ne někdo, kdo si řekl, budu něco prodávat a jenom počítat na kalkulačce, tak mě došlo, že to je úplně jiný koncept, než jsou různé franšízy, které jsou po celé republice. Ten zájem byl obrovský, okamžitě,“ popisuje úspěch Kublák. Dluhů se zbavili do roka. Hlavně mladá a střední generace už se dnes totiž dívá na to, jak se stravuje. To je obrovská změna a on tu dobu prostě trefil.

„Tento rok nebyl pro mnohé z nás jednoduchým. Opět jsme se mohli přesvědčit, že živnostníci a drobní podnikatelé jsou významnou součástí každé vyspělé ekonomiky. Ještě na začátku letošního roku zaměstnávali téměř 45 % všech pracujících lidí v této zemi. Nyní jsme mohli být svědky toho, jak rychle se v případě ekonomické nestability může tento segment dostat do obtíží. My v MONETA Money Bank v české podnikatele a živnostníky stoprocentně věříme, snažíme se být jejich partnery. Obdivujeme jejich píli, odvahu a vize. Jedním z takových podnikatelů je i pan Kamil Kublák,“ říká Marek Dvořák, ředitel segmentu pro živnostníky a malé firmy MONETA Money Bank.

 Stříbro mezi živnostníky vybojoval Karel Giebisch. „Jsem zcela zrakově hendikepován a mým velkým cílem je bojovat za lepší život hendikepovaných. Začal jsem hledat způsoby, jak dokázat, že mít nějaký hendikep skutečně nic neznamená a že i lidé s hendikepem mohou podnikat,“ říká Karel Giebisch. Nenapadlo ho nic lepšího než se stát masérem, vybudoval si svůj první masérský salon. I přes velké množství masérů se mu podařilo uchytit a nyní pracuje v prestižních reprezentativních prostorách v centru Olomouce. Klienti se jen hrnou. Staví na digitalizaci a on-line řešeních, protože nemá rád papíry a hotovost. A lidé jsou nadšeni.

Bronzová příčka patří Zdeňku Oravcovi, který obnovuje kulturní památky. Skoro všechny stavební firmy chtěly rychle vydělat peníze. Zubem času zdevastovaný gotický krov či strop zbořit a vystavět nanovo, to nikoho příliš nelákalo. Jeho návrh pracovníkům památkové péče byl zachránit co nejvíce původních prvků a památkáři byli nadšeni. V loňském roce se podílel na realizaci unikátního projektu s názvem „Dřevo pro kalich“. Jednalo se o proces máčení dřeva v mrtvé a živé vodě, včetně splavení vorových tabulí a ukázkové tesání trámů na Mírovém náměstí v Litoměřicích. Opravuje dožilé dřevěné konstrukce krovů, stropů v jakémkoliv rozsahu, provádí chemickou ochranu dřeva, pokrývačské a klempířské práce. „Naši zákazníci jsou především majitelé nemovitých kulturních památek. Nejvíce jsou to farnosti, obce, města a Národní památkový ústav,“ říká Zdeněk Oravec.

Odpovědnou firmou roku je plzeňská RTsoft

V rámci podnikatelských soutěží je každoročně vyhlašován také vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku. Vítězný RTsoft má nadstandardní množství zaměstnaneckých benefitů a motivačních projektů, které nabízí svým zaměstnancům. V oblasti společensky prospěšných aktivit se zaměřuje například na podporu vzdělávání žen (akce Holky v IT), vzdělávání žáků středních škol a studentů vysokých škol, formou odborných přednášek a workshopů. Dále pořádá a podporuje ve svém regionu řadu charitativních akcí.  Snaží se přispívat k zvelebování prostředí nejen ve firmě, ale i mimo ni, organizuje řadu dobrovolnických aktivit pro zaměstnance.

„Letošní krajská kola vůbec nepotvrdila naše počáteční obavy. Naopak. Celá řada firem ani v tomto krizovém roce nepovažovala udržitelnost a společenskou odpovědnost za nadstandardní aktivitu, kterou si může dovolit pouze v dobrých časech. Viděli jsme mnoho uvědomělých společností, jejichž úroveň v oblasti odpovědného podnikání nebyla srovnatelná, ale vyšší než v loňském roce. To nás v Nadaci Vodafone naplňuje vědomím, že osvěta a podpora firem, které chtějí podnikat odpovědně, opravdu má smysl. Přála bych si, aby celorepublikový vítěz, společnost RTsoft, ale spolu s ní i všechny firmy oceněné v krajských kolech, byly dobrým příkladem a inspirací celé řadě dalších firem,“ okomentovala Zuzana Holá, ředitelka korporátní komunikace a udržitelnosti společnosti Vodafone Czech Republic.

Srdcařem je Zdeněk Fryml

Zcela novou kategorií je letos MONETA Živnostník roku Srdcař, která oceňuje mezi živnostníky toho z nich, který překonal v podnikání problémy nebo nejrůznější nástrahy, a přeci to nevzdal a pracuje dál. Vítězný Zdeněk Fryml zdědil truhlařinu po svých předcích. „Dlouho jsem se bál postavit na vlastní nohy a pracoval jsem jako zaměstnanec. Až nám s kamarádem učarovalo lyžování na starých jasankách, které kdysi vyráběl i můj děda,“ říká Fryml. Potom byl už jen krůček k obnově rodinné tradice ve výrobě dřevěných lyží, saní a dalších tradičních výrobků. Hlavním artiklem jsou dřevěné lyže z jednoho kusu dřeva zvané “jasanky”, dále saně pro děti, ale i velké expediční saně. Rád se seznamuje s novými výrobními postupy, které používali staří mistři. Zákazníci jsou lidé, kteří mají rádi poctivou řemeslnou práci a poctivý přírodní materiál. Jsou to lidé, kteří nechtějí jít s proudem uspěchané doby, lidé, kteří se vracejí na vesnice a do hor. Zdeněk Fryml pořádá několik závodů na dřevěných lyžích a účastní se mnoha dalších v Čechách i v zahraničí. Radost mu udělala úspěšně zvládnutá zakázka repliky lyží z doby 17. století coby rekvizity pro finskou pohádku.

Všichni přihlášení živnostníci a finalisté mají něco společného a to, že do svojí práce vkládají jednu obrovskou přidanou hodnotu: dělají svoji práci s láskou, dávají do ní srdce. Proto tento rok vznikla i nová kategorie, MONETA Srdcař roku. Tato kategorie odráží příběhy, nad kterými zůstává rozum stát, někdy se tají dech: jsou to příběhy lidí, kteří se občas museli porvat s neuvěřitelnou nepřízní osudu, kteří to ale nevzdali, vstali a šli dál. A právě jim patří tato kategorie. Právě těmto lidem bychom rádi vzdali hold. Jsou to lidé, jejichž příběh jasně hovoří o tom, že do svého podnikání dávají především své srdce. I proto jsme velice rádi, že MONETA Srdcařem roku 2020 se stal pan Zdeněk Fryml,“ uvádí Marek Dvořák, ředitel segmentu pro živnostníky a malé firmy MONETA Money Bank.

České stříbro 2020 patří společnosti RUDOLF JELÍNEK

Kategorie České podnikatelské stříbro vyjadřuje podporu těm firmám, jejichž majitelé zdejšímu prostředí důvěřují, odvádějí zde veškeré daně a v zahraničí šíří dobré jméno českého podnikání. Letos vítězná společnost RUDOLF JELÍNEK se zabývá výrobou alkoholických nápojů, zejména ovocných destilátů. Tradice výroby ve Vizovicích sahá až do roku 1585. Samotná společnost vznikla na konci předminulého století, v roce 1894. Vlajkovou lodí společnosti je slivovice, kterou vyrábí v několika variantách. Dále produkuje značkové ovocné destiláty té nejvyšší kvality jako hruškovice, meruňkovice, třešňovice nebo jablkovice. V produkci lze najít i 13 druhů netradičních destilátů jako mirabelkovice nebo jahodovice. Výrobky společnosti jsou známé ve všech koutech České republiky ale také ve světě. Na tradici vývozu výrobků do zahraničí, kterou Rudolf Jelínek započal vývozem košer destilátů na zámořské trhy v USA již v roce 1934, navazuje společnost i nyní. Více než 50 % produkce míří na export.

Vodafone Firma roku 2020
1. místo LASVIT s.r.o. – výroba světelné instalace na zakázku (Praha 7)
2. místo Tilak, a.s. – výroba sportovního outdoorového oblečení (Šumperk)
3. místo TITAN – Multiplast, s.r.o. – vývoj plastových polotovarů (Smržovka)

MONETA Živnostník roku 2020
1. místo Kamil Kublák – prodej zemědělských produktů (Fryčovice)
2. místo Karel Giebisch – regenerační a rekondiční masérské služby (Bělkovice)
3. místo Zdeněk Oravec – obnova kulturních památek (Litoměřice)

Vodafone Odpovědná firma roku 2020
1. místo RTsoft s.r.o. – tvorba softwaru (Plzeň)

MONETA Živnostník roku Srdcař 2020
1. místo Zdeněk Fryml – výroba dřevěných lyží a saní (Dobré)

České stříbro 2020
1. místo RUDOLF JELÍNEK a.s. – výroba alkoholických nápojů (Vizovice)

David Pavlát

david.pavlat@communa.cz

Podobné příspěvky

Nebývalý zájem firem o ESG Rating i nové průzkumy

Redakce

DoDo významně posiluje divizi Fresh

Redakce

Češi píšou programy pro družice

Redakce