Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Business Události

Franchising je metoda prodeje zboží a služeb

CAF

Termín „franchising“ je velmi široce užívaný. Stručně řečeno se tento termín používá k vyjádření toho, čemu se dříve říkalo licenční smlouva. Jako o franchisingu se také hovoří o mnohých dohodách týkajících se distribuce a zastupování. Obvyklejší užití slova „franchising“ vyplynulo z rozvoje tzv. obchodního franchisingu. Také se mu říká franchising na obchodní značku nebo na obchodní jméno.

Ing.Jiří KrajčaFranchising, který podobné jako leasing a factoring, má svůj původ ve Spojených státech amerických, se v osmdesátých letech rychle rozšířil ve vy­spělých státech Evropských společenství, a poté i v dalších ekonomických re­gionech. V Československu, až do začátku roku 1990, byl znám jen teoretic­ky v poměrně úzkém okruhu odborníků.

Česká asociace franchisingu Váš partner a průvodce franchisovým podnikáním

Franchising je metoda prodeje zboží a služeb

Sám termín „franchising“ je velmi široce užívaný. Stručně řečeno se tento termín používá k vyjádření toho, čemu se dříve říkalo licenční smlouva. Jako o franchisingu se také hovoří o mnohých dohodách týkajících se distribuce a zastupování. Obvyklejší užití slova „franchising“ vyplynulo z rozvoje tzv. obchodního franchisingu. Také se mu říká franchising na obchodní značku nebo na obchodní jméno.

Definice franchisingu

CAFFranchising je odbytový systém, jehož prostřednictvím se uvádí na trh zboží a/nebo služby a/nebo technologie. Opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podniků, franchisora a jeho franchisantů.

Franchisor zaručuje svým franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost, provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí.

Toto právo franchisanta opravňuje a zavazuje užívat za přímou nebo nepřímou úplatu jméno franchisorovy firmy a/nebo jeho ochrannou známku a/nebo servisní známku a/nebo jiná práva z průmyslového a/nebo duševního vlastnictví, jakož i know-how, hospodářské a technické metody a procedurální systém, v rámci a po dobu trvání písemné franchisové smlouvy, za tímto účelem uzavřené mezi stranami, a za trvalé obchodní a technické podpory ze strany franchisora.

Know-how” je soubor nepatentovaných praktických znalostí, vycházejících z franchisorem získaných a ověřených zkušeností, jež jsou utajené, podstatné a identifikované;

utajené” znamená, že know-how, ve své podstatě, struktuře nebo přesném složení součástí, není vše-obecně známé nebo lehce dostupné; to však nelze chápat zúženě jakoby každá individuální součást know-how musela být mimo franchisorův podnik zcela neznámá nebo nedostupná;

podstatné” znamená, že know-how zahrnuje informace, jež franchisant nezbytně potřebuje pro použití, prodej či opětovný prodej smluvních výrobků nebo služeb, zvláště pro prezentaci zboží, určeného k prodeji, zpracování výrobků v souvislosti s poskytováním služeb, metody přístupu k zákazníkovi, jakož i řízení podniku po administrativní a finanční stránce. Know-how musí být pro franchisanta užitečné tak, aby k datu ukončení smlouvy zlepšilo jeho konkurenční postavení, a to zvláště zvýšením jeho výkonnosti a usnadněním jeho přístupu na nový trh;

identifikované” znamená, že know-how musí být specifikováno natolik zevrubně, aby bylo možno zjistit, zda odpovídá kritériím utajení a podstatnosti; specifikace know-how může být zakotvena ve franchisové smlouvě nebo ve zvláštním dokumentu, nebo ji lze zaznamenat jakoukoliv další vhodnou formou

Obvyklejší užití slova „franchising“ vyplynulo z rozvoje tzv. obchodního franchisingu. Také se mu říká franchising na obchodní značku nebo na ob­chodní jméno.

Obchodní franchising je poskytnutí licence jednou osobou (poskytovatelem franchisy) jiné osobé (příjemci franchisy), což příjemce franchisy opravňuje k podnikání pod obchodní značkou poskytovatele franchisy nebo jeho jménem a k využívání celého souboru nástrojů, zahrnujícího veškeré prvky nezbytné k tomu, aby nevyškolené osoby mohly být uvedeny do podniku, který založil poskytovatel franchisy, a aby jej mohly vést podle předem určených podmínek.

Tyto obchodní prvky zahrnují:

  • Celkovou koncepci podnikání.
  • Založení podniku a vyškolení pracovníků ve všech oblastech vedení podniku podle dané koncepce.
  • Trvalou pomoc a vedení.
  • Celková koncepce podniku.

Jde o koncepci úspěšného vedení podniku ve všech jeho oblastech, kterou vypracuje poskytovatel franchisy. Poskytovatel franchisy tedy vytvoří něco, co by se dalo nazvat plánem vedení podniku. Tento plán by měl:

  1. V co nejvyšší míře odstranit rizika spojená s otevřením nového podniku. Například okruh poskytovaných služeb (nebo výrobků) a veškeré provozní aspekty podniku by měly být pečlivě prověřeny v pilotních provozech posky­tovatele franchisy,
  2. umožnit osobě, která nikdy předtím nevlastnila nebo nevedla podobný podnik, aby mohla založit vlastní podnik, a to podle předem určeného vzoru a s podporou poskytovatele franchisy, kterou by jinak neměla k dispozici;
  3. obsahovat podrobné směrnice, jak by měl být takový podnik veden.

Ing. Jiří Krajča

Project Manager

caf@czech-franchise.cz

ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu.

ČAF vznikla v roce 1993 a jejími členy jsou jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy. Česká asociace franchisingu je členem Evropské franchisové federace, kterou společně v roce 1972 založily vyspělé evropské franchisové svazy a asociace mimo jiné z Francie, Velké Británie a Německa. Orgány ČAF jsou vedle prezidenta i správní rada a dozorčí rada.

Poslání asociace

Česká asociace franchisingu je zaměřena na podporu rozvoje stávajících franchisových systémů a vytváření příznivějších podmínek pro rozvoj tohoto způsobu podnikání.

Podobné příspěvky

Na železnici dnes naplno startuje systém jednotné jízdenky

Redakce

Skupina NKD otevírá novou pobočku na Praze 6

Redakce

Je digitální suverenita Česka v ohrožení?

Redakce